Gå til innhold

Låst harddisk - hdparm (hdat2)


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en harddisk jeg gjerne skulle fått liv i, problemet er at den rapporteres som: Security enabled og at den er locked (i hdparm). Nå er det slik at det er nok jeg som har endres master passordet en gang, så standard fabrikk passord er bare å glemme.  :)  (tidligere eksperimentering) :hmm:

 

Finnes det noen måte å wipe hele disken inkludert master passord?

 

Vil bare blanke hele disken.

 

Her er output fra hdparm:

Security:
    Master password revision code = 65533
        supported
        enabled
        locked
    not    frozen
    not    expired: security count
        supported: enhanced erase
    Security level maximum
    108min for SECURITY ERASE UNIT. 108min for ENHANCED SECURITY ERASE UNIT.
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det noen måte å wipe hele disken inkludert master passord?

Ja, dette sletter alt (2 kommandoer):

 

hdparm --user-master u --security-set-pass Eins /dev/

time hdparm --user-master u --security-erase Eins /dev/X

 

Bytt ut X med riktig tegnkombinasjon. Ikke ta feil!

 

hdparm -I /dev/X

 

 

Post evt. screenshot av feilmelding(er).

Verifiser om det var suksess:

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Nei, det fungere ikke. Egentlig ikke så rart, nå kommandoen prøver å sette passord på user kontoen. Disken er låst med Master passord, så her må det kraftigere skyts til.

Output fra overstående kommando er:

 

/dev/sda

 Issuing SECURITY_SET_PASS command, password="Eins", user=user, mode=high

SECURITY_SET_PASS: Input/output error

Lenke til kommentar

https://www.geckoandfly.com/4093/unlock-and-recover-hard-drive-password-hard-disk-password-removal-tool/

 

Ikke prøvd dette selv så aner ikke hva som er brukbart.

 

Vet i alle fall Dell har mulighet til å fikse disker i frozen mode, men da måtte de i alle fall før sendes til Irland. Dette var for mange år siden.

 

Virker mest som låseegenskapen er for å forhindre at sensitive data kommer på avveie og at det er rimelig enkelt å blanke disken.

Lenke til kommentar

Hei, her var det noen nye programmer som jeg ikke har testet tidligere. Sjekkes ut.

Takker

 

 

https://www.geckoandfly.com/4093/unlock-and-recover-hard-drive-password-hard-disk-password-removal-tool/

 

Ikke prøvd dette selv så aner ikke hva som er brukbart.

 

Vet i alle fall Dell har mulighet til å fikse disker i frozen mode, men da måtte de i alle fall før sendes til Irland. Dette var for mange år siden.

 

Virker mest som låseegenskapen er for å forhindre at sensitive data kommer på avveie og at det er rimelig enkelt å blanke disken.

Lenke til kommentar

Jepp, helt sikker. Legg merke til sikkerhets nivået, Maximum. Hadde det vært High hadde jeg hatt flere muligheter.

Disken er en Western Digital, stått i en laptop.

 

 

Nei, det fungere ikke. Egentlig ikke så rart, nå kommandoen prøver å sette passord på user kontoen. Disken er låst med Master passord, så her må det kraftigere skyts til.

Er du sikker på at det er master passord du har endret engang og ikke user passordet? :)

 

Hva er merke og modell på denne harddisken?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...