Gå til innhold

Fedora tråd for problemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg vet ikke hva du gjør som går galt gang på gang på gang, men her er et tips:

Kjør en VANLIG installasjon av f. eks Linux Mint. Gjør det som står på skjermen og kjør installasjonen. Bli ferdig med installasjonen og bruk den som vanlig. Gjerne les litt om den også, om hvordan du installerer programmer og oppdaterer den, sånn at du får brukt den til dagligdagse ting.

Hvorfor må du gjøre det så vannvittig avansert hele tia?

 

De fleste som har lyst til å prøve Linux for første gang klarer som regel og installere det og bruke det uten noe særlig problemer og om de står fast, så klarer iallefall de fleste og leite etter info om hvordan man eventuelt løser problemet/problemene. Hvorfor klarer ikke du det samme?

Om Fedora er noe for deg, skal ikke jeg ha noen mening om, men de fleste som prøver Linux for første gang prøver seg som regel på Linux Mint.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På min Fedora 27 er /usr/bin/yum nå en symlink til /usr/bin/dnf. Så det kan hende at yum faktisk er helt er erstattet av dnf nå. Men jeg finner ikke noe offisiell kommunikasjon på det.

 

Uansett. En vanlig oppdatering skal fikse alt for deg.

# dnf upgrade
Hvis det mot formodning ikke fungerer, så kan du poste _fullstendig_ log fra kommandoen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

root@localhost]# dnf upgrade

Fedora 27 - x86_64 - Updates                    3.8 MB/s |  21 MB     00:05    

Last metadata expiration check: 0:00:01 ago on fr. 30. mars 2018 kl. 23.53 +0200.

Feil:

 Problem: package kernel-4.15.3-300.fc27.x86_64 requires kernel-core-uname-r = 4.15.3-300.fc27.x86_64, but none of the providers can be installed

  - conflicting requests

Prøv å ikke hold informasjon tilbake hva er dere ute etter med fullstendig logg?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Linux localhost.localdomain 4.15.6-300.fc27.x86_64 #1 SMP Mon Feb 26 18:43:03 UTC 2018 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

 

SUDO_EDITOR=kate sudoedit /etc/dnf/dnf.conf
 

Funger ikke, funger dårlig å installere kate også.

 

Skal bytte cpu\hovedkort til ryzen så håper noen kan hjelpe meg, så jeg slipper å reinstallere.

Windows 10 kan gå med nyeste build men linux har vel dårlig ryzen støtte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med Ryzen, men det går helt fint å bytte Hovedkort, Ram og CPU og fortsatt ha samme Linux installasjon. Forøvrig, så tror jeg nok uannsett at du skal reinstallere. Aller helst prøve en annen Linux distro. Tror ikke Fedora er noe for deg. Prøv deg på Mint istede du tror jeg.

Og for sikkerhetsskyld. Ikke gjør det vanskeligere enn det, det er.

Men et annet tips som du kan få. Gå til en FUNGERENDE PC med en Nettleser. Gå en tur på Youtube og søk opp f. eks Fedora eller en annen Linux distro og se igjennom installasjonsguide der. Det ligger masse guider der som du kan følge slik at det blir riktig.

Endret av wil
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6ox31y/what_is_the_state_of_ryzen_on_linux/

 

https://www.servethehome.com/amd-ryzen-with-ubuntu-here-is-what-you-have-to-do-to-fix-constant-crashes/

 

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=249627

 

Linux mint funger fint, SLI og UEFI boot er ikke noe problem her? Rart for andre distribusjoner er håpløs på dette.

Hvordan tester man sli?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vel. Nå kan du jo partisjonere Hardisken som du vil da, så om du vil lage en UEFI partisjon, så er ikke det noe problem nei. Med Sli vet jeg ikke, men hvis man installerer NVIDIA Driver, så går det kanskje an å stille det inn? Jeg vet ikke. Har ikke SLi. Hvordan man tester SLi vet jeg heller ikke, men kanskje man kan bruke SLi i Steam? Du får bare prøve.

Lenke til kommentar

Merkelig for det fungerte ikke for meg sist, kanskje de har fikset det for et år siden? Uansett har jeg litt problemer nå prøvde å sette opp skjermoppløsning på et spill, fikk jeg out of range, på skjermen så nå får jeg ikke startet min igjen.

 

 

Testet nå kubuntu 18.04 fremdeles problemet med UEFI boot, md256 summen stemmer.

Så må man formattere SSD disken fult eller?

For skulle tro kubuntu og mint har samme grunnsystem?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fjern gamle kjerner eller øk installonly_limit i dnf.conf.

Fant det ut:

 

 

dnf install kernel-devel --best

dnf -y update && dnf -y upgrade

Er irriterende noe så lett skal være så vanskelig, og at dere ikke kan dette er frusterende?

 

Men nå får jeg:

 

elta RPMs reduced 1249.0 MB of updates to 1242.8 MB (0.1% saved)

Running transaction check

Transaction check succeeded.

Running transaction test

The downloaded packages were saved in cache until the next successful transaction.

You can remove cached packages by executing 'dnf clean packages'.

Feil: Transaction check error:

  file /usr/share/doc/pulseaudio-libs/LICENSE from install of pulseaudio-libs-11.1-15.fc27.i686 conflicts with file from package pulseaudio-libs-11.1-7.fc27.x86_64

  file /usr/share/doc/libunistring/NEWS from install of libunistring-0.9.9-1.fc27.i686 conflicts with file from package libunistring-0.9.7-3.fc27.x86_64

  file /usr/share/doc/libunistring/README from install of libunistring-0.9.9-1.fc27.i686 conflicts with file from package libunistring-0.9.7-3.fc27.x86_64

  file /usr/share/doc/vulkan/CONTRIBUTING.md from install of vulkan-1.1.70.0-1.fc27.i686 conflicts with file from package vulkan-1.0.68.0-2.fc27.x86_64

  file /usr/share/vulkan/explicit_layer.d/VkLayer_core_validation.json from install of vulkan-1.1.70.0-1.fc27.i686 conflicts with file from package vulkan-1.0.68.0-2.fc27.x86_64

  file /usr/share/vulkan/explicit_layer.d/VkLayer_object_tracker.json from install of vulkan-1.1.70.0-1.fc27.i686 conflicts with file from package vulkan-1.0.68.0-2.fc27.x86_64

  file /usr/share/vulkan/explicit_layer.d/VkLayer_parameter_validation.json from install of vulkan-1.1.70.0-1.fc27.i686 conflicts with file from package vulkan-1.0.68.0-2.fc27.x86_64

  file /usr/share/vulkan/explicit_layer.d/VkLayer_standard_validation.json from install of vulkan-1.1.70.0-1.fc27.i686 conflicts with file from package vulkan-1.0.68.0-2.fc27.x86_64

  file /usr/share/vulkan/explicit_layer.d/VkLayer_threading.json from install of vulkan-1.1.70.0-1.fc27.i686 conflicts with file from package vulkan-1.0.68.0-2.fc27.x86_64

  file /usr/share/vulkan/explicit_layer.d/VkLayer_unique_objects.json from install of vulkan-1.1.70.0-1.fc27.i686 conflicts with file from package vulkan-1.0.68.0-2.fc27.x86_64

  file /usr/share/doc/p11-kit/NEWS from install of p11-kit-0.23.10-1.fc27.i686 conflicts with file from package p11-kit-0.23.9-2.fc27.x86_64

  file /usr/share/man/man1/trust.1.gz from install of p11-kit-0.23.10-1.fc27.i686 conflicts with file from package p11-kit-0.23.9-2.fc27.x86_64

  file /usr/share/man/man5/pkcs11.conf.5.gz from install of p11-kit-0.23.10-1.fc27.i686 conflicts with file from package p11-kit-0.23.9-2.fc27.x86_64

  file /usr/share/man/man8/p11-kit.8.gz from install of p11-kit-0.23.10-1.fc27.i686 conflicts with file from package p11-kit-0.23.9-2.fc27.x86_64

 

Error Summary

-------------

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ingen av delene løste problemet så måtte oppgradere ny installasjon til fedora 28.

Problemet med fedora 28 er få programmet funger f.eks opera, steam, etc så virker ut som den er litt tidlig utgave ennå. Noen som har prøvd seg på dette? Installerer man programmer fra programbehandleren så funger heller ikke dette får feil programmet støttes ikke.

Lenke til kommentar

Om du hadde postet hva du fikk når du kjørte de kommandoene kunne muligens folk hjelpt deg. 

 

Forøvrig bør du muligens vurdere Ubuntu. Ubuntu er litt mindre bleeding edge enn Fedora, og er nok mest "mainstream", og generelt god tilgang på tredjepartssoftware.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk løst en del i går, men det jeg syns er litt rart begge pcer ble brukt med samme installasjons DVD men en pc får jeg ikke installert Alien Arena 2011? Sliter også å få installert AssaultCube

 

Irriter meg hexchat må jeg velge istedenfor xchat?

Hvordan løser man AMD drivere?

https://ask.fedoraproject.org/en/question/93778/how-to-know-my-cpu-temp/

Bør man styre unna denne? Usikker på den gjorde kernel feilene i forige fedora.

 

For jeg vil ha så mye installert som mulig uten problemer. Men dere vet vel bedre en meg hva som funger og ikke.

Det går ann i fedora å konverte deb pakker til RPM men det funger ikke under installasjon hvorfor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...