Gå til innhold

Til dere som bruker GNU/Linux som hovedoperativsystem, hvilken distro bruker dere?


Anbefalte innlegg

Vel jeg elsker Unity. Hvorfor er alle så motstander av Ubuntu og Unity?

 

Jeg bruker Ubuntu fordi den rett og slett funker best. Ikke noe krangling.

Jo, det skal jeg si deg. Ustabilt, tregt, og som andre påpeker, reklame. Sånt skal ikke jeg ha på den/de PC(ene) jeg bruker. Og til jobb-formål duger det rett og slett ikke, da trenger jeg en ren, stabil distro jeg kan stole på. Det er ikke Ubuntu, det har vært forsøkt før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd meg mye frem med diverse distroer opp gjennom årene, men nå ser det ut som jeg har slått meg ned med Debian. Bruker Debian Testing/Sid på bruksmaskiner, så har jeg Debian Stable på serveren.

 

Jeg synes at Debian uten tvil er den beste distroen. Eneste negative er at det ikke finnes en mellomting mellom Stable som ofte er utdatert og Testing/Sid som er usikkert/ustabilt. Det er også vanskelig å anbefale Debian til noobs.

Lenke til kommentar

 

Vel jeg elsker Unity. Hvorfor er alle så motstander av Ubuntu og Unity?

 

Jeg bruker Ubuntu fordi den rett og slett funker best. Ikke noe krangling.

Jo, det skal jeg si deg. Ustabilt, tregt, og som andre påpeker, reklame. Sånt skal ikke jeg ha på den/de PC(ene) jeg bruker. Og til jobb-formål duger det rett og slett ikke, da trenger jeg en ren, stabil distro jeg kan stole på. Det er ikke Ubuntu, det har vært forsøkt før.

 

Reklame har de vel sluttet med nå?

 

Er heller ikke glad i Unity, men bruker KDE. Har ikke hatt noen problemer (på jobb) de siste 3 årene ihvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg synes at Debian uten tvil er den beste distroen. Eneste negative er at det ikke finnes en mellomting mellom Stable som ofte er utdatert og Testing/Sid som er usikkert/ustabilt. Det er også vanskelig å anbefale Debian til noobs.

Tja, Debian er på mange måter blitt det Ubuntu var før, altså pre-Unity. Men det største problemet med Debian er at man kan støte på problemer med visse elementer. Grunnen til at jeg ikke bruker Debian på jobb-PCen er dårlig støtte for UEFI, samt at jeg ikke fikk 802.1X til å fungere overhodet. Det siste var den egentlige showstopperen. For Debian Stable var opprinnelig førstevalget mitt på jobb.

Lenke til kommentar

Hvilken distro er det du kjører på jobb-PCen? Jeg kan tenke meg at det er manglende proprietære drivere som er showstopperen for deg da, men med tanke på at jeg ikke kjøper maskinvare med proprietære drivere eller låst UEFI så er det irrelevant for min del.

Som nevnt over, så bruker jeg CentOS 7. Maskinen i seg selv er grei nok, men vi bruker nettverksautentisering i form av 802.1X på kontoret, og det fikk jeg overhodet ikke til å fungere på Debian, satt flere timer med det, feilsøkte logger, søkte opp dok osv osv. Til sammenligning fungerte dette som bare det på CentOS. Dessuten fikk jeg aktivert både UEFI og SecureBoot med CentOS installert. Nå har det fungert fint i over et år, jeg har det jeg trenger, så jeg blir nok på CentOS i all overskuelig fremtid.

Lenke til kommentar

Kjedelig å måtte ty til tredjeparts repos fordi offisielle mangler pakker man ønsker. Spesielt aktuelt på multimediafronten.

 

Selv med tredjeparts repo har jeg flere ganger måtte ty til å kompilere både applikasjoner og biblioteker selv på CentOS 7, som både er kjedelig og tidkrevende.

Lenke til kommentar

Kjedelig å måtte ty til tredjeparts repos fordi offisielle mangler pakker man ønsker. Spesielt aktuelt på multimediafronten.

Det er forsåvidt sant, det var nettopp en av grunnene til at jeg først ønsket å ta i bruk Debian. Men siden Debian feilet på et helt vitalt punkt måtte jeg velge CentOS.

Lenke til kommentar

Kjører Lubuntu på en gammel rutten maskin som bare brukes til litt opplasting, funker fint.

 

Spørsmål som antagelig er litt vanskelig å svare på(?).

 

 

Noen som har forslag til en noob som fint klarer å surre litt med problemløsing hvis det trengs?

 

Er en laptop og brukes til bittelitt bilder, browsing, handle på nettbutikker (bankID), Netflix og diverse småting jeg vet funker over fjøla. Må også ha støtte for innlogging med kort på Norsk Tipping. Muligens litt vrient å komme med forslag her :p

 

Har testet Ubuntu og er bare delvis fornøyd, litt surrete på en måte (i mangel på bedre ord), husker ikke hvilket skrivebordsmiljø jeg hadde :p Har null problem med å lære meg hvis det er noe jeg trenger.

 

Maskinen er gammel med en i7 2630QM, kjører både Intel HD 3000 og et MX520, 6GB RAM. Dualboot etc er ikke nødvendig. fFår ikke disablet HD 3000 og hadde trøbbel med å kjøre med integrert og dedikert GPU samtidig med Ubuntu (og SteamOS) på en annen maskin av nyere årgang. Der er det dog Intel 530 som det visstnok er en del trøbbel med.

 

 

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

For enkelhetens skyld ble det Ubuntu da 6-åringen skulle ha en bærbar å leke seg med.

Prøvd en del andre selv siden RedHat på 90-tallet, Mandrake, Debian, Suse, Mint og et par avsluttede jeg ikke husker navnet på. Mye bra har det vært, mye... ikke så bra.

Lenke til kommentar

 

CentOS/RHEL på jobb, og siden jeg ikke har noe privatliv ( :p) så går det i CentOS på private maskiner (laptop/workstation) også.

Jaja, hvorfor ikke, det funker jo. Legg til EPEL, epel-spotify og nux-dextop, så har man det meste av det man trenger.

 

EPEL har ved flere anledninger oppdatert til ødelagte pakker. Såklart viktige programmer jeg bruker på jobb...

 

Bygger bare selv det jeg trenger utennom baseoppsett (KDE), .fungerer mye bedre for meg, da får jeg ting som jeg vil og ingen oppdateringer kommer å ødelegger mitt oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...