Gå til innhold

SteamOS


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Håper dette blir big, for selv om dette er stor satsing på "the living room" så nyter PC-spillere på Linux også godt av dette! :)

 

Akkurat! Jeg bruker for det meste PCen til spilling, så å ha et operativsystem som er bygget opp for spiller er jo bare topp! Tenker også at det blir mindre ressurskrevende enn f.eks Windows, hvis det blir slik jeg vil ihvertfall!

 

Edit:

Så har man jo programvarer fra Linux, som en kan bruke. Det som blir dumt er jo at spill som ikke er på STEAM ikke kan kjøres, eller kan de?

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Første annonsering: SteamOS.

Andre annonsering: Steambox med SteamOS.

Tredje annonsering: HalfLife3 eksklusivt til SteamOS.

 

:D

 

Hadde vært morsomt det, men tror ikke det hadde vært populært. Valve lanserer som oftest spill på en bredde av plattformer, og de hører på fansen. ;) Så å unnlate å lansere det på Windows hadde vært et slag i trynet for oss som bruker det.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

Hadde vært morsomt det, men tror ikke det hadde vært populært. Valve lanserer som oftest spill på en bredde av plattformer, og de hører på fansen. ;) Så å unnlate å lansere det på Windows hadde vært et slag i trynet for oss som bruker det.

 

SteamOS skal være gratis, kanskje Valve vil bruke HL3 for å gi SteamOS en skikkelig start?

Lenke til kommentar

 

Akkurat! Jeg bruker for det meste PCen til spilling, så å ha et operativsystem som er bygget opp for spiller er jo bare topp! Tenker også at det blir mindre ressurskrevende enn f.eks Windows, hvis det blir slik jeg vil ihvertfall!

 

Edit:

Så har man jo programvarer fra Linux, som en kan bruke. Det som blir dumt er jo at spill som ikke er på STEAM ikke kan kjøres, eller kan de?

 

Man kan jo legge til "ikke-Steam spill" i biblioteket for å få Steam overlay, og da håper jeg og tror at man kan spille og streame på samme måten.

 

Så vidt jeg vet kan hvilket som helst spill streames til nVidia Shield, og siden Shield på mange måter blir en direkte konkurrent + "open source åpenhet" så er det grunn til å tro at det blir få restriksjoner.

Lenke til kommentar

Tviler litt på om Wine er til salgs. :p Men for all del, Valve kan jo bidra.

Nei, det er vell ikek slik det fungerer i Open Source verden, men ja, Valve kan bidra mye og burde egentlig det også. Er jo i hvertfall en annen kommersiell aktør som bidrar til det prosjektet, og om valve hiver seg på, så er nok windows som spillplatform døende.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Veldig spennende nyhet, om enn ikke direkte overraskende. :) Lurer på hvor kompatibelt med andre Linux-distroer det vil bli.

 

Første annonsering: SteamOS.

Andre annonsering: Steambox med SteamOS.

Tredje annonsering: HalfLife3 eksklusivt til SteamOS.

 

Fantastisk nytt! Valve har kritisert det lukkede systemet til Microsoft og da tenker jeg både på OS og den programvarebutikken Microsoft skulle ta 30% i gebyr av omsetningen fra andre. Det betyr nok god kompatibilitet. Steam sikrer at SteamOS fungerer, men andre OS-leverandører må sikre kompatibiliteten selv (og får tilgang på kildekode for å få det til). Jeg tror det vil bety at SteamOS blir det store spill-OSet i framtida, men med en rekke mindre spill-OS leverandører med ulike nisjer. F.eks noen tilpasset spesielle konsoller, andre tilpasset telefoner, andre tilpasset PC og PC-skjermer, og andre igjen tilpasset overklokkere/tweakere. Noen vil sikkert være mer spill/medie-plattform tilpasset.

Lenke til kommentar

Nei, det er vell ikek slik det fungerer i Open Source verden, men ja, Valve kan bidra mye og burde egentlig det også. Er jo i hvertfall en annen kommersiell aktør som bidrar til det prosjektet, og om valve hiver seg på, så er nok windows som spillplatform døende.

 

Det er vel litt feil ende å begynne i om man skal utkonkurrere Windows som spillplattform. Jeg håper heller de bidrar med å finpusse/forbedre drivere, OpenGL-stacken, lyd-APIer og andre grunnsteiner som må være der for at spill skal kunne kjøre bra. En del av jobben har de allerede gjort i forbindelse med Steamklienten, men SteamOS viser jo at de er villige til å satse hardt i denne retningen, noe som er knallbra.

Lenke til kommentar

Det er vel litt feil ende å begynne i om man skal utkonkurrere Windows som spillplattform. Jeg håper heller de bidrar med å finpusse/forbedre drivere, OpenGL-stacken, lyd-APIer og andre grunnsteiner som må være der for at spill skal kunne kjøre bra. En del av jobben har de allerede gjort i forbindelse med Steamklienten, men SteamOS viser jo at de er villige til å satse hardt i denne retningen, noe som er knallbra.

 

Nei hvorfor er det det? Målet må jo være å få flest mulig over på Linux.

Dette gjøres med å ha størst mulig støtte for spill på Linux.

Valve ahr startet med å gjøre sine spill tilgjengelig der, via Steam.

Så er det å få alle andre "store" titler tilgjengelig på Linux. Det kan gjøres på to måter

1 - Overbevise utgiver om at det er lurt

2 - Vise utgiver at det er lurt

 

Alternativ nr2 er da det som man vil lykkes mest med. Om man kan vise til x bruekre på linux, så vil man se at det faktisk er et marked der. Det vil også samtidig styrke Valve sin posisjon om de lager en "Windows Game Installer" inebygget i sitt OS. Da blir ValveOS default OS for alle som vil game, men som ikke gidder å betale 1500kr for en ny Windows versjon.

 

For min del er det viktig at jeg kan spille de andre spillene mine på den platformen jeg velger, uten ytelsestap, og da må det være støtte for både WoW, SC2, Diablo3, Battlefield, Guildwars, og så videre. Om det bare støtter Steam Spill er det jo like mye lock-in som OS-X og Windows.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

 

Fantastisk nytt! Valve har kritisert det lukkede systemet til Microsoft og da tenker jeg både på OS og den programvarebutikken Microsoft skulle ta 30% i gebyr av omsetningen fra andre.

Valve snakker ikke offentlig om hva de tar, men regn med at det ligger i samme gate.

 

edit: denne artikkelen hevder det ligger rundt 30%-40%

 

edit2: fra samme folk kommer en annen artikkel og hevder det er 30%.

 

edit3: så jeg glemte en nektelse.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

 

Nei hvorfor er det det? Målet må jo være å få flest mulig over på Linux.

Dette gjøres med å ha størst mulig støtte for spill på Linux.

Valve ahr startet med å gjøre sine spill tilgjengelig der, via Steam.

Så er det å få alle andre "store" titler tilgjengelig på Linux. Det kan gjøres på to måter

1 - Overbevise utgiver om at det er lurt

2 - Vise utgiver at det er lurt

 

Alternativ nr2 er da det som man vil lykkes mest med. Om man kan vise til x bruekre på linux, så vil man se at det faktisk er et marked der. Det vil også samtidig styrke Valve sin posisjon om de lager en "Windows Game Installer" inebygget i sitt OS. Da blir ValveOS default OS for alle som vil game, men som ikke gidder å betale 1500kr for en ny Windows versjon.

 

For min del er det viktig at jeg kan spille de andre spillene mine på den platformen jeg velger, uten ytelsestap, og da må det være støtte for både WoW, SC2, Diablo3, Battlefield, Guildwars, og så videre. Om det bare støtter Steam Spill er det jo like mye lock-in som OS-X og Windows.

Wine er en hack. Riktig måte å få spill til Linux er å vise at det er vits i å utvikle spill til plattformen og at resultatet blir bedre enn på Windows, ikke ved å vise produsenter at spillet deres funker greit nok hvis det kodes for Windows og spilles gjennom et halvgodt kompatibilitetslag med masse hacks.

 

For all del, utviklerne av Wine har gjort en formidabel jobb, men det er i mine øyne en dårlig løsning på et problem. Dessverre har det lenge vært den eneste realistiske løsningen i lang tid, men får man alternativer bør den ut.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...