Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Snells lov for å beregne brytningsvinkel?


Anbefalte innlegg

Heyhey

 

Jeg har om lys i 2FY, og har fått en oppgave:

 

Innfallsvinkel: 30 grader

Lysstrålen beveger seg fra luft til vann.

 

Beregn brytningsvinkelen.

 

Jeg vet at jeg skal bruke Snells lov om brytningsvinkler, men jeg vet ikke hvordan jeg skal bruke den. Jeg regner med at det er noen fysikkguruer her inne som kan regne 2FY-pensum i blinde med hendene bundet fast i føttene, så dette bør vel være en smal sak? :p

 

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, har den både på PC-en, i kladdeboken, i regelboken og i grunnboken - men vet ikke hvordan jeg skal bruke den. Misforstå meg rett, men hvordan kan jeg finne sinus av "punkt 2" når jeg ikke vet hvor mange grader "punkt 2" er? Jeg kan spørre læreren i morgen, men hadde håpet å finne ut av dette mysteriet i kveld - slik at jeg kan gjøre litt oppgaver. :)

Lenke til kommentar
Innfallsvinkel: 30 grader

Lysstrålen beveger seg fra luft til vann.

 

Beregn brytningsvinkelen.

 

Snells lov: n_1 * sin a_1 = n_2 * sin a_2 <-- rotete skrevet, men sånn blir det her.

 

n_1 <-- Dette er brytningsindeksen til det første mediet, i ditt tilfelle luft. Luft har en brytningsindeks på 1,0003

n_2 <--Dette er brytningsindeksen til det andre mediet, i ditt tilfelle vann. Vann har en brytningsindeks på 1,33

 

Brytningsindeksen for både luft og vann står nok i læreboken din.

 

sin a_1 <-- Dette er innfallsvinkelen, altså 30°

 

sin a_2 <-- Dette er vinkelen du skal finne

 

 

Sett inn i formelen og det ser slik ut:

 

1,0003 * sin 30 = 1,33 * sin a_2

		1,0003 * sin 30°
sin a_2 =	   1,33


sin a_2 = 0,37605.....

a_2 = 22°

 

Brytningsvinkelen blir altså 22°

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...