Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

norsklærere som leser dette forumet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje en idé å lære seg bruken av liten og stor bokstav.

 

:p point taken, tegnsetting- og rettskriving er viktig.

 

Jeg spør etter hjelp fordi det er vanskelig å lese seg opp til norsk skriftlig. Litteraturhistorie kan jeg pugge, men i skriftlig kommer jeg ikke i mål uten veiledning og tilbakemelding fra noen med erfaring med å rette norsk stiler

Endret av privatist17
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Altså, trådstarten hadde ikke trengt å hatt et spørsmålstegn; setninga kunne utmerket godt leses som en stadfestelse. At TS spør om noe, indikeres allerede i tittelen, hvor hen henstiller tråden til de av dette forumet som kunne være kvalifisert til å hjelpe.

Hva med setninga "Jens Stoltenberg lurer på hvor alle helter er blitt av". Skal det liksom være spørsmålstegn på den setninga, bare fordi ordet "lurer" er brukt? Jeg bare spør. 

 

Lenke til kommentar

Hva med setninga "Jens Stoltenberg lurer på hvor alle helter er blitt av". Skal det liksom være spørsmålstegn på den setninga, bare fordi ordet "lurer" er brukt? Jeg bare spør. 

 

Det er ikke et spørsmål, så spørsmålstegn behøves ikke.

 

«Er det noen der ute som har erfaring med å rette norskstiler fra vgs, som jeg kan kontakte over mail?» Dette er et spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får nesten bare google "undervisning norsk skriftlig". Første treff (som ikke er en ad) er privatundervisningen.no. Aner ikke noe om kvaliteten, men der tilbyr en dame undervisning over Google Hangouts til 400,- per time. Selvfølgelig ikke spesielt billig for en som akkurat er ferdig med VGS... Men om du er godt forberedt, og dere velger å fokusere veldig på å få live tilbakemelding på noe du har skrevet på forhånd, så er det mulig du kan få endel ut av det.

 

Utover dette, hadde jeg gjort følgende:

 

(1) Brukt en journal/dagbok til å skrive en 15-20 min hver dag/kveld. Bruker du macOS så hadde jeg tatt en titt på en app som heter Day One. Det geniale med den er at den gir deg hver dag et lite tips/forslag til hva du kan skrive om. Så da kan du bare sett den opp til å gi deg en notification daglig om at nå kan du skrive. (Det er selvfølgelig også viktig å teste seg på litt lengre oppgavetekster, og å lære seg forskjellen på de ulike sjangrene. Men bare det å lære seg å raskt kunne skrive en side eller to om noe helt random, er veldig nyttig for eksamen).

 

(2)  Å bruke bøker som sovemedisin. Sørge for at laptop og mobiltelefon ikke befinner seg på soverommet, og les til du sovner / blir trøtt. Veldig mye lærdom i å se hvordan gode norske forfattere formulerer seg. Av litt mer populære/"lette", så har du f.eks Erlend Loe med ofte svært korte minimalistiske setninger, mot Lars Saabye Christensen med setninger som strekker seg over flere linjer. Se om du kan få til å etterape måten forfattere du leser skriver på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...