Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

lurte på om noen kunne hjelpe meg til hvordan jeg skal tenke for å løse en type oppgave. 

 

Jeg har en organisk forbindelse, C4H8O. Hvilke stoffgrupper kan dette molekylet tilhøre? Hvilken metode bruker dere for å angripe slike spørsmål? 

 

Takk for innspill. 

 

prøver og feiler litt:

 

tetrahydro-furan

2-butanon

3-buten-1-ol

isopropenyl-metyl-eter

syklobutenol

etyl-vinyl-eter

isobutyraldehyd

 

DVs:

alkoholer, ketoner etere, alkoholer...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal regne ut masseprosenten til en løsningen i en oppgave. Jeg har molar masse, masse, stoffmengde, konsentrasjon og volum. Hvordan finner jeg ut av dette? Tusen takk for all hjelp :) Blir det riktig å ta massen jeg har opplyst i vann / delt på massen til vann + massen jeg har oppløst * 100 = som vil gi prosenten av massen jeg har løst opp i vann?  :hmm:

Endret av Pietro Maximoff
Lenke til kommentar

Jeg skal regne ut masseprosenten til en løsningen i en oppgave. Jeg har molar masse, masse, stoffmengde, konsentrasjon og volum. Hvordan finner jeg ut av dette? Tusen takk for all hjelp :) Blir det riktig å ta massen jeg har opplyst i vann / delt på massen til vann + massen jeg har oppløst * 100 = som vil gi prosenten av massen jeg har løst opp i vann?  :hmm:

 

oppgava?

Lenke til kommentar

 

Jeg skal regne ut masseprosenten til en løsningen i en oppgave. Jeg har molar masse, masse, stoffmengde, konsentrasjon og volum. Hvordan finner jeg ut av dette? Tusen takk for all hjelp :) Blir det riktig å ta massen jeg har opplyst i vann / delt på massen til vann + massen jeg har oppløst * 100 = som vil gi prosenten av massen jeg har løst opp i vann?  :hmm:

 

oppgava?

 

 

Jeg skal lage en løsning med NaCl med en konsentrasjon på 0,6 mol/L, av denne løsningen trenger jeg bare 0,5 L. (finn hvor mange gram du trenger for å lage løsningen). Den nye løsningen skal du fortynne til 1,5 L. (finn konsentrasjonen til den nye løsningen). Regn ut masseprosenten til NaCl i den nye løsningen. Alt går veldig fint frem til masseprosenten :)

Endret av Pietro Maximoff
Lenke til kommentar

 

 

Jeg skal regne ut masseprosenten til en løsningen i en oppgave. Jeg har molar masse, masse, stoffmengde, konsentrasjon og volum. Hvordan finner jeg ut av dette? Tusen takk for all hjelp :) Blir det riktig å ta massen jeg har opplyst i vann / delt på massen til vann + massen jeg har oppløst * 100 = som vil gi prosenten av massen jeg har løst opp i vann?  :hmm:

 

oppgava?

 

 

Jeg skal lage en løsning med NaCl med en konsentrasjon på 0,6 mol/L, av denne løsningen trenger jeg bare 0,5 L. (finn hvor mange gram du trenger for å lage løsningen). Den nye løsningen skal du fortynne til 1,5 L. (finn konsentrasjonen til den nye løsningen). Regn ut masseprosenten til NaCl i den nye løsningen. Alt går veldig fint frem til masseprosenten :)

 

 

du fortynner til 1/3?

så m2 = 1/3*m1

...?

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvordan CH2OH får høyere prioritet enn H3CCHCH3 på høyre side?

I den nedre som er markert gul er karbonet igjen direkte bundet til 2 H-atomer og et oksygen, hvilket gir meg 18 u, som er lavere enn 12+12+1=25 i atomene som er bundet til C i den øvre. Eller er det slik at oksygen trumfer karbon uansett?

post-313458-0-19934500-1481288891_thumb.png

 

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvordan CH2OH får høyere prioritet enn H3CCHCH3 på høyre side?

I den nedre som er markert gul er karbonet igjen direkte bundet til 2 H-atomer og et oksygen, hvilket gir meg 18 u, som er lavere enn 12+12+1=25 i atomene som er bundet til C i den øvre. Eller er det slik at oksygen trumfer karbon uansett?

attachicon.gifSkjermbilde 2016-12-09 kl. 14.06.49.png

 

alkohol-grupper har høyere prioritet

Lenke til kommentar

Sliter med oppgave b i denne oppgaven:

I en boks med volum 1,0 L har vi 2,0 mol A og 2,0 mol B som reagerer mot hverandre: A+B->AB

Ved 20 grader celsius er reaksjonsfarten 0,12 mol/(L*s)

 

a) (Denne er løst) Hvor stor blir reaksjonsfarten dersom vi fører inn 2,0 mol A til i boksen? = 0,24 mol/(L*s)

 

b) Hvor stor blir reaksjonsfarten dersom vi etter dette fører inn 1,0 mol A og 3,0 mol B i boksen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P8zKbRH56D

Mg(OH)2 + 2HCL -> MgCl2 + 2H2O

 

En tablett på 0.282 gram magnesiumhydroksid tilføres i et volum på 150 mL magesyre med en HCL-kons. på 0.10 M. 

Hvor stor vil konsentrasjonen av HCL i magesyra være etter at reaksjonen er ferdig, dersom det er bare denne reaksjonen som skjer?

 

 

Vil ikke den bli null? ...ettersom stoffmengden base e større enn syra.

Lenke til kommentar

Mg(OH)2 + 2HCL -> MgCl2 + 2H2O

 

En tablett på 0.282 gram magnesiumhydroksid tilføres i et volum på 150 mL magesyre med en HCL-kons. på 0.10 M. 

Hvor stor vil konsentrasjonen av HCL i magesyra være etter at reaksjonen er ferdig, dersom det er bare denne reaksjonen som skjer?

 

 

Vil ikke den bli null? ...ettersom stoffmengden base e større enn syra.

Jeg får ikke all syren til å bli brukt opp. Hvordan fant du stoffmengdene? Og hva har du tenkt så langt - kanskje du kan bruke reaksjonsligningen til noe?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hg2Br2 er tungt løselig i vann. Blir løseligheten større, mindre eller uforandret når vi tilsetter:

a) BaI2

b) AlBr3

Begrunn svarene.

 

Så i a vet jeg at Hg2 og I2 er uløselig og danner bunnfall, som vil gi større løselighet for salt, men er fortsatt litt usikker ettersom Barium og Brom er lettløselig. Har dette noe å si???

 

På b får vi jo fellesioneeffekt, som indikere mindre løselighet. Ser for øvrig i løselighetstabeller at Aluminium og brom reagerer med vann, men dette har vi ikke lært noe om. Setter likevel pris på om noen med bedre kunnskap kan utdype og gi riktig svar på oppgaven dersom jeg har feil☺️

Lenke til kommentar

Hei

Jeg lurte på hvorfor vann i fast form (is) flyter på vann i væskeform? Hvorfor ikke en innsjø bunnfryser om vinteren? Og hvorfor det er bra at vann oppfører seg annerledes enn andre stoffer, når den går over til fast form..?

Takk for svar

 

fordi is er lettere enn vann, tetthet(is) < tetthet(vann)

fordi vann med tetthet på ca 4 gr C ligger nederst, og vann

i den formen er flytende

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

kan noen hjelpe meg med dette oppgåven:

 

 

  1. En tom flaske har en masse på 134,567g. Flasken fylles med en ukjent gass med et trykk på 735 torr ved 31°C, og massen (flaske + gass) er nå på 137,456 g. Flasken tømmes helt for gass og fylles med vann ved en temperatur på 31°C, og massen (flaske + vann) er da på 1067,9 g. Tettheten til vann ved 31°C er 0,997 g/mL. Anta at gassen er ideell og bruk opplysningene gitt ovenfor til å beregne den molare massen (molekylvekten) til gassen. 

jeg fekk at svaret er 69,9 g/mol er det rett? kan noe hjelp eller sei  om svaret mitt er rett eller ikke?

Endret av norway12
Lenke til kommentar

kan noen hjelpe meg med dette oppgåven:

 

 

  1. En tom flaske har en masse på 134,567g. Flasken fylles med en ukjent gass med et trykk på 735 torr ved 31°C, og massen (flaske + gass) er nå på 137,456 g. Flasken tømmes helt for gass og fylles med vann ved en temperatur på 31°C, og massen (flaske + vann) er da på 1067,9 g. Tettheten til vann ved 31°C er 0,997 g/mL. Anta at gassen er ideell og bruk opplysningene gitt ovenfor til å beregne den molare massen (molekylvekten) til gassen. 

jeg fekk at svaret er 69,9 g/mol er det rett? kan noe hjelp eller sei  om svaret mitt er rett eller ikke?

 

d(vann) = m/V = 933,3/V = 997

V = 0,936 liter

 

gass:

PV = nRT

0,967*0,936= n*R*304

 

n=0,036

 

M(gass) = m/n= 79,7 g/mol

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vet ikke om dette er riktig tråd å spørre, men prøver alikavel. Noen som vet om økt CO2-konsentrasjon i lufta vil påvirke legemer som faller i en rettlinjet og translatorisk bevegelse? Tenker da på om falltiden blir større/mindre. Se for dokker at vi har et isolert rom med vanlig konsentrasjon av CO2. Deretter øker vi konsentrasjon betraktelig ved hjelp av feks CO2-patroner. Vil falltiden da bli større/mindre dersom vi slipper en liten fallskjerm fra eksempelvis 5 meter over bakken, imotsetning til når vi slipper den i vanlig konsentrasjon av CO2? Rart spørsmål, men vil komme til stor hjelp dersom noen sitter på svaret og kunnskapen. Takk på forhånd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...