Gå til innhold

Hydroponics - dyrking uten jord


Khaffner

Anbefalte innlegg

Ifølge denne og flere andre sider, ser det ut som at jeg kan la lyset i skapet mitt stå på 24/7.

Vegetativ vekst trenger nemlig ingen pause fra lyset. For meg som bare vil ha basilikum uten blomstring er dette veldig bra!

 

Jeg må bare passe på at temperaturen ikke blir for høy.

 

Dette er kanskje et vagt bevis?

 

 

But with an apparently ideal mix of long, sunny days and rainy nights, his crop -- fenced in to keep munching moose away -- took off. During Alaska's short growing season, cabbage will pack on several pounds each day.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge denne og flere andre sider, ser det ut som at jeg kan la lyset i skapet mitt stå på 24/7.

Vegetativ vekst trenger nemlig ingen pause fra lyset. For meg som bare vil ha basilikum uten blomstring er dette veldig bra!

 

Kunne du gitt linker til de andre sidene? Skulle gjerne sett om det finnes vitenskapelig grunnlag for dette. Driver og undersøker litt rundt dette og lignende tema. :)

 

Altså at de overlever fint med 24 timers lys betyr ikke nødvendigvis at det er det beste for planten, selv med det formål du har i tankene. Det kan f.eks. påvirke rotdannelsen negativt, noe som kan ha videre negative effekter.

Lenke til kommentar

Har ikke lest eller lett så mye rundt det å ha lys på 24/7, men her er det blitt forsøkt:

http://forums.gardenweb.com/forums/load/lights/msg0319125925834.html?58

 

Selv har jeg hatt lys slått på siden torsdag. Jeg har lyst til å fortsette slik, så si fra om og hvorfor dette er et dårlig valg for basilikum :)

 

post-113720-0-00443000-1417609018_thumb.jpg

Legg merke til bladveksten siden forrige bilde

 

post-113720-0-89492700-1417609011_thumb.jpg

Jeg anslår at røttene vokser 1-2mm hver dag

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Har ikke lest eller lett så mye rundt det å ha lys på 24/7, men her er det blitt forsøkt:

http://forums.gardenweb.com/forums/load/lights/msg0319125925834.html?58

 

Selv har jeg hatt lys slått på siden torsdag. Jeg har lyst til å fortsette slik, så si fra om og hvorfor dette er et dårlig valg for basilikum :)

Et par relevante artikler (tilsynelatende samme type forsøk, ulike planter). Det er sakset fra et lignende forsøk med tomatplanter i tråden du viste til.

 

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304423898000971 (kun sammendrag)

 

http://journal.ashspublications.org/content/123/2/202.abstract (full versjon åpent tilgjengelig)

 

Jeg vil tro det samme prinsippet gjelder ganske universalt blant planter (med variasjoner i toleransen). Hvis du har mulighet, så kan du jo prøve ett sett planter med kontinuerlig belysning og ett med en mer normal belysning, og sammenligne nå og da (spesielt etter rundt 5 uker).

 

Hvis det er slik at man får økt vekst i starten, så kan man fort bli lurt til å tro at planten tolererer dette permanent. Jeg skal ikke si noe om basilikum spesifikt, for det har jeg ikke grunnlag for. Men det er noe å være bevisst på.

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Sant, må se på effekten over lang tid. Jeg har dessverre ingen mulighet til å ha en kontrollplante under vanlig lystid.

 

Den forskningen jeg finner dreier seg stort sett om avling i form av frukt, eller 1 innhøstning. Håpet mitt er å kunne høste litt hver uke og aldri la planten nå blomstringsstadiet.

Lenke til kommentar

Sant, må se på effekten over lang tid. Jeg har dessverre ingen mulighet til å ha en kontrollplante under vanlig lystid.

 

Den forskningen jeg finner dreier seg stort sett om avling i form av frukt, eller 1 innhøstning.

 

Ja, det er ikke helt ideelt for det du driver med. Men det er også snakk om at bladveksten stagnerer kraftig hvis planten får overdrevent mye lys etter disse første ukene. Det er helt klart av interesse selv når man ikke bryr seg om hverken frukt eller blomster. Men det hadde så absolutt vært fint med et tilsvarende forsøk for urter, og aller helst basilikum i ditt tilfelle. :)

 

Håpet mitt er å kunne høste litt hver uke og aldri la planten nå blomstringsstadiet.

 

Basilikum er en såkalt fakultativ langdagsplante (kort natt). Det vil si at den blomstrer lettere når dagen blir lengre (natten blir kortere) enn et visst antall timer. Den grensa ligger gjerne på rundt 14–16 timer dagslys. Skulle gjerne funnet noe mer spesifikt for basilikum, for det er også jeg interessert i. Fakultativ betyr dessverre at den før eller siden vil blomstre uansett, og andre stressfaktorer kan også bidra til å fremskynde blomstringen (f.eks. vannmangel, temperatur). Motsatt av fakultativ er obligat, og en obligat langdagsplante krever at dagen blir lang (natta blir kort) for å blomstre.

 

Forsåvidt noe ekstra å tenke på i sammenheng med kontinuerlig belysning. :D

 

Basilikum er kanskje ikke den greieste planten å bestøve selv heller, for å få egenproduserte frø (små blomster), men det burde la seg gjøre om du går lei av å krige mot blomstene. Så har du heller flere planter i gangen på ulike stadier (så ikke alle blomstrer på én gang). Eventuelt kan du prøve dette:

 

I love basil and I especially love making pesto. I have had a similar problem. I grow a couple large pots of it started about three weeks apart, and i pinch the tops agggresively so they are pretty bushy. When the flowers start showing fast and furious on the older one, I cut all the plants in that pot down to the first set of leaves. They will grow back full size in a few weeks.

 

Fra brukeren Ohiofem her.

 

Noe å prøve. I teorien skulle det tvinge planten tilbake i vegetativ modus, siden den ikke har nok overskudd til å blomstre og sette frø. Kan fort bli aktuelt her hjemme også. Spørs hvor lenge blomstene holder seg unna. Blir interessant å se.

 

Edit: The Effect of Photoperiodism on the Growth and the Essential Oil of Ocimum basilicum (Sweet Basil) (det holder med en liten sniktitt; interessant tilskudd til tema)

Endret av Imsvale
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Status:

Jeg har gitt skapet lite oppmerksomhet i desember og januar. Har etterfylt noe vann rundt nyttår, og oppdaget da en del mugg på platene som holder rundt stilken. Var lite motivert til å fikse noe, og det hele gikk litt i glemmeboka. Åpnet skapet i går, og basilikumen har sikkert passert 40cm høyde!

Lyset har altså vært på 24/7 i rundt 2 måneder, bladene var ikke krøllet, men hele planten var litt blek. Kan kanskje være mangel på næring som er årsaken.

I kveld skal jeg fikse lufting i skapet, fjerne muggen, bytte til kraftigere luftpumpe og muligens potte om til leca. Kommer med bilder når alt er fikset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mugg er fjernet, vifte er montert, basilikum er høstet og fryst ned, og vannet er skiftet :)

 

Viften går egentlig på 12V, men jeg kjører den på 5V (USB), så den blåser lite. Nok til å skifte ut og holde luften i bevegelse, men ikke nok til at man kan kalle det "vind". Luften slipper ut i dørsprekken inntil videre.

 

Den nye luftpumpen bråkte mye mer enn nåværende pumpe, så det lar jeg forbli uendret.

 

Før innhøsting:

post-113720-0-30554800-1422398803_thumb.jpg

 

Etter innhøsting:

post-113720-0-55196100-1422398833_thumb.jpg

Endret av Khaffner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tørket den høstede basilikumen i mikroen til det ble sprøtt, malte det i en morter og helte over i krydderglass.

En håndfull basilikumsblader blir bare en knapp teskje ferdig krydder.

Det luktet søtt, i motseting til butikkbasilikumen som luktet litt lakris :huh:

 

Har ikke smakt enda.

Endret av Khaffner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update:

post-113720-0-12146200-1423516187_thumb.jpg

Slik ser plantene ut nå. Det dukker av og til opp brune flekker på bladene, dette er en bakterieinfeksjon som er vanskelig å bli kvitt. Det nest beste er å bare plukke vekk de rammede bladene så tidlig som mulig for å hindre spredning. Derfor er planten til høyre nå ganske liten. Men de bladene som er der nå, er de bittesmå skuddene man kan se på forrige bilde :)

 

Planen nå er å la plantene gro opp til lyspæra, så høste ned til ca halv høyde, repeat.

Slik skal de bli mer og mer fyldige for hver innhøsting, såvidt jeg har forstått. Får se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Tenkte å prøve meg på dette da planten min mor ga meg allerede har dødd som hun sa kom til å leve evig og at den trengte praksis talt IKKE NOE vedlikehold!

 

Jeg ser her at du Khaffner har ventilasjon til plantene dine, er det fordi de er lukket inne? Hadde de trengt denne vifta hvis døra sto oppe?

 

Har heller ingen plasser med kjempegod tilgang på sollys så tenkte og kanskje ha en slik lyspøre for planter???? Hva slags pære trenger jeg? Må jeg dekke veggene mine i aluminium? Hvor varmt bør planter ha det?

Lenke til kommentar

Tenkte å prøve meg på dette da planten min mor ga meg allerede har dødd som hun sa kom til å leve evig og at den trengte praksis talt IKKE NOE vedlikehold!

 

Jeg ser her at du Khaffner har ventilasjon til plantene dine, er det fordi de er lukket inne? Hadde de trengt denne vifta hvis døra sto oppe?

 

Har heller ingen plasser med kjempegod tilgang på sollys så tenkte og kanskje ha en slik lyspøre for planter???? Hva slags pære trenger jeg? Må jeg dekke veggene mine i aluminium? Hvor varmt bør planter ha det?

 

Det er helt avhengig av plantetype, og hvordan du ønsker å holde på. Til lys kan du bruke alt fra helt vanlige lysrør (tett inntil planten for best effekt, men ikke så nært at det blir for varmt); spesialiserte plantelys er selvfølgelig mer energieffektive (større andel lys som plantene kan bruke). Temperatur kommer helt an på planten (søk på nettet eller spør en gartner). Skal du f.eks. gro paprika innendørs kommer du neppe særlig langt med en innetemperatur under 20 grader, men det finnes lassevis av husplanter som er langt mindre kresne. Folie behøver du slett ikke; det er bare for å utnytte plantelyset bedre. Det er ikke sikkert du behøver plantelys engang, men det hjelper jo. Har du et vindu med dagslys, er det fullt mulig å ha noen plantetyper der uten problemer.

 

Ventilasjon er fordi de er lukket inne. Har du mange planter på samme sted i friluft vil likevel en vifte hjelpe på luftsirkulasjonen, noe som har flere fordeler. Du vet hvor dårlig lufta blir for oss mennesker når det er mange sammen på samme sted uten ventilasjon. Det samme gjelder planter. I tillegg blir lufta fuktig rundt plantene, og det kan fort bli soppvekst. Dyrker man i jord så vil ventilasjonen hjelpe med å tørke ut overflatejorda, og blant annet hindre slik soppvekst.

 

Hva skjedde med planten din? Det er fort gjort å overvanne dem. Spesielt planter som slett ikke trenger mye vann.

Lenke til kommentar

Til info, dette er alt skapet mitt består av nå:

Skap m/ dør (ikledt alufolie før montasje)

Boks

Luftpumpe

Luftstein

Luftslange

Kloningsplate (kjært barn har mange navn, går også under "skumskive", "neoprene collar", etc)

Ledning m/ pæresokkel

Lyspære

120mm vifte av ukjent merke, drevet av en mobillader (5V)

Skruekrok

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Jeg klarte ikke vente lenger. Jeg fant endelig en boks som passer perfekt i skapet, men den er dessverre gjennomsiktig. Når været og anledningen byr seg, skal den spraymales sort. I mellomtiden kan jeg dekke til med aluminiumsfolie. Men dette hadde jeg selvfølgelig ikke liggende nå...

 

Den nye boksen har plass til to planter til, så jeg har snippet av to kloner av den store. Kuttet av stilkene rett over en krone, fjernet de største/nederste bladene på det avkuttede stykket, skrapt opp nedre del av stilken og dyppet den i Clonex-gele. Så midlertidig plassert i shotglass, inntil jeg får skaffet flere skumplater hos Hydrohagen.

 

Røttene og luftstein

post-113720-0-12907700-1423871455_thumb.jpg

 

Basilikumen, inkludert to "nye". Alle fire er jo genetisk identiske :)

post-113720-0-81285600-1423871434_thumb.jpg

 

Liten innhøsting i forbindelse med kloning. Kronestykke for størrelsessammenligning

post-113720-0-51420900-1423871414_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

post-113720-0-07423900-1425662224_thumb.jpg

Større røtter

post-113720-0-67672400-1425662250_thumb.jpg

Etter innhøsting

post-113720-0-98361000-1425662272_thumb.jpg

post-113720-0-45169500-1425662292_thumb.jpg

Ferdig tørket og kuttet krydder :)

Bladene kjøres på full effekt i mikroen 5 sekunder om gangen med luftepauser, deretter tørkes på papir til det er sprøtt. I dette tilfellet nesten et døgn. Knuses deretter med stavmikser

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har en mistanke om at det nye lyset er for bra. Basilikumen jeg nevnte i første post hadde dårlig lys og ble kjempelang, nå skjer det motsatte. At lyset er så bra at planten ikke lenger trenger å "strekke seg" etter lys. Med forrige pære ble det ca 5cm mellom hvert nye sett med greiner på stilken:

post-113720-0-11051700-1427464037_thumb.jpg

 

Men etter bytte til bedre pære har nye sett med greiner vokst tett i tett:

post-113720-0-35541700-1427464038_thumb.jpg

 

Vet noen her med sikkerhet hvorfor dette skjer? Må jeg skifte tilbake til forrige pære?

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere drevet litt med overkompliserte hydroponics system.

 

post-308644-0-08577500-1427787669_thumb.jpg post-308644-0-52161800-1427787669_thumb.jpg post-308644-0-02049700-1427787670_thumb.jpg

 

 

Her rant det vann ovenifra ned på alle plantene som hang i oppned brusflasker. Dette var både komplisert og upraktisk i lengden. 

 

Etter litt læring fra Khaffner og hvordan han gjorde ting så endret jeg til noe slikt : 

 

 

post-308644-0-56636600-1427787670_thumb.jpg

 

 

Plantene satt på toppen i en liten boks, under var det et vannreservoar.

Vannet ble da pumpet opp fra reservoaret opp til den lille boksen og vannet dermed røttene.  Dette skjedde ca hver 30 min. 

Mer praktisk enn forrige versjon, begynte å vokse greit.

 

Mens jeg var på ferie i utlandet hadde det kommet for mye vann på gulvet.  Usikker på hvordan/hvorfor, ingen permanent skade, dette var slutten på Hydroponics for meg på en lang stund.

 

Jeg sluttet dermed med Hydroponics ca i vår ifjor.
 

 

Igår møtte jeg Khaffner og hadde bestemt at jeg skulle prøve å begynne igjen, savnet det å å ha ferske krydderurter. Khaffner har lengre jobbet med dette og ser ut som han får det til ganske bra!

 

post-308644-0-87819000-1427788351_thumb.jpg

 

Dette systemet er bygd rundt samme prinsipp som Khaffner sitt, eneste forskjellen er at jeg ikke har skap.  Kommer noe Alu-folie eller noe lign. på innsiden av "lampeskjermen".

Endret av dgolan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...