Gå til innhold

Hydroponics - dyrking uten jord


Khaffner

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

post-113720-0-76022700-1407153828_thumb.jpg

 

(Bildet er 4 dager gammelt)

Nye groskapet, med delvis midlertidig belysning. Den ene LED-pæra sluttet å funke, nye er bestilt. Bruker fremdeles DWC, vannpumpa tiltenkt sprinkler ville ikke sitte skikkelig. og DWC ser ut til å fungere helt topp. Den største planten er i underkant av 15cm høy og får allerede blomster. Vi har et par tomatplanter sådd av samme frø og matet med samme næring, men som får sollys. Disse er dobbelt så store og noe blekere. Får se hvor store avlingene blir :)

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt usikker. Vekstlys bør ha høy fargetemperatur(Kelvin). 6700 og oppover er vanlig for vekst, 2700 og nedover trengs til blomstring. Å bruke noe midt i mellom vet jeg ikke hvordan yter. Til gjengjeld er det veldig høy effekt, kanskje det veier opp litt. Men da burde man heller gå for riktig lys med lavere effekt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Har du prøvd å dyrke paprika eller chili?

 

Hvor ofte bytter du vann i det systemet du bruker nå, og hvilket system vil du anbefale en nybegynner?

Lenke til kommentar

Ikke enda prøvd paprika eller chili. Har noe erfaring med tomat, basilikum, vårløk, gressløk og mynte.

 

Bytter vann hver 14. dag, vet ikke om dette er best praksis. Passer på å ha en TDS på rundt 2000.

 

Deep Water Culture (DWC) vil jeg si er det enkleste systemet. Trenger ingen timer, alle delene fåes i en dyrebutikk og clas ohlson. Google "Deep Water Culture" for inspirasjon.

Næring fåes på nettet, eller om du er i Oslo, HydroHagen i kongens gate.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Liten update:

 

Fremdeles ingen blomster, og googling hjelper ikke så altfor mye. Kan være at plantene fremdeles er for unge, kan være antall lystimer, kan være næringen, etc. Men en feil jeg har gjort er å ikke trimme plantene. Fra planten er liten skal jeg egentlig velge en hovedstamme og trimme bort spesifikke utskudd fra denne. Vet ikke om det hjelper blomstring, men da blir planten litt mer bygd for produksjon av tomat, og ikke bare blader. Kan hende det er for sent å justere dette.

 

post-113720-0-04857100-1410457164_thumb.jpg

 

Nedenfor ser dere to shotglass. Den grønne lille planten er en klon av en klon av en mintplante kjøpt for en måneds tid siden. Kloning innebærer i grunn å skjære av toppen av en plante, og eventuelt påføre rothormon på den avkappede stilken, så sette i lunkent vann og håpe på det beste. Kloning er veldig flott hvis du har en genetisk bra plante og ønsker å la den leve "evig". Klonen utvikler egne røtter, og blir en ny plante. Jeg har altså brukt en liten skumskive som nevnt i innlegg 8, og et shotglass fra ikea, disse passer perfekt sammen!

 

I den andre potten er det et ganske sprøtt eksperiment. Jeg er på jakt etter et fint medium frø kan spire i. Leca er så grovt at frø detter tvers gjennom, jord er smulrete og skittent, sand holder på for mye vann, papir løser seg opp og kan mugne. Dermed fant jeg akvariesand, oransje fordi det er komplementærfargen til grønt. Vil også anta at det er pH-nøytralt, da det er tenkt til akvarier. Tenker fargen gjør det lettere å skille plante og medium når det er tid for ompotting. Der har jeg altså sådd 5 cherrytomatfrø, rørt vilkårlig rundt og fylt halvfult med vann. Håper dermed at minst ett frø ligger i riktig mengde fukt og kan spire

 

post-113720-0-35412500-1410457185_thumb.jpg

Endret av Khaffner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan nå rapportere at tomatene har vokst en del siden siste bilde, og at blomster har kommet. Jeg reduserte antall lystimer fra 16 til 10, og etter en ukes tid kom blomstene frem :) Jeg tror jeg dermed lurte tomatene til å tro at det nå er sensommer, og tid for blomster.

Jeg har også byttet lys. Nå er det 1 STOR pære med 6700K 12W. Stor som i en stor appelsin.

 

Bilder kommer.

 

Ellers har jeg tenkt å gå helt over til basilikum. De er mye enklere å ha med å gjøre, gir mye mer avling og kan såvidt jeg forstår leve "evig", så lenge jeg trimmer plantene riktig og jevnlig. Eventuelle blomster er bare å knipe av, blader m/stilk kuttes av litt over et nytt sett med blader.

Endret av Khaffner
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Beklager, glemte helt å ta bilder før jeg heiv tomatene. Nedenfor ser dere nå to basilikumkloner, det er ca 3 uker siden de ble kuttet fra butikk-basilikum, og påført clonex-gelé. Røttene er ikke enda lange nok til å henge ned i vannet, så hele stilken og rotstubbene er senket i oksidert vann med næring.

post-113720-0-62749900-1416862739_thumb.jpg

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

His du er litt handy med elektronikk så så jeg en veldig bra gjennomgang av fullatomatisering med arduino her om dagen, lagret selvfølgelig ikke linken og fant den ikke igjen akkurat nå.

Men har snakker vi med automatisk nutrient-foring, oksygen i væsken, PH, temperatur, pumpestyring osv. Mye moro hvis man er ute etter et heftig prosjekt eller man ser på det som langtids matdyrking.

Lenke til kommentar

Ja, har sett litt på automatisering av hydrohagen, men i min skala koster det mer enn det smaker. Jeg har lyst på en tellstick-styrt timer, som i seg selv egentlig er overkill. Mekanisk timer gjør jobben like bra, og er mer stabil.

 

Påfyll/skift av vann uten å løfte kassa ut av skapet er jeg interessert i å finne en løsning på.

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Raskere vekst og mer kontroll. Og fint for å dyrke inne, bare vannsøl.

Du kan til enhver tid sørge for at plantene har de næringsstoffene de trenger.

I tillegg så trenger det heller ikke like mye ettersyn når du har fått kontroll på et stabilt system.

Kjenner en som dyrker chili i hydro, og han får sikkert 5-10 ganger så mye chili på en sesong sammenliknet med å plante i jord ute.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...