Gå til innhold

Stramme eiker, how?


Bjørnli

Anbefalte innlegg

Heisann, kjøpte nye felger i 2012 og nå vingler framhjulet litt og har fått høre jeg må stramme/løsne på eikene, har kjøpt eikeverktøy fra biltema og nå lurer jeg egentlig på; vet jeg kan bruke bremseklossene istedenfor ett eget stand til å "kalibrere" med, men hvilken vei skal eikene strammes ettersom hvilken side klossen subber inntil på?

 

 

 

Sorry hvis dårlig formulert spm, men er ny på sykkelmekking og har lyst til å slippe betale ett sykkelverksted masse penger for å fikse dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis f.eks klossene subber borti på høyre side , så skal du stramme til fra motsatt side.

 

Jeg bruker å stramme til ca 1/4 eller en 1/2 omdreining om gangen , i det området som ikke er rett ( strammer gjerne 3 -4 eiker )

Sjekker så hvor rett hjulet er , og gjentar dette til jeg er fornøyd ( bruker hjulrettestativ )

 

Edit:

Kan ikke du ta av hjulet , holde det med to hender og la det snurre rundt. Så ser du hvor skjeivt det er.

 

Det kan også være snakk om at felgen har sprukket ( noe det gjerne gjør med v bremser )

Endret av johome
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Vi hadde en gammel mann i bygda vår som kunne rette opp felger. Dessverre orsvant kunnskapen om det, da han døde.

 

Vet at det er et delikat og vanskelig operasjon det å rette opp en skjev felg.

Dessverre er ikke halve jobben rett verktøy i dette tilfelle, men du må nok ha en bokk også og et mikrometer for å måle kastet i felgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...