Gå til innhold

Bærbar med 1060/1070


Anbefalte innlegg

Det kommer vel helt an på behovet? For min del vil GTX 1060 gi meg ytelse god nok, så det ville vært kortet jeg hadde gått for. Jeg ville uansett ha ventet til det foreligger noen gode tester fra påltelige kilder. Det du spør om er vel ganske enkelt: er det noen gode grunner for å betale mange tusenlapper mer for samme ytelse? For meg er svaret ganske enkelt; nei. Ingen gode grunner, rent bortsett fra sånne ting som utseende, "image" og sånt.  Men jeg vil vente og se hva testene sier, kanskje vi får oss overaskelser, kanskje klarer MSI nok en gang å få til en gaming laptop uten varmeproblemer? (De har nemlig en broket historie på det punktet, og temmelig nylig også). Vil det vise seg at Clevo er ute av form og klarer å lage en laptop med problemer? Klarer Asus å opprettholde sin gode statistikk på støynivå?

 

Ta det med ro, vent på tester, og bestem deg for om du vil betale mer eller mindre. Er mitt råd.

 

Redigert: Veldig enkelt å sette inn SSD på en Clevo. De er i høyere grad enn andre merker laget nettopp med utskifting av hardware i tankene. Men jeg tror ikke det skal by på særlige problemer uansett merke.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel helt an på behovet? For min del vil GTX 1060 gi meg ytelse god nok, så det ville vært kortet jeg hadde gått for. Jeg ville uansett ha ventet til det foreligger noen gode tester fra påltelige kilder. Det du spør om er vel ganske enkelt: er det noen gode grunner for å betale mange tusenlapper mer for samme ytelse? For meg er svaret ganske enkelt; nei. Ingen gode grunner, rent bortsett fra sånne ting som utseende, "image" og sånt.  Men jeg vil vente og se hva testene sier, kanskje vi får oss overaskelser, kanskje klarer MSI nok en gang å få til en gaming laptop uten varmeproblemer? (De har nemlig en broket historie på det punktet, og temmelig nylig også). Vil det vise seg at Clevo er ute av form og klarer å lage en laptop med problemer? Klarer Asus å opprettholde sin gode statistikk på støynivå?

 

Ta det med ro, vent på tester, og bestem deg for om du vil betale mer eller mindre. Er mitt råd.

 

Redigert: Veldig enkelt å sette inn SSD på en Clevo. De er i høyere grad enn andre merker laget nettopp med utskifting av hardware i tankene. Men jeg tror ikke det skal by på særlige problemer uansett merke.

 

Takk for svar igjen!

Ja, det kommer selvfølgelig ann på behovet, men jeg tenkte jo selvfølgelig helst på eventuelt kortet i nevnte chassis med tanke på hva man antar ifth temperatur og det ene og det andre. Prisforskjellen er jo ikke større enn at jeg selv føler ytelsen på 1070 er verdt de ekstra kronasjene som legges på. 

 

Problemet er at det haster noe med å skaffe laptop, så jeg er svært usikker på om jeg har muligheten til å i det hele tatt vente på tester. Derfor spør jeg vel kanskje for å forsikre meg om at jeg gjør "det mest riktige" valget. Men om du mener at jeg absolutt bør vente fordi jeg kan risikere og kjøpe "totalt katta i sekken", så er det jo kanskje en annen sak! :)

 

takk til deg og cowboystrekk!

 

Endret av frankern1
Lenke til kommentar

Dette er hva vi har av tester av Pascal-bærbare fra Notebookcheck (på engelsk) foreløpig:

 

Asus ROG G752VS (GTX 1070)

Asus ROG GX800VH (2x GTX 1080 SLI)

Asus ROG Strix GL502VS (GTX 1070)

MSI GT72VR 6RE-015US (GTX 1070)

MSI GT62VR 6RE Dominator Pro (GTX 1070)

MSI GS73VR 6RF (GTX 1060)

 

Ett annet nettsted som etter min mening er seriøse og grundige på testing av pc-hardware, inkludert bærbare, er anandtech.com, men de tester ikke like mange laptoper som de gjorde før, og ikke særlig kjapt - men når de først gjør det, er det som regel grundig og med stor faglig kunnskap. Ingen Pascal-maskiner testet der foreløpig.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

 Støynivået er noe høyt,46-49 dB under spill\stresstest. 

JA leste testen selv i dag og fant ut at jeg slapp å bestille denne maskinen. 46dB er for høyt. +den spiker til 38db også ved idle. Men kjølinga fungerer greit bortsett fra støy.

 

Det burde være fult mulig å lage en gamer laptop med GTX1060 og støynivå rundt 40dB ved spilling. Er nok værre for GTX1070/1080 dog.

 

Asus GL502VM/VS ser ut til å havne i samme støyfella + blir mye varmere.

 

Får vente på tester av 17" maskiner evt MSI maskiner.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

så dere anbefaler altså ikke å kjøpe p651 grunnet eventuelle uforutsette problemer som kan forekomme i tester o.l samt støynivået? 
Prisforskjellen mellom MC og asus/msi vil vel trolig ikke minke altfor mye over tid/venting. 9xx kortene har jo ikke akkurat rast ned i pris dette halvåret, hverken før eller etter 10xx ble sluppet! :p

Endret av frankern1
Lenke til kommentar

så dere anbefaler altså ikke å kjøpe p651 grunnet eventuelle uforutsette problemer som kan forekomme i tester o.l? 

Prisforskjellen mellom MC og asus/msi vil vel trolig ikke minke altfor mye. 9xx kortene har jo ikke akkurat rast ned i pris dette halvåret, hverken før eller etter 10xx ble sluppet! :p

Jeg har lest den tysk-språklige testen av P651 med GTX 1060 nå og med gugle-oversetter er det ganske så underholdende ...

 

Men ingenting av det som står der ville forhindret meg fra å kjøpe en P651 med GTX 1060. Det er omtrent helt maken omtale som forgjengeren med GTX 970M, bare med ytelse som overgår 980M ... og hva skal Multicom ha betalt for noe sånt? No-brainer, etter min mening.

 

Jeg hører til de som ikke så lett kommer ut av fatning dersom det er hørbar viftestøy når jeg spiller eller jobber på maskinen; konsentrasjonen i det jeg holder på med "overdøver" eventuell støy uansett. Andre - og jeg oppfatter det som om OC-freak tilhører denne gruppen - er litt mer vare for denslags, og det er jo en streit greie. Jeg oppfatter ikke viftestøy som noe problem på min nåværende P651, og vil det neppe heller dersom (lite trolig) jeg bytter til en ny P651 med GTX 1060. Det etter min mening ikke engang snakk om "støy", det er en moderat - ganske behagelig egentlig - susing fra viftene under spilling, som aldri klarer å påkalle min oppmerksomhet på noe vis.

 

"Bleeding" i skjermen: Ja det er det på min også (det er samme skjerm) i øvre høyre og venstre hjørner, men igjen; ikke så mye at det er et problem - det er ikke synlig under normal bruk selv ikke på relativt mørke bilder eller mørke scener i spill. Hvis det kun er synlig (moderat) på helt kullsvart bakgrunn, da er det ikke noe problem. Utenom det er det en veldig god skjerm for all slags bruk for alle - bortsett fra proff fotoredigering, som gjerne krever et større farverom. Det er i det hele tatt vanskelig å unngå litt bleeding med IPS-skjermer i bærbare, viser det seg. Til tross for det er IPS å foretrekke foran de gamle TN-skjermene, etter min mening.

 

Alt i alt: Jeg ville ikke vært redd for å bestille en P651 med GTX 1060 nå med en gang. Hvis jeg helst ville ha hatt GTX 1070, ville jeg ha ventet på tester før jeg blar ut penger - men det skal være mye negativt i viktige punkter i en slik test før jeg kan si at prisforskjellen vis-a-vis konkurrentene rettferdigjøres.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

 

så dere anbefaler altså ikke å kjøpe p651 grunnet eventuelle uforutsette problemer som kan forekomme i tester o.l? 

Prisforskjellen mellom MC og asus/msi vil vel trolig ikke minke altfor mye. 9xx kortene har jo ikke akkurat rast ned i pris dette halvåret, hverken før eller etter 10xx ble sluppet! :p

Jeg har lest den tysk-språklige testen av P651 med GTX 1060 nå og med gugle-oversetter er det ganske så underholdende ...

 

Men ingenting av det som står der ville forhindret meg fra å kjøpe en P651 med GTX 1060. Det er omtrent helt maken omtale som forgjengeren med GTX 970M, bare med ytelse som overgår 980M ... og hva skal Multicom ha betalt for noe sånt? No-brainer, etter min mening.

 

Jeg hører til de som ikke så lett kommer ut av fatning dersom det er hørbar viftestøy når jeg spiller eller jobber på maskinen; konsentrasjonen i det jeg holder på med "overdøver" eventuell støy uansett. Andre - og jeg oppfatter det som om OC-freak tilhører denne gruppen - er litt mer vare for denslags, og det er jo en streit greie. Jeg oppfatter ikke viftestøy som noe problem på min nåværende P651, og vil det neppe heller dersom (lite trolig) jeg bytter til en ny P651 med GTX 1060.

 

"Bleeding" i skjermen: Ja det er det på min også (det er samme skjerm) i øvre høyre og venstre hjørner, men igjen; ikke så mye at det er et problem - det er ikke synlig under normal bruk selv ikke på relativt mørke bilder eller mørke scener i spill. Hvis det kun er synlig (moderat) på helt kullsvart bakgrunn, da er det ikke noe problem. Utenom det er det en veldig god skjerm for all slags bruk for alle - bortsett fra proff fotoredigering, som gjerne krever et større farverom. Det er i det hele tatt vanskelig å unngå litt bleeding med IPS-skjermer i bærbare, viser det seg.

 

Alt i alt: Jeg ville ikke vært redd for å bestille en P651 med GTX 1060 nå med en gang. Hvis jeg helst ville ha hatt GTX 1070, ville jeg ha ventet på tester før jeg blar ut penger - men det skal være mye negativt i viktige punkter i en slik test før jeg kan si at prisforskjellen vis-a-vis konkurrentene rettferdigjøres.

 

 

tusen takk igjen for utfyllende svar!

Settes stor pris på :)

 

Har tidligere hatt maskiner som har toppet lydnivåene den tyske testen nevnte, uten at dette var noe stort problem.

Er grunnen for ventingen mtp 1070 primært på grunn av pris, eller er det pga. konkrete ting som throttling o.l?

Lenke til kommentar

 

 

så dere anbefaler altså ikke å kjøpe p651 grunnet eventuelle uforutsette problemer som kan forekomme i tester o.l? 

Prisforskjellen mellom MC og asus/msi vil vel trolig ikke minke altfor mye. 9xx kortene har jo ikke akkurat rast ned i pris dette halvåret, hverken før eller etter 10xx ble sluppet! :p

Jeg har lest den tysk-språklige testen av P651 med GTX 1060 nå og med gugle-oversetter er det ganske så underholdende ...

 

Men ingenting av det som står der ville forhindret meg fra å kjøpe en P651 med GTX 1060. Det er omtrent helt maken omtale som forgjengeren med GTX 970M, bare med ytelse som overgår 980M ... og hva skal Multicom ha betalt for noe sånt? No-brainer, etter min mening.

 

Jeg hører til de som ikke så lett kommer ut av fatning dersom det er hørbar viftestøy når jeg spiller eller jobber på maskinen; konsentrasjonen i det jeg holder på med "overdøver" eventuell støy uansett. Andre - og jeg oppfatter det som om OC-freak tilhører denne gruppen - er litt mer vare for denslags, og det er jo en streit greie. Jeg oppfatter ikke viftestøy som noe problem på min nåværende P651, og vil det neppe heller dersom (lite trolig) jeg bytter til en ny P651 med GTX 1060.

 

"Bleeding" i skjermen: Ja det er det på min også (det er samme skjerm) i øvre høyre og venstre hjørner, men igjen; ikke så mye at det er et problem - det er ikke synlig under normal bruk selv ikke på relativt mørke bilder eller mørke scener i spill. Hvis det kun er synlig (moderat) på helt kullsvart bakgrunn, da er det ikke noe problem. Utenom det er det en veldig god skjerm for all slags bruk for alle - bortsett fra proff fotoredigering, som gjerne krever et større farverom. Det er i det hele tatt vanskelig å unngå litt bleeding med IPS-skjermer i bærbare, viser det seg.

 

Alt i alt: Jeg ville ikke vært redd for å bestille en P651 med GTX 1060 nå med en gang. Hvis jeg helst ville ha hatt GTX 1070, ville jeg ha ventet på tester før jeg blar ut penger - men det skal være mye negativt i viktige punkter i en slik test før jeg kan si at prisforskjellen vis-a-vis konkurrentene rettferdigjøres.

 

 

tusen takk igjen for utfyllende svar!

Settes stor pris på :)

 

Har tidligere hatt maskiner som har toppet lydnivåene den tyske testen nevnte, uten at dette var noe stort problem.

Er grunnen for ventingen mtp 1070 primært på grunn av pris, eller er det pga. konkrete ting som throttling o.l?

 

 

For min del går det først og fremst på og se hvordan P651/P670 chassisene - som er relativt uforandret - takler de nye kortene når det gjelder varme - og derfor throttling. Og om i hvilken grad det gjøres bedre eller værre hos konkurrentene, og om i såfall prisforskjellen blir avgjørende for et valg.

 

(Ja, jeg er såpass nerdete på disse greiene her at jeg følger med selv om jeg ikke skal ha noen ny laptop med det første...)

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

så dere anbefaler altså ikke å kjøpe p651 grunnet eventuelle uforutsette problemer som kan forekomme i tester o.l? 

Prisforskjellen mellom MC og asus/msi vil vel trolig ikke minke altfor mye. 9xx kortene har jo ikke akkurat rast ned i pris dette halvåret, hverken før eller etter 10xx ble sluppet! :p

Jeg har lest den tysk-språklige testen av P651 med GTX 1060 nå og med gugle-oversetter er det ganske så underholdende ...

 

Men ingenting av det som står der ville forhindret meg fra å kjøpe en P651 med GTX 1060. Det er omtrent helt maken omtale som forgjengeren med GTX 970M, bare med ytelse som overgår 980M ... og hva skal Multicom ha betalt for noe sånt? No-brainer, etter min mening.

 

Jeg hører til de som ikke så lett kommer ut av fatning dersom det er hørbar viftestøy når jeg spiller eller jobber på maskinen; konsentrasjonen i det jeg holder på med "overdøver" eventuell støy uansett. Andre - og jeg oppfatter det som om OC-freak tilhører denne gruppen - er litt mer vare for denslags, og det er jo en streit greie. Jeg oppfatter ikke viftestøy som noe problem på min nåværende P651, og vil det neppe heller dersom (lite trolig) jeg bytter til en ny P651 med GTX 1060.

 

"Bleeding" i skjermen: Ja det er det på min også (det er samme skjerm) i øvre høyre og venstre hjørner, men igjen; ikke så mye at det er et problem - det er ikke synlig under normal bruk selv ikke på relativt mørke bilder eller mørke scener i spill. Hvis det kun er synlig (moderat) på helt kullsvart bakgrunn, da er det ikke noe problem. Utenom det er det en veldig god skjerm for all slags bruk for alle - bortsett fra proff fotoredigering, som gjerne krever et større farverom. Det er i det hele tatt vanskelig å unngå litt bleeding med IPS-skjermer i bærbare, viser det seg.

 

Alt i alt: Jeg ville ikke vært redd for å bestille en P651 med GTX 1060 nå med en gang. Hvis jeg helst ville ha hatt GTX 1070, ville jeg ha ventet på tester før jeg blar ut penger - men det skal være mye negativt i viktige punkter i en slik test før jeg kan si at prisforskjellen vis-a-vis konkurrentene rettferdigjøres.

 

 

tusen takk igjen for utfyllende svar!

Settes stor pris på :)

 

Har tidligere hatt maskiner som har toppet lydnivåene den tyske testen nevnte, uten at dette var noe stort problem.

Er grunnen for ventingen mtp 1070 primært på grunn av pris, eller er det pga. konkrete ting som throttling o.l?

 

 

For min del går det først og fremst på og se hvordan P651/P670 chassisene - som er relativt uforandret - takler de nye kortene når det gjelder varme - og derfor throttling. Og om i hvilken grad det gjøres bedre eller værre hos konkurrentene, og om i såfall prisforskjellen blir avgjørende for et valg.

 

(Ja, jeg er såpass nerdete på disse greiene her at jeg følger med selv om jeg ikke skal ha noen ny laptop med det første...)

 

 

bra du er såpass nerdete! det er bare morro, og i tillegg nyttig for oss andre! :)

 

 

(det kan hende jeg spør mye opp igjen nå altså, beklager isåfall det)

Men ref. testen og din egen mening så ser det ikke ut til å være noe særlig problem med 1060?

Derimot, de 30w ekstra fra 1070'n vil potensielt være litt ullent mtp varmeavikling?

 

Ser ut som det kanskje må bli en 1060 p651, men har jo alltids lyst på så mye futt som mulig, så 1070'n frister. men det spørs vel om "skremselspropagandaen" styrer meg litt unna :p

Lenke til kommentar

(Ja, jeg er såpass nerdete på disse greiene her at jeg følger med selv om jeg ikke skal ha noen ny laptop med det første...)

 

 

Da er vi to!

 

Ang GTX1060 vs GTX1070, slik jeg ser det trenger du ikke mer enn GTX1060 om du bare skal spille på laptopen med standard FullHD skjerm, du vil stort sett få maks detaljer i spill likevel. Skal du derimot koble til en skjerm med høyere oppløsning eller velger utgaven med 4k skjerm så kan GTX1070 eller til og med GTX1080 gi merkbart bedre flyt.

 

Ja jeg er følsom for støy, og spesielt støytype, er det en høyfrekvent lyd er det mye værre enn en lavfrekvent lyd. Dvs er det lyden av luft som flyttes er det helt greit. Er det derimot motorlyd fra vifter eller "whinelyd fordi for mye luft prøver å komme seg ut mellom smale kjøleribber" er det ille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det verste som kan skje med P651 og 1070 er at temp blir for høy og den dropper turbo eller throttler. Ytelsesforskjellen mellom 1060 og 1070 kan da bli liten. For 1070 er nok P670 et sikrere valg inntil tester for P651 og 1070 foreligger. Jeg mistenker at P670 greier å utnytte turboen med både 1060 og 1070 siden kjølinga er bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

(Ja, jeg er såpass nerdete på disse greiene her at jeg følger med selv om jeg ikke skal ha noen ny laptop med det første...)

 

 

Da er vi to!

 

Ang GTX1060 vs GTX1070, slik jeg ser det trenger du ikke mer enn GTX1060 om du bare skal spille på laptopen med standard FullHD skjerm, du vil stort sett få maks detaljer i spill likevel. Skal du derimot koble til en skjerm med høyere oppløsning eller velger utgaven med 4k skjerm så kan GTX1070 eller til og med GTX1080 gi merkbart bedre flyt.

 

 

Just precis (uttales helst på skånsk). Eller dersom man har ambisjoner om å koble laptopen til 2 eller 3 eksterne skjermer når man er hjemme.

 

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

(Ja, jeg er såpass nerdete på disse greiene her at jeg følger med selv om jeg ikke skal ha noen ny laptop med det første...)

 

 

Da er vi to!

 

Ang GTX1060 vs GTX1070, slik jeg ser det trenger du ikke mer enn GTX1060 om du bare skal spille på laptopen med standard FullHD skjerm, du vil stort sett få maks detaljer i spill likevel. Skal du derimot koble til en skjerm med høyere oppløsning eller velger utgaven med 4k skjerm så kan GTX1070 eller til og med GTX1080 gi merkbart bedre flyt.

 

Ja jeg er følsom for støy, og spesielt støytype, er det en høyfrekvent lyd er det mye værre enn en lavfrekvent lyd. Dvs er det lyden av luft som flyttes er det helt greit. Er det derimot motorlyd fra vifter eller "whinelyd fordi for mye luft prøver å komme seg ut mellom smale kjøleribber" er det ille.

 

 

 

Ut i fra testen, og det jeg selv kjenner til av min egen P651, så ser overgangen til GTX 1060 ut til å være helt uproblematisk. Overgangen til 1070/1080 er ukjent ennå. Det er mitt beste svar.

 

 

Det verste som kan skje med P651 og 1070 er at temp blir for høy og den dropper turbo eller throttler. Ytelsesforskjellen mellom 1060 og 1070 kan da bli liten. For 1070 er nok P670 et sikrere valg inntil tester for P651 og 1070 foreligger. Jeg mistenker at P670 greier å utnytte turboen med både 1060 og 1070 siden kjølinga er bedre.

 

 

ergo kan man konkludere med at p651 med 1060 er et relativt ålreit kjøp (sett at man tåler litt viftelyd) og er verdt det mtp prisforskjell og multicom som leverandør?  :wee:

 

tusen takk for alle svar! :love:

Lenke til kommentar

Konklusjonen overlater jeg til deg. Selv ville jeg ha brukt kraftigere språkbruk enn "relativt ålreit" :)

 

Jeg er enig med OC-Freak når han sier at det sannsynligvis er et av de beste kjøpene, kanskje det beste, for en som skal ha en relativt kompakt, lett og slank 15-tommer som er skikkelig god på spilling. Pris vs ytelse er i hvert fall temmelig uslåelig her til lands.

 

PS. Når du som trådstarter får bestemt deg for hvilken maskin du vil gå for, vær vennlig å ikke sett tråden som "løst", da den kan være til hjelp også for andre også et stykke inn i framtiden. Det kommer andre og flere alternativer etterhvert, og diskusjonen kan gjerne fortsette.

Endret av thomit
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...