Gå til innhold

Hva savner/ønsker dere i spillindustrien


Anbefalte innlegg

Ble litt krøkkete overskrift, men tenkte vi kunne her snakke om ting vi savner, eller misliker i spillindustrien. Trender som vi skulle ønske kom tilbake, eller trender vi skulle ønske gikk bort.

 

Selv vil jeg si at jeg savner litt mer lek. Spill som ikke nødvendigvis tar seg så seriøst, og gjerne som også har litt farger. Typ gamle spill sånn som Rare pleide å lage. Gjerne også noen som prøver på litt flere ting med mekanikken sin, føler det at det er en del sjangre som har dødd ut.

Det med farger og interessante art-styles er noe jeg virkelig savner i AAA delen av bransjen. Det hadde vært kult å se hvordan de gamle artstylsa/spillene ville sett ut med den nye teknologien vi sitter på i dag. Det er jo flere spill som viser at det kan se veldig bra ut, feks Kameo eller Viva Pinata.

Generelt ønsker jeg flere lysere spill, fargerikt utseende, story og gameplay. Det føles som om det egentlig bare er Nintendo som holder på med slikt lenger, og jeg synes egentlig det er litt trist :p

Mange av disse tingene synes jeg noen av de bedre indie teamene har startet å ta tak i, så det er kjempe positivt, jeg skulle bare ønske at vi fikk se litt mer slikt i AAA delen også.

 

Så, er det noe dere savner eller ønsker dere fra spillindustrien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ny konkurrent til Xbox/Playstation hadde ikke vært gale. Utvanne markedet og gjøre det vanskeligere for Sony å tjene penger. Etterhvert, forhåpentligvis, at de kaster inn håndkleet og så blir det et race mellom Xbox og ny konsoll. Hadde vært spennende om Valve kastet seg inn i racet. Vi trenger selskaper som leverer gode eksklusiver.

Lenke til kommentar

Savner adventure sjangeren. Spill med mer fokus på historie en "uber skils på å blåse hode av X antall badguys".

 

Industrien har kjørt seg veldig fast i rask action kategorien med hundrevis av kloner. Er derfor jeg er så ekstremt glad i Indie miljøet som prøver å gi en etterlengtet vitamin innsprøytning til bransjen.

Lenke til kommentar

Jeg savner litt mere de små tingene i spill som man merker etterhvert som man spiller. Meste finner man mods på etterhvert, men jeg synes det burde ha vært der i utgangspunktet.

 

State of Decay : Liker jeg veldig godt, men jeg skulle ønske at det var en mulighet til å lage egne overlevende man etterhvert finner i spillet. X-com på Iron man vanskelighetsgrad fikk det lille ekstra når man la inn navnene på kjentfolk.

 

State of decay : Bedre base styring.

 

Skyrim : Her lanserer Bethesda en tilleggspakke som gir deg mulighet til å bygge egne hus, men å legge til en fornuftig måte å flytte ting og gjenstander rundt gir dem blanke i.

 

Age of wonders 3 : Mange flere muligheter til å konfigurere hvordan man vil spille spillet. Altså options, feks velge hvilke spells som er tillatt, units osv. Det gjelder også flere andre strategi spill av samme type.

 

World of tanks / Warthunder : Mulighet til å velge hvilke kart/game modes man slett ikke vil spille på.

 

Fjern tvungen tutorials. At man må gå igjenom starten på Skyrim, Fallout og lignende hvergang man starter et ny karakterl er unødvendig.

 

Navngi og beskrive egne saves underveis i spill. Dette gjelder spesielt rollespill der jeg ofte har en tendens til å lage flere karakterer eller grupper som jeg spiller om hverandre.

Lenke til kommentar

Det jeg virkelig savner er gode spill basert på populære franchiser. Batman har fått Arkham-spillene, og Spider-man har fått en del bra spill i nyere tid. Likte for eksempel Amazing Spider-man veldig mye. Deadpool var også morsomt en stund. Men alle disse er jo bare rene kopier av hverandre. Vi hadde jo også et Captain America etter den første filmen jeg likte, men også det føltes som en ren Arkham Asylum med Cap America. Det må da gå an å lage bedre spill enn det?

 

Drømmespillet mitt er et Justice Society of America (JSA) satt i en svær, åpen by. Og da mener jeg svær. Tenk noe på størrelse med byen i GTA5, bare enda litt større og enda mer detaljert. GTA5 er jo tross alt last-gen. Anyway, Justice League of America er kjent nok, men tre av de mest kjente der er Superman, Wonder Woman og Batman. Jeg er drittlei Batman, og selv om jeg liker Wonder Woman og Superman er begge to alt for sterke for sitt eget beste. Ta for eksempel Doomsday. Han denget superhelter på rekke og rad uten å senke farten noe særlig, så Superman måtte til for å ta seg av ham. Hvordan skal man overføre det til et spill?

 

Derfor: Justice Society of America. Her snakker vi mange mer ukjente fjes som Dr. Mid-nite, Wildcat, Hourman og så videre. Av de mer kjente finner vi Power Girl, Hawkman, Green Lantern (Alan Scott) og Huntress. Det interessante er at selv om vi har Green Lantern er det en mye svakere versjon enn vi er vant med, så han er mer likeverdig de andre. Power Girl er kusinen til Superman og logisk nok sterkere enn de andre, men hun er langt unna nivået til Superman. Dette gjør at hun kan bli en rimelig bra karakter, men hun er slettes ikke så ubalansert som Superman.

 

Rocksteady har vel sagt at neste Batman-spill vil være det siste i Arkham-serien, så hva om det neste prosjektet deres etter det var Justice Society? Det kunne ha blitt genialt. Ikke bare hadde vi fått variasjon, men siden det er Rocksteady ville nok mange ha kjøpt det, og det igjen ville ha gitt heltene mer oppmerksomhet. Dermed kunne vi fått egne filmer med Power Girl, Hawkman/Hawkgirl, Alan Scott som Green Lantern og så videre. Green Lantern dukker nok opp i Justice League-filmen, men ingen har sagt det 'må' være Hal Jordan enda en gang. ;)

 

(skjønt det er jo alltids en sjanse for at vi får The Rock som Green Lantern... grøss... Er det ikke ille nok med Ben Affleck, Gal Gadot og Jesse Eisenberg?) :p

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Outland og Guacamelee er ihvertfal praktfulle spill.

 

Så har du det norske som kom i våres fra Rain Games. Husker ikke tittelen i farten. Jeg likte det godt hvertfall. Så kom det et til Xbox for noen år siden som jeg likte godt, Shadow Complex. Er Strider noe i samme gate?

 

Outland må jeg sjekke ut

Lenke til kommentar

Mer hack and slash spill i klassen God Of War. Mer fokus på destruktive områder i spill, mindre fokus på F2P (pay2win) og multiplayer generelt.

 

Mer sofa coop ala Diablo III på konsoller.

Større fokus på å formidle og fortelle en bra story (ja er bare TLOU som har klart å formidle en episk bra story dem siste fem åra)

 

Jeg kunne skrevet mye mer.

Endret av iL ImMorTaL
Lenke til kommentar

Nå kommer jo Star Citizen, så en ekte arvtager etter Privateer og Freelancer er sikret ;)

XCOM Enemy Unknown & Within og med Long War mod har også tatt av det verste suget etter en XCOM remake...

Master of Orion III sugde fullstendig. Ønsker meg et Master of Orion IV som tar etter 2'eren. De andre 3-4X spillene som har kommet ut gjør ingenting for meg :p

Tar gjerne et Minecraft 2.0 men ser ut som om det kommer spill på den fronten også.

Tja... World of Warcraft II skulle jeg gjerne sett. Nå er det 10 år siden eneren og jeg ble endelig lei av det for et par-tre år tilbake. Samt Warcraft 4 som nevnes over.

Savner et Need For Speed spill ala Need For Speed Porsche.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...