Gå til innhold

Hva er bra med det norske samfunnet?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lurt litt på i lang tid, hva er det som er bra med samfunnet? Selvsagt vet jeg at vi har det bra, men de små tingene, hva er det som gjør det bra. Hvorfor ble de rødgrønne gjenvalgt?

 

Er interessert i dette, særlig nå som vi har om politikk på vgs.

 

Har listet opp en goder vi har.

- Gratis utdanning

- Lånekassen

- Barnetrygd

- Sikkerhetsnett (??)

Endret av Lunta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du vil få mange forskjellige svar, fra forskjellig politisk satte mennesker, jeg ser på gratis utdanning, lånekassen og barnetrygd som onde heller enn goder, men det skal nok sies at jeg tror dette er hva som fikk de rødgrønne gjenvalgt.

 

Ting jeg liker ved det norske samfunnet i dag må være;

- Ytringsfriheten

- En relativ privat frihet

- Internettfrihet

- God sikkerhet

 

Av disse er mangen av dem begrenset og truet; så jeg føler vi har en lang vei å gå før vi er et ideelt land per min definisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi lever i et samfunn hvor det offentlige har så mye penger at det resulterer i ingen ønsker om fornying. Dette kombinert med politikere som velger kortsiktig politiske løsninger med den hensikt å bli gjenvalgt er selvsagt gull!

 

Vi er et land bestående av idioter og blir styrt av idioter. Men selv en idiot klarer å skaffe seg en villa om han vinner i lotto.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratis og offentlig sykehus. Noe jeg personlig er veldig takknemmelig for.

 

 

Det er ikke gratis.

Vi betaler alle for det gjennom skatten, og dette gjør det også dyrere enn nødvendig siden ingen av pengene er øremerket.

 

Dette fører til at politikerne kan plyndre og herje som de vil, og bare skylde på finansiering av helsevesen osv når de trenger mer penger.

Noe som den rødgrønne bandittregjeringen regjeringen vet å utnytte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gratis og offentlig sykehus. Noe jeg personlig er veldig takknemmelig for.

 

 

Det er ikke gratis.

Vi betaler alle for det gjennom skatten, og dette gjør det også dyrere enn nødvendig siden ingen av pengene er øremerket.

 

Dette fører til at politikerne kan plyndre og herje som de vil, og bare skylde på finansiering av helsevesen osv når de trenger mer penger.

Noe som den rødgrønne bandittregjeringen regjeringen vet å utnytte.

 

Jeg betaler ikke skatt og får gratis og har fått gratis sykebehandling i 3 måneder nå, så jo for meg er det gratis, enn så lenge.

Lenke til kommentar

Gratis og offentlig sykehus. Noe jeg personlig er veldig takknemmelig for.

 

 

Det er ikke gratis.

Vi betaler alle for det gjennom skatten, og dette gjør det også dyrere enn nødvendig siden ingen av pengene er øremerket.

 

Dette fører til at politikerne kan plyndre og herje som de vil, og bare skylde på finansiering av helsevesen osv når de trenger mer penger.

Noe som den rødgrønne bandittregjeringen regjeringen vet å utnytte.

 

Jeg betaler ikke skatt og får gratis og har fått gratis sykebehandling i 3 måneder nå, så jo for meg er det gratis, enn så lenge.

 

Vel, nyt det mens du kan.

Når du får deg jobb og må betale skatt så blir du flådd.

 

Bare en liten del av skattepengene går til å opprettholde helsevesenet og andre formål innenlands.

Det meste bruker politikerne i regjeringen på seg selv, på egne reiser rundt om i verden og på pengegaver til andre korrupte politikere i utlandet.

 

I oktober ga Jens Stoltenberg 64 milliarder til Brasil, og dette er bare en liten del av hva de sløser bort av våre penger på seg selv, og sine egne prosjekter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gratis og offentlig sykehus. Noe jeg personlig er veldig takknemmelig for.

 

 

Det er ikke gratis.

Vi betaler alle for det gjennom skatten, og dette gjør det også dyrere enn nødvendig siden ingen av pengene er øremerket.

 

Dette fører til at politikerne kan plyndre og herje som de vil, og bare skylde på finansiering av helsevesen osv når de trenger mer penger.

Noe som den rødgrønne bandittregjeringen regjeringen vet å utnytte.

 

Jeg betaler ikke skatt og får gratis og har fått gratis sykebehandling i 3 måneder nå, så jo for meg er det gratis, enn så lenge.

 

Vel, nyt det mens du kan.

Når du får deg jobb og må betale skatt så blir du flådd.

 

Bare en liten del av skattepengene går til å opprettholde helsevesenet og andre formål innenlands.

Det meste bruker politikerne i regjeringen på seg selv, på egne reiser rundt om i verden og på pengegaver til andre korrupte politikere i utlandet.

 

I oktober ga Jens Stoltenberg 64 milliarder til Brasil, og dette er bare en liten del av hva de sløser bort av våre penger på seg selv, og sine egne prosjekter.

Jepp, en annen ting som er veldig bra er jo dette med Nav som nåværende regjering driver og eksperimenterer med, det trengs ikke å være gjennomtenkt i Norge for å få ting vedtatt. Er du virkelig heldig får du som mange andre beskjed om at du må ut i arbeid, selv om du er ufør ihht lege.

Lenke til kommentar

Jeg betaler ikke skatt og får gratis og har fått gratis sykebehandling i 3 måneder nå, så jo for meg er det gratis, enn så lenge.

Sux... :( Håper du slipper vekk, enten d r gratis eller ei.

 

TS: jeg så på filmen "The Social Network" om facebook og grunnleggerene, og fant et sitat fra pay pal grunnleggeren Peter Thiel:

In an article for the Cato Institute, Thiel wrote: "I no longer believe that freedom and democracy are compatible." [23]

 

Peter Thiel professes that he is unable to engage in what he terms “unacceptable compromise politics", further spelling out his views in a piece for the Oslo Freedom Forum: "We tend to like a government very much when we believe we’re among its net winners. That makes it very hard to think clearly about whether any of its laws are just or unjust. And because power corrupts, any state unchecked by vigorous public scrutiny and a free press will attempt to become the judge in its own cause and the intermediary of all human interaction."[24]

 

Samfunnet er bra og rettferdig når du liker livet ditt. Du er glad i skatt når du ikke har mye og du er misunnelig på de som har det, noe forskningen til Hellevik på Blinderen også viser. Det er bare sånn mennesker er. Liker du NRK, så støtter du lisens. Liker du ikke NRK, men vil se kun MTV og Discovery + National Geographic channel, så er lisens urettferdig. Det er jo derfor NRK er like kommers som betal-tv, fordi det er eksistensgrunnlaget - populariteten, ikke lissom-argumentene om at NRK kan tilby noe som betal tv angivelig ikke kan.

 

TS, du stiller egentlig feil spm. Du burde for lengst ha funnet ut hvilke politiske tilbøyeligheter lærerinna di har, for det er ikke alle lærerhorer som stemmer SV. Du må slenge ut følere, eller helst, få andre til å ta risikoen for deg. Gi dem f.eks penger for å stille kontroversielle spm. Så svarer du på hva som er "bra" med Norge, ut ifra hva lærerinna di ønsker å høre. Da får du best karakterer. Du må gjerne drøfte analytisk og relativistisk, men ikke for mye. Du må fram til at dine lærers preferanser er absolutte sannheter som hun har resonnert seg fram til fordi hun er et smart og godt menneske. Klarer du det får du massevis av 6ere.

 

Du er ikke umoralsk som manipulerer mennesker på den måten. Mennesker er umoralske som gir slik adferd fordeler. Lærerinna din har skylda, fordi hun ikke skulle gitt karakterer på bakgrunn av meninger. Samfunnet har skylda, fordi lærerinna di aldri skulle gitt karakterer i det hele tatt, hun burde vært en rein trener.

Lenke til kommentar

I oktober ga Jens Stoltenberg 64 milliarder til Brasil, og dette er bare en liten del av hva de sløser bort av våre penger på seg selv, og sine egne prosjekter.

Hmmm nå er ikke jeg noen fan av denne mannen, men det beløpet høres litt usannsynlig ut. Glemte du et komma? Likevel blir det for mye.

 

http://www.regjering....html?id=619025

Regjeringen gir 27,1 milliarder kroner til kampen mot fattigdom i 2011. Økt innsats på ren energi og klimatilpasning styrker klimaprofilen.

 

For de pengene kunne vi fått til en god del her til lands.

Stoltenberg = Quisling

Lenke til kommentar

Anbefaler å lese kronikken "Det godes problem" av Eyvind Halle:

 

http://www.minerva.as/2010/05/27/det-godes-problem/

 

"Vårt bilde av oss selv som gode og humane butter mot visse ubehagelige realiteter – blant annet at den menneskelige natur omfatter noen reaksjonsmønstre og instinkter som ikke er så lette å slipe bort med holdningskampanjer og politisk korrekt belæring.[...]"

 

"Vi må være på vakt når godheten blir seg selv nok. Når det å være snill og human blir det eneste mulige svaret på alle moralske utfordringer, og den selvopptatte trangen til å fremstå som god og snill blir viktigere enn de faktiske konsekvensene denne godheten får.

 

Vi må være på vakt når godheten får ture frem uimotsagt, og overdøver alle kritiske spørsmål om sine egne begrensninger og rammevilkår. Og det er grunn til å rope varsku når samfunnets kjerneverdier reduseres til skumplastord som fyker omkring i offentligheten, og knapt gjør vondt når de en sjelden gang treffer en uforsiktig Frp-er eller rasebiolog midt i fleisen"

 

Forøvrig anbefaler jeg dere å lese boken "Selvmordsparadigmet" av Ole Jørgen Anfindsen (f. 1958) Dr. scient. fra Institutt for informatikk ved Universitet i Oslo.

 

EDIT: Her er Anfindsens blogg: http://www.honestthinking.org/no/index.html

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

I oktober ga Jens Stoltenberg 64 milliarder til Brasil, og dette er bare en liten del av hva de sløser bort av våre penger på seg selv, og sine egne prosjekter.

Hmmm nå er ikke jeg noen fan av denne mannen, men det beløpet høres litt usannsynlig ut. Glemte du et komma? Likevel blir det for mye.

 

http://www.regjering....html?id=619025

Regjeringen gir 27,1 milliarder kroner til kampen mot fattigdom i 2011. Økt innsats på ren energi og klimatilpasning styrker klimaprofilen.

 

For de pengene kunne vi fått til en god del her til lands.

Stoltenberg = Quisling

Vennligst ikke sammenlign hedersmannen Quisling med bastarden Stoltenberg.

Lenke til kommentar
Regjeringen gir 27,1 milliarder kroner til kampen mot fattigdom i 2011. Økt innsats på ren energi og klimatilpasning styrker klimaprofilen.

 

Det er skrevet bøker om Norges bistandsarbeid. På over 50 år har vi ikke kunne se noen merkbare resultater. Det er av den enkle grunn at utvikling kommer innenfra, ikke utenfra. Det er snarere et problem enn en løsning. Med mindre man måler utvikling i velstanden til de korrupte makthaverne som kjøper utallige slott og privatjets.

 

Men en grunnleggende ting her i livet er hvertfall vann og brød. Så hvorfor bygger vi ikke av-saltningsanlegg til de? Det er mangel på vann, vel det er jo den største løgnen som noen gang er funnet på da hele kloden består av vann omtrent. Med vann kommer også brød. Med den tryggheten kommer også videre utvikling.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Stoltenberg = Quisling

Å sammenligne en relativt høyreorientert moderne sosialdemokrat med en erkekonservativ bondelandspolitiker fra 30-tallet blir jo litt merkelig, dessuten har jeg per dags dato til gode å høre at Jensemann fasiliterer sendelser av jøder fra Norge til dødsleire på kontinentet.

 

Dessuten er Jensemann langt mer populær enn Quisling i Brønnøy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I oktober ga Jens Stoltenberg 64 milliarder til Brasil, og dette er bare en liten del av hva de sløser bort av våre penger på seg selv, og sine egne prosjekter.

Hmmm nå er ikke jeg noen fan av denne mannen, men det beløpet høres litt usannsynlig ut. Glemte du et komma? Likevel blir det for mye.

 

http://www.regjering....html?id=619025

Regjeringen gir 27,1 milliarder kroner til kampen mot fattigdom i 2011. Økt innsats på ren energi og klimatilpasning styrker klimaprofilen.

 

For de pengene kunne vi fått til en god del her til lands.

Stoltenberg = Quisling

 

Nå reiser bade Jens,Erik Solheim og Jonas rundt om i verden og strør om seg med millioner og milliarder.

Men de 64 milliardene jeg nevnte var så horribelt at jeg la spesielt merke til det.

Jeg angrer på at jeg ikke lagret avisartikkelen, for nå kan jeg ikke finne den. Antakelig er den slettet.

 

Men det stemmer, han ga bort 64 milliarder i gave til Brasil, i tillegg til de milliardene han har gitt til Brasil før .

 

Men skal noe gjøres her i landet, nei da har sier de alle sammen at vi ikke har penger selv om vi samlet betaler ca 75- 80 % i skatt her i landet og har et oljefond som de påstår er på ca 3000 milliarder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Noe annet positivt med dette landet: Vi er så miljøvennlige at vi kjører søppel fra størstedelen av sør-/øst-/vest- Norge til Sverige med vogntog for å brenne det opp istedet for å brenne det i egne anlegg som står tomme (men ikke i Oslo, der importerer de søppel fra Italia!), da de ikke har råd til å bruke det på grunn av avgifter... Samme med slakteriavfall - blir kjørt til Danmark.

Skal ikke si noe om sammenligninger eller mitt høyrepolitiske synspunkt, men tror nesten det hadde vært godt med litt forandring her til lands.

 

Noe som faktisk er bra med dette landet er jo at vi kan bry oss om naboen, likestille hverandre, den norske matkulturen (grøt, potet), norsk natur som har fått/får være i fred (fra master og demninger, etc.), Lånekassen, Ytringsfrihet, høy minstelønn, rikt kulturliv i forhold til folketall (men, ikke penger), et relativt åpent internett, gratis - om ikke direkte bra - skole.

 

Hvorfor Stoltenberg & co. ble gjenvalgt har jeg spurt meg selv om også, og det eneste svaret jeg får til å stemme er at ungdommen ikke gidder å stemme (eller stemmer som foreldre/venner, bare for å ha stemt), bare for klage på de som ble valgt, og de som stemmer stemmer som de gjorde enten fordi de alltid har stemt sånn, eller at enda ikke hadde forstått at om man blir lovet gull og grønne skoger, så blir det ikke nødvendigvis slik.

Lenke til kommentar

Men de 64 milliardene jeg nevnte var så horribelt at jeg la spesielt merke til det.

Jeg angrer på at jeg ikke lagret avisartikkelen, for nå kan jeg ikke finne den. Antakelig er den slettet.

Slettet? Hvilken avis er det? På nett er lagringsplass sjelden et problem så lenge det snakkes om tekst. Mange nettaviser sletter en del bilder etter et par år, men det er heller ikke så veldig vanlig. Hvorfor i alle dager skulle den være slettet?

Lenke til kommentar

Stoltenberg = Quisling

Å sammenligne en relativt høyreorientert moderne sosialdemokrat med en erkekonservativ bondelandspolitiker fra 30-tallet blir jo litt merkelig, dessuten har jeg per dags dato til gode å høre at Jensemann fasiliterer sendelser av jøder fra Norge til dødsleire på kontinentet.

 

Dessuten er Jensemann langt mer populær enn Quisling i Brønnøy.

Hva i all videste verden er nå dette her for noe slags skvalder? Alle vet at Quisling var en landsforræder, det var det som var poenget mitt. Du bare gjør deg vanskelig nå.

 

 

Men det stemmer, han ga bort 64 milliarder i gave til Brasil, i tillegg til de milliardene han har gitt til Brasil før .

Har googlet som en helt, men klarer ikke å finne det. Merkelig nok ser jeg at det er nevnt i kommentarfeltene, men finner ingen nyhetsartikkel. Eneste jeg finner er at han har gitt 1 milliard dollar til regnskogen i Brasil. Ille nok.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Hva i all videste verden er nå dette her for noe slags skvalder? Alle vet at Quisling var en landsforræder, det var det som var poenget mitt. Du bare gjør deg vanskelig nå.

Med vilje. Jeg gjør meg vanskelig med vilje. Fordi ideen om at Jensemann er en landsforræder er rimelig virkelighetsfjern, og strengt tatt er ideen like urimelig for den jevne nordmann som ideen om at Siv Jensen er leder for Senterpartiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...