Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Har en 09 MH (motorhispania) Furia Max 50. Da med Am6.

 

Da jeg kjørte her om dagen bråbremset bakhjulet helt plutselig og motoren skrudde seg av, jeg trodde jeg bare var tom for bensin så jeg byttet til reserve tank og bakkestarta den sekunder etter. Den kjørte i et halvt minutt før det samme skjedde. Bare denne gangen ville den ikke starte igjen, bortsett fra i et par sekunder etter masse hard tråkking på kickstarten. Det var lite olje, men tror ikke motoren har skjært seg. Jeg fylte på olje. så startet den og gikk helt fint i 5 minutter før dens stoppet helt igjen. Har ikke startet siden. 

 

Noen ideer?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel. Om jeg ikke husker heeeelt feil i fra den gangen jeg kjørte moped, så mener jeg at om hjulet plutselig står - så betyr det dessverre skjærings, og i dette tilfellet så høres det ut som varm-skjæring siden du får start på den igjen etter noen minutter. 

Er det komp når du tråkker på kicken? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skru ut tennpluggen og legg den mot sylinderen, trå på kickstarten og se om det gnistrer. Hvis det ikke gnistrer så prøv å bytte tennplugg. Hvis ikke det hjelper så er det nok feil på tenningssystemet.

Hvis det derimot gnistrer så kan det være at det er feil med forgasseren slik at motoren ikke får bensin.

At motoren skal ha skjært seg som det nevnes skjer nok kun hvis motoren ikke har hatt oljetilførsel eller at den har blitt kjørt veeeldig varm.

Endret av tflovik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe som skjer ved trimming, hard kjøring (høyt turtall), feildysing/for liten forgasser (for lite bensin), lite olje/for lav blanding, dårlig kjøling/tom for vann i dette tilfellet etc

Jeg mener helt bestemt etter at jeg har tenkt meg om litt, at denne motoren er skjært. Bakhjulet skal ikke plutselig bare stå bom pga forsvunnet tenning

Om jeg har rett - så er uansett resepten veldig enkel. Ny sylinder, nytt stempel og stempelringer. Easy peasy. Evnt hone opp :)

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Råden og veivlagre bør (må) også sjekkes. Har du fullt av metallspon i veiva vil ikke den holde lenge.

 

Og hvis du har kjørt oljetanken tom så  du lufte oljepumpa! Selv om det var olje igjen i slangen til pumpa.

 

Edit: Sistnevnte er en klassiker og er så og si hele grunnen til at oljepumper har fått så dårlig rykte selv om de er latterlig pålitelige. De kjører tom for olje og bare etterfyller uten å lufte. De får da en luftboble i oljepumpa som pumpa ikke klarer å presse ut. Den vil da bare dytte på denne luftbobla som en ballong i stedet for å pumpe olje til sylinderen(e).

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noe som skjer ved trimming, hard kjøring (høyt turtall), feildysing/for liten forgasser (for lite bensin), lite olje/for lav blanding, dårlig kjøling/tom for vann i dette tilfellet etc

 

Jeg mener helt bestemt etter at jeg har tenkt meg om litt, at denne motoren er skjært. Bakhjulet skal ikke plutselig bare stå bom pga forsvunnet tenning

 

Om jeg har rett - så er uansett resepten veldig enkel. Ny sylinder, nytt stempel og stempelringer. Easy peasy. Evnt hone opp :)

 

Var satt på litt høyt effekt anlegg... men jeg får ikke gnist i det hele tatt. Sylindret går rundt når jeg drar det i gang. Skal gå over elektrisk og jording i første omgang.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...