Gå til innhold

Fratrekk av innkjøp og EKOM utgifter


Gjest Harley Quinn

Anbefalte innlegg

Gjest Harley Quinn

Måtte starte et ENK i fjor for å få godtgjørelse for en jobb jeg gjør. Satte meg litt inn i dette i fjor mtp innkjøp av utstyr og kjøpte noe jeg kun bruker i firmaet.

 

Men så driver laptopen min å fusker litt og jeg vurderer å kjøpe ny, men denne vil jo også brukes privat og på skolen til høsten, hvordan fører man da dette opp i regnskapet? Er det prosentsatser? Halvparten?

 

Også var det dette med EKOM utgifter, har ikke blitt oppmerksom på det før nå, men tenkte høre om hvordan dette føres da jobben jeg gjør utføres over internett. Som oftest hjemme, men også når jeg er ute og da må bruke mobilen sitt nettverk. Har ikke eget rom til kontor hjemme om dette har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Datamaskin kan regnskapsføres 100% når det kan sannsynliggjøres at denne hovedsakelig blir nyttet i virksomheten. Hvis dette ikke kan sansynliggjøres kan den ikke regnskapsføres i det hele tatt.

 

Dersom du studerer 100% og bare har et enk for en liten jobb du gjør, kan det nok vanskelig sannsynliggjøres at datamaskinen hovedsaklig nyttes i virksomheten.

 

 

EKOM utgifter (EK-tjenester / mobil og internettabonnement):

Personlig næringsdrivende gis fradrag for kostnad til elektronisk kommunikasjon i

virksomheten. Fradraget skal imidlertid reduseres med det beløpet som faller på

privatbruken etter sjablongreglene

 

 

Spesielt om fradrag for internettabonnement i boligen:

 

Er bruk av EK-tjeneste i boligen nødvendig for en forsvarlig utøvelse av yrket, har

skattyteren krav på fradrag for kostnadene. Det skal foretas tilbakeføring for den private

bruken i samsvar med reglene om privat bruk av EK-tjenester. Dette innebærer at alle

kostnadene ved EK-tjenesten i utgangspunktet skal kostnadsføres, men at tilbakeføring

for privat bruk skal gjøres etter sjablongbeløpet med kr 4 392 per år. Tilbakeføringen

skal begrenses til totale faktiske kostnader hvis disse er lavere en sjablongbeløpet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Datamaskin kan regnskapsføres 100% når det kan sannsynliggjøres at denne hovedsakelig blir nyttet i virksomheten. Hvis dette ikke kan sansynliggjøres kan den ikke regnskapsføres i det hele tatt.

 

Dersom du studerer 100% og bare har et enk for en liten jobb du gjør, kan det nok vanskelig sannsynliggjøres at datamaskinen hovedsaklig nyttes i virksomheten.

 

 

EKOM utgifter (EK-tjenester / mobil og internettabonnement):

Personlig næringsdrivende gis fradrag for kostnad til elektronisk kommunikasjon i

virksomheten. Fradraget skal imidlertid reduseres med det beløpet som faller på

privatbruken etter sjablongreglene

 

 

Spesielt om fradrag for internettabonnement i boligen:

 

Er bruk av EK-tjeneste i boligen nødvendig for en forsvarlig utøvelse av yrket, har

skattyteren krav på fradrag for kostnadene. Det skal foretas tilbakeføring for den private

bruken i samsvar med reglene om privat bruk av EK-tjenester. Dette innebærer at alle

kostnadene ved EK-tjenesten i utgangspunktet skal kostnadsføres, men at tilbakeføring

for privat bruk skal gjøres etter sjablongbeløpet med kr 4 392 per år. Tilbakeføringen

skal begrenses til totale faktiske kostnader hvis disse er lavere en sjablongbeløpet.

 

Takk for svar! Skolen vil være deltid med under to dager i uka, mens jobben tar 1-4 timer pr dag, kommer litt ann på dagene, hver dag hele uka.

 

Så om jeg forstår riktig så skal alt av internettutgifter føres på firma, også skal det trekkes av for hjemmebruk?

Lenke til kommentar

Det blir litt vanskelig for meg å vurdere om du kommer til å bruke datamaskinen hovedsaklig i virksomheten. Reglene er i prinsippet slik at dersom du f.eks. bruker den i jobben 15 timer i uka i snitt, så må den private bruken (inkl. skole) være under 15 timer i uka i snitt. Jeg har ingen erfaring med hvordan skatteetaten vil vurdere noe slik.

 

 

Så om jeg forstår riktig så skal alt av internettutgifter føres på firma, også skal det trekkes av for hjemmebruk?

Bytt ut hjemmebruk med privat bruk.

Eksempel:

Du må ha internett i boligen for å gjøre jobben og kan trekke fra utgiftene til internett i regnskapet til firmaet:

 

1) Utgiftene er 3988 i året. -> Tilbakeføring for privat bruk blir 3988.

Eller

2) Utgiftene er 4988 i året. -> Tilbakeføring for privat bruk blir 4392.

Eller

3) Du må også gjøre jobben når du ikke er hjemme via mobiltelefonens mobildatadel.

Utgiftene er på 7388 i året (inkl. internett i boligen). -> Tilbakeføring for privat bruk blir 4392.

 

 

For mobilregningen må det tilbakeføres for privat bruk av tilleggstjenester utover 1000 kr i året. Dette gjelder for eksempel teletorgtjenester, overpriset SMS/Elektronisk kommunikasjon (telefon mv.) MMS, databasetjenester, programvare, nedlasting/strømming av tv-sendinger, musikk, filmer, spill osv. Det kan også være betaling for varer, eksempelvis mat og drikke fra automater (dette går ikke nødvendigvis inn under de 1000 kronene). Flere tjenester som fellesfaktureres, kan også være inkludert i abonnementsprisen (tilleggstjenester). Det er for eksempel i dag abonnementer som inkluderer fri bruk av musikk- eller filmtjenester.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...