Gå til innhold

Starte nytt enkeltmannsforetak for å få rydd i regnskapet?


Anbefalte innlegg

Er dette en god idé?

 

Jeg startet et enkeltmannsforetak som frilanser i 2015. Fra starten av gjorde jeg en del feil: jeg brukte samme fakturanummer på flere faktura, krevde moms lenge før jeg var MVA-registrert (dette gjorde jeg i god tro, da firmaet jeg jobbet for krevde det av meg), samt en del andre småfeil.

 

Nå som jeg er mer erfaren, så er jeg veldig fristet på tanken om å starte med blanke ark. Er dette noe man kan gjøre? Avslutte dette foretaket, for så å starte et nytt med et nytt regnskap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har egentlig ingen hensikt, fordi du ved avslutning av 2017 uansett må ha med "innholdet" i begge regnskapene dine i din selvangivelse/næringsoppgave. Gjeld til skatteetat i form av mva etc vil heller ikke forsvinne, slik at du uansett må rydde opp og innbetale ev. skyldige restanser fra tidlig. 

 

Starter du AS har du "blanke" ark der, men du vil fremdeles ha rotet i EPF.

 

Jeg anbefaler deg at du tar jobben med en "regnskapsopprydning" og fra og med i dag kjører helt ryddige regnskap, da vil 2017 bli siste roteår.  Du kan for eksempel fra og med i dag bruke et annet regnskapssystem - da vet du at alt som er ført fra i dag av er korrekt, og så når du har foretatt oppryddingen og har kontroll legger du inn IB i det nye systemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...