Gå til innhold

Er diettpenger trekkpliktige?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk lønnsslippen idag og ser at det står "Trekkplikt kostgodtgjørelse" på diettpengene mine. Min arbeidsgiver har sagt at diettpengene er 350 kr per dag ved overnatting borte.

Mine kolleger har sagt at diettpengene er skattefrie.

 

 

Jeg har bodd på en utleiehytte/campinghytte med kokemuligheter.

 

 

 

Så da spør jeg; Er diett trekkpliktig? Og kan noen detaljert forklare meg forskjellen på trekkpliktig og skattepliktig? Google hjelper meg ikke. 

 

 

Nå har jeg fått utbetalt 205 kr per dag istedet for 350 kr som jeg trodde.

 

 

 

Jeg må kontakte regnskapsføreren/lønnsfolka idag helst.



Anonymous poster hash: 78741...7ec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Benyttes annen innkvartering enn hotell på tjenestereiser med overnatting, vil følgende satser være trekkfrie:

  • Pensjonat, motell, hybel, brakke, leilighet mv. uten kokemuligheter kr 315 pr. døgn for 2017 (kr 307 for 2016)
  • Hybel, brakke, leilighet mv. med kokemuligheter eller privat kr 205 pr. døgn for 2017 (kr 200 for 2016)
  • (NB! Disse satsene er de samme både for innland og utland).

 

 

 

For å få trekkfritak for dagdietter er det et krav at man følger særavtalene i staten. I særavtale for reiser innenlands kan det kun gis diett til de ansatte som er på «tjenestereise». En tjenestereise er, jf særavtalens § 2: 
Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator

 

Det er ca. 100,- dagen i mat og 205,- er rimelig bra vil jeg si. At de har satt 350,- og trekker skatt er jo litt meningsløst da de bare kunne gitt det du skal ha etter skatt, men slik er det tydeligvis. Bedriften tjener ingenting på å gi deg mer og trekke skatt.

 

Edit; Det jeg skriver har ingenting med regler å gjøre selvfølgelig, men logikken i mitt hode at de setter X i diettpenger og legger på skatt. Me do not know :)

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Jeg fikk 350 kr. Men 145 kr ble trukket ifra slik at JEG fikk utbetalt 205 kr. Det er derfor jeg ikke skjønner logikken. Kunne fått 500 kr eller 1000 kr og fremdeles stått igjen med 205 kr utbetalt per dag.

Ikke heng deg opp i hva du får trekt og utbetalt, det er bare foreløpig. Når året er over, først da regnes skatten ut. Du skatter av lønn pluss diett minus en viss sats pr.dag (avhengig av standard). Så sammenlignes den utregna skatten med det som arbeidsgiver har trukket fra din lønn og betalt inn, og du får restskatt eller penger tilbake. 

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Dietten din på 350 kroner blir delt i en trekkfridel 205kr og en trekkpliktigdel 145kr.

 

Det vil si at av de 350 kronene, så anses 145 kroner som lønn og beskattes som all annen lønn du får. Dette rapporteres i kode 155A. Det står sikkert på en egen linje. Dersom din skatt er på 20%, så får du følgende:

205 kroner trekkfritt og 145 trekkpliktig (350 kroner utbetalt), med et skattetrekk på (145*20%) 19 kroner. Arbeidsgiver må også betale arbeidsgiveravgift av 145 kroner, men det berører ikke deg.

 

Bedrifter kan utbetale hvor mye de måtte ønske i diett, men skattesatsene( avhengig av type bosted) må følges.

Endret av Ketil_H
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dietten din på 350 kroner blir delt i en trekkfridel 205kr og en trekkpliktigdel 145kr.

 

Det vil si at av de 350 kronene, så anses 145 kroner som lønn og beskattes som all annen lønn du får. Dette rapporteres i kode 155A. Det står sikkert på en egen linje. Dersom din skatt er på 20%, så får du følgende:

205 kroner trekkfritt og 145 trekkpliktig (350 kroner utbetalt), med et skattetrekk på (145*20%) 19 kroner. Arbeidsgiver må også betale arbeidsgiveravgift av 145 kroner, men det berører ikke deg.

 

Bedrifter kan utbetale hvor mye de måtte ønske i diett, men skattesatsene( avhengig av type bosted) må følges.

 

 

Så når får jeg utbetalt de resterende pengene etter at skatt er trukket fra de 145 kronene?

 

Anonymous poster hash: 9e42f...608

Lenke til kommentar

 

Dietten din på 350 kroner blir delt i en trekkfridel 205kr og en trekkpliktigdel 145kr.Det vil si at av de 350 kronene, så anses 145 kroner som lønn og beskattes som all annen lønn du får. Dette rapporteres i kode 155A. Det står sikkert på en egen linje. Dersom din skatt er på 20%, så får du følgende:205 kroner trekkfritt og 145 trekkpliktig (350 kroner utbetalt), med et skattetrekk på (145*20%) 19 kroner. Arbeidsgiver må også betale arbeidsgiveravgift av 145 kroner, men det berører ikke deg.Bedrifter kan utbetale hvor mye de måtte ønske i diett, men skattesatsene( avhengig av type bosted) må følges.

  Så når får jeg utbetalt de resterende pengene etter at skatt er trukket fra de 145 kronene? Anonymous poster hash: 9e42f...608

Det er nok lettere om du bare legger ut en sladdet versjon av lønnsslippen din. Du får uansett mer ,enn du skal ha.

Lenke til kommentar

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Arbeidsforhold/Lonn/Reiseutgifter/DiettNattilegg/


 

Skattereglene
Trekkfri døgndiett ved overnatting på hotell: kr 733,-
Trekkfri døgndiett ved annen overnatting uten kokemuligheter: kr 315,-
Trekkfri døgndiett ved annen overnatting med kokemuligheter: kr 205,-

Det vil si at om man overnatter på annet sted enn hotell og utbetaler sats etter statens reiseregulativ, må dietten deles opp i en trekkfri og en trekkpliktig del.

 

Lenke til kommentar

Ketil_H kom med et godt forklarende svar. Nå forstår jeg.

 

 

Men spørsmålet er fremdeles; Når får jeg de resterende pengene fra det trekkpliktige beløpet på 145 kr? 

 

Jeg har 11% skatt for tiden så da skal jeg ha 129,05 kr utbetalt fra det trekkpliktige beløpet. Hvor er disse pengene?



Anonymous poster hash: 9e42f...608
Lenke til kommentar

Ketil_H kom med et godt forklarende svar. Nå forstår jeg.  Men spørsmålet er fremdeles; Når får jeg de resterende pengene fra det trekkpliktige beløpet på 145 kr?  Jeg har 11% skatt for tiden så da skal jeg ha 129,05 kr utbetalt fra det trekkpliktige beløpet. Hvor er disse pengene? Anonymous poster hash: 9e42f...608

Du skal såklart få de når skatten trekkes, igjen legg ut detaljert beskrivelse så er det letter å hjelpe deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...