Gå til innhold

Fra konsulent til eget AS


Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet som konsulent innen IT for et større konsulenthus i over 10 år på en såkaldt "null-timers-kontrakt" (som det ser ut til kan bli gjort ulovlig snart.)  Jeg vet ikke enda om det rammer meg eller kun lavere lønnede byggningsarbeidere som var eksemplet som ble brukt i media. Det har likevel igjen satt igang tankene mine på om det ikke snart er på tide jeg "blir voksen" og starter for meg selv.  

 

Kunden jeg sitter hos i dag har ytret ønske om å beholde meg i flere år fremover (har vært der 4 år allerede), enten som fastansatt eller konsulent.  Som fastansatt vil de ikke kunne tilbyde en lønn som jeg vil ha, men det er greit nok for de å betale den prisen jeg vil ha som konsulent.  Jeg kan i tillegg få inn en lengere oppsigelses-klausul i kontrakten (vanlig er ellers 2 uker).  

 

Jeg fakturerer litt over 2M årlig.  I dag tar konsulenthuset nesten halvparten av det jeg fakturerer, og det syns jeg virker i overkant grådig for den jobben de gjør.  Jeg har på de 10 årene opparbeidet meg et mye større kontaktnett enn tidligere og tror jeg skal klare meg greit alene nå. 

 

Hvis jeg skal lage et eget AS, ønsker jeg i utgangspunktet å gjøre det mest mulig lik som i dag.  

Det vil si at jeg:

- ansetter meg selv

- betaler arbeidsgiveravgift

- fortsetter å betale inn til min eksisterende OTP-konto

- etablere bedriftshelseavtale, diverse forsikringer osv. 

 

Spørsmål 1:  Er det noe av ovenstående som virker dumt eller er direkte feil?

 

Jeg vil ikke avvise at jeg på sikt kan komme til å ansette andre konsulenter som meg selv, men til å starte med ønsker jeg å bare være selv. 

 

Spørsmål 2: Jeg kjenner en som har eget firma og vet han bruker Visma's online løsning for regnskap og app for å laste opp bilag/kvitteringer rett til regnskapssystemet.  Så vidt jeg fikk sett var der integrering med bank, timeføring- og fakturasystem, så jeg vil tro at jeg kan bruke det for å håndtere så og si alt av regnskap for et firma som mitt (?) - finnes det andre liknende eller bedre alternativer?

 

Spørsmål 3: I dag kjører jeg til jobb og kan ikke få skattefradrag for det (akkurat ikke langt nok).  Hvis jeg kjører egen bil til kunden hver dag, vil jeg da kunne bruke statens satser for kjørepenger? 

 

Spørsmål 4: Vil det kunne bli problematisk å bare ha samme kunde over flere år?  Jeg mener å ha lest at skatteetaten kan finne på å anse deg som ansatt hos kunden istedet, med de konsekvenser det kan få for både jeg og kunden.  Jeg kan se at det kanskje kan skje for en enkeltpersonforetak, men det er vel ikke noe jeg risikerer i et AS satt opp på den måten jeg har skissert?

 

Spørsmål 5: Jeg ser at det for små bedrifter skulle være mulig å forsikre seg mot sykepengeansvar fra 3. til 17. dag.  Jeg er ikke sikker på at det er noe poeng i mitt tilfelle og jeg må bare ha en buffer tilrådighet i firmaet til å håndtere et slikt ansvar, og er det helt enkelt forkjølelse, vil jeg jo altid kunne la vær å melde meg selv syk.  Det er riktig forstått?

 

Spørsmål 6: Kostnader og plikter ifht regnskap og revisjon.  For meg å se er det ikke avanserte greier å føre regnskapet for et simpelt firma som dette, men kan være jeg første år ønsker hjelp til at alt blir riktig og jeg får ført alt på riktig måte.  Er det noen som har en ide om størrelsesorden på slike kostnader? 

 

Avslutningsvis jeg kan nevne at jeg også har en mulighet for å gå sammen med en kompis som allerede har eget firma (med seg selv som eneste ansatte) i samme branche, selvom det er litt ulike tng vi jobber med.  Jeg er imidlertid litt usikker på økonomien der, det har vært ganske dårlig, men har blitt positiv i år, og jo mer jeg leser om å etablere eget selskap, jo mer kunne jeg tenke meg å prøve det, ikke minst for å lære om alt som trengs.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål 1:

 

Det største problemet med å starte for seg selv er jo gjerne usikkerheten, "resten" er det mulig å få til likt om man er ansatt i eget AS - og får inn nok til at det går rundt. Det virker jo som om du har et godt utgangspunkt.

 

Spørsmål 2 / 6:

 

Det fins plenty av lignende alternativer til Visma sin onlineløsning. Velger du en passende regnskapsfører og rett online-basert løsning så bør kostnadene være ganske lave. Antageligvis så vil det ikke lønne seg å gjøre "alt" selv, når du fakturerer såpass mye som du gjør - og da er det sikkert lurt å velge regnskapsfører først for så å gå for den online-løsningen de anbefaler. Har ingen anelse på typisk kostnadsnivå, men ser for meg at man kommer veldig langt med 20-30 000 i året.

 

Spørsmål 3:

Nei. Det blir jo en arbeidsreise når du reiser til fast arbeidssted. 

 

Kort og grei artikkel om saken her: https://www.sticos.no/portal//Nyheter/TabId/91/ArtMID/483/ArticleID/267/Yrkesreise-eller-arbeidsreise.aspx

 

Spørsmål 4:

Det bør være uproblematisk. Det er lurt å være bevisst på problemstillingen og passe på at du faktisk går klar med god margin. Akkurat samme krav gjelder uavhengig om du fakturerer gjennom et ENK eller et lite AS. Du må innrette deg slik at du driver for "egen regning og risiko". Spesielt sistnevnte er det viktig å være bevisst på.

 

Fant denne artikkelen om saken som er fin og beskriver problemet godt: 

 

http://www.malmadvokatfirma.no/tjenester/arbeidsrett/ansatt-oppdragstaker-eller-selvstendig-naeringsdrivende/

 

Spørsmål 5: Ja.

 

Vær forsiktig med å gå inn i firmaet til en kompis. Det er enklere og ryddigere å starte for seg selv, spesielt når det ikke fins noen åpenbare grunner til å gå inn i det. Man unngår også mulige framtidige konflikter og så videre...

 

Det er mye man må lære seg for å klare alt på egen hånd. Selv hadde jeg ikke giddet forsøke engang, om det ikke var for at jeg "måtte" gjennom en liten haug med økonomi/ledelsesfag gjennom den utdanningen jeg tok. Men så er jeg jo også der at jeg starter i det små, og er soleglad for å "bare" vippe over momsgrensen i første året...

 

Usikker på hva som fins av aktuelle kurs i ditt tilfelle, men jeg vet skatteetaten jevnlig kjører kurs med det grunnleggende for nye næringsdrivende: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/ny-som-naringsdrivende/kurs-for-nye-naeringsdrivende/

 

Du bør skissere en forretningsmodell og sette opp en forretningsplan, selv om du allerede har det ganske klart hvordan du vil drive. Det vil være relativt ukompliserte greier i ditt tilfelle, men det kan være viktig allikevel, og det er en del av det som er knallviktig for å kunne lykkes ved etablering av vanlige firma.

 

Litt tangentielt til det du driver med, men siden du er interessert i å lære mer så nevner jeg den allikevel. (Hadde sikkert vært mer aktuell om du skisserte mer spenstig gründervirksomhet, men allikevel.) Denne boken er god: https://www.adlibris.com/no/bok/the-portable-mba-in-entrepreneurship-9780470481318

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...