Gå til innhold

[Løst] Pålydende, overkursfond og fondsemisjon


Anbefalte innlegg

Hei, lurte på om noen kunne hjelpe meg med å oppnå en bedre forståelse av disse begrepene.

 

Pålydende er i utgangspunktet verdien per aksje ved stiftelse. Jeg forstår det slik at denne kan endres senere ved en emisjon, men hva er grunner for og i mot å gjøre dette? Jeg skjønner det slik at pålydende kan virke inn på skjermingsfradraget for utbytte, men jeg regner med det også er noe som taler i mot?

Overkursfond oppstår når aksjonærer betaler mer enn pålydende. Tidligere var dette bla. en måte å dekke stiftelseskostnader på. Er det noen grunn til at det skal oppstå overkursfond ved etablering med dagens regler? 

 

En fondsemisjon er en emisjon uten innskutt kapital, hvor man flytter mellom aksjekapital-postene. Hva oppnår et selskap med å gjøre dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pålydende er aksjenes nominelle verdi, det vil si at pålydende multiplisert med antall aksjer er lik foretakets samlede aksjekapital. Endring av pålydende (fondsemisjon) er i realiteten å endre selskapets aksjekapital. Det kan være flere grunner til å endre dette, for eksempel fordi man ønsker høyere grad av bundet egenkapital (EK som ikke kan deles ut til eierne). Dette kan for eksempel være fordi man ønsker mer soliditet. Eller, i motsatt retning, fordi man ønsker å dele ut mer utbytte.

 

Reglene om overkursfond ble opphevet i 2013. Man så ikke grunn til å ha regler om bundet innskutt egenkapital ut over aksjekapitalen. Innbetalinger ut over aksjekapitalen er derfor nå en del av selskapets frie egenkapital.

 

En fondsemisjon er en transaksjon som regnskapsmessig innebærer at fri egenkapital overføres til bundet egenkapital. Et selskap oppnår å binde egenkapitalen, noe som kan være nyttig hvis man er i ferd med å overgi aksjemajoriteten men ønsker å beholde en kontrollerende minoritet og unngå at selskapet "slaktes" for utbytte av de nye eierne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...