Gå til innhold

[Løst] Beskatning av bedriftstelefon uten abonnement


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for en tid tilbake siden en iPhone, for å utvikle og teste programvare for firmaet mitt. Min daværende regnskapsfører sa at jeg måtte skatte av telefonen dersom den var tilgjengelig privat, og at dette gjaldt uavhenging av om abonnementet var betalt av firmaet eller privat.

 

Nå sitter jeg og leser i Skatte-ABC, og klarer ikke helt å bli enig i den tolkningen. Det virker som om det er lagt aldeles lite vekt på å differensiere mellom mobiltelefon og mobiltelefoni, men følgende utdrag er av interesse:

Elektronisk kommunikasjon (telefon mv.) 1.1 (s. 360)

Det er selve tilgangen til EK-tjenesten som er skattepliktig etter disse reglene.
Arbeidsgivers utlån av apparat medfører ingen skatteplikt for arbeidstakeren, 
forutsatt at bruken av apparatet beskattes etter sjablongregelen. Om beskatning 
ved arbeidstakers lån av arbeidsgivers datautstyr, se emnet «Naturalytelser i 
arbeidsforhold», pkt. 4.15.

Slik jeg forstå det: om bedriften min betaler abonnementet, og jeg havner under sjablongregelen, medfører ikke kostnaden til utstyret noen skatt for meg privat. I mitt tilfelle har ikke selskapet kjøpt noe SIM-kort, og jeg havner ikke under sjablongregelen. Slik jeg forstår det må telefonen da anses som "selvstendig datautstyr":
 

Naturalytelser i arbeidsforhold 4.15.2 (s.809)

Fordel ved arbeidstakers private bruk av datautstyr utplassert av arbeidsgiver 
er skattefri når utplasseringen er begrunnet i tjenstlig bruk, se FSFIN § 5-15-4. 
Reglene gjelder hvor arbeidsgiver er eier eller leaser av det utplasserte 
datautstyret og den ansatte er yrkesaktiv i hele perioden hjemme-PC-ordningen 
varer. 

Med «datautstyr» menes datamaskin, programvare og uselvstendig 
tilleggsutstyr. Med datamaskin menes stasjonær PC, bærbar PC og nettbrett. 
Med «uselvstendig tilleggsutstyr» menes datautstyr som ikke har en selvstendig 
funksjon uten at det er knyttet opp til datamaskinen, for eksempel skriver eller 
skanner. 

Privat fordel ved bruk av selvstendig tilleggsutstyr faller utenfor 
hjemme-PC-ordningen, og anses normalt som skattepliktig inntekt. Dette gjelder 
for eksempel kamera, videokamera og MP3-spiller. Hvis slikt utstyr har karakter 
av arbeidsredskaper for den ansatte, foretas det ikke beskatning av sporadisk 
privat bruk.

For "selvstendig tillegsutstyr" står det at sporadisk privat bruk aksepteres. Er utplassering hos den ansatte da greit? 

Er dette veldig diffust, eller har jeg gått glipp av noe?

Og dersom jeg må skatte av fordelen av å ha en test-telefon i huset (jeg jobber hjemmefra), skal jeg da skatte av hele telefonens verdi? Hvor mye er fordelen verdt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mobiltelefon er ikke "datautstyr". iPhone er ikke nettbrett. 

 

Rent generelt sett tar din tidligere regnskapsfører feil. Det som alltid er en skattepliktig fordel er privat bruk av arbeidsgiver-/virksomhetsfinansierte elektroniske kommunikasjonstjenester, det vil si mobil- og bredbåndsabonnementer, ikke privat bruk av arbeidsgivers driftsmidler. 

 

Hvis arbeidsgiver/virksomheten skaffer en telefon til bruk for testing av din programmering utgjør det vanligvis ingen privat fordel å ha denne hjemme hvis du jobber hjemmefra. Din private bruk av den vil som hovedregel heller ikke utløse beskatning så lenge du ikke har et abonnement tilknyttet den. 

 

For ENK hvor telefonen er anskaffet i næring er det et vilkår at den hovedsakelige bruken (minst 51 % av bruken målt i tid) er virksomhetsrelatert, dvs. ikke privat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis arbeidsgiver/virksomheten skaffer en telefon til bruk for testing av din programmering utgjør det vanligvis ingen privat fordel å ha denne hjemme hvis du jobber hjemmefra. Din private bruk av den vil som hovedregel heller ikke utløse beskatning så lenge du ikke har et abonnement tilknyttet den. 

 

Og hvis jeg privat hadde knyttet et abonnement til den, og på den måten fått en privat fordel? Måtte jeg skattet av hele telefonens verdi, selv om den var selskapets eiendel?

Lenke til kommentar

Takk, veldig greit å vite. Du nevnte tidligere at smarttelefoner ikke er "datautstyr" i følge Skatteetaten. Er de i denne sammenhengen bare klassifisert som "driftsmiddel" generelt, eller tilhører de en annen underkategori? Og vet du i hvilken lov/veileder jeg finner regelen om at jeg skal skatte for verdien dersom 51% av bruken er privat? (Det er en prinsippmessig forståelse jeg er ute etter.)

Og si for eksempel at jeg får låne en iPhone verdt 7.000kr av selskapet mitt, og bruker den 70% privat. Jeg skatter av hele beløpet. Etter et år gir jeg den tilbake til firmaet, for at en annen ansatt skal disponere den. Den andre ansatte bruker den også 70% privat. Skal den andre ansatte skatte av kjøpspris, eller kan bedriften selv estimere en bruktverdi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...