Gå til innhold

Oppstart av AS, diverse spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har startet for meg selv som konsulent med eget AS, og det har blitt mer arbeid enn forventet nå helt i oppstarten. Har derfor et par spørsmål:

 

1. Jeg har valgt å ansette meg selv som daglig leder. Er det uproblematisk å kjøre lønn bare i desember? Mener å ha sett krikkert nevne at det var en grei måte å gjøre det på om man vil forenkle arbeidet. Må jeg da tenke på noe spesielt i forbindelse med innsendelse av a-meldinger, eller er det greit å bare sende 0 i alle månedene jeg ikke tar ut lønn?

 

2. Momsregistrering. Vipper over grensa allerede på første faktura jeg skal sende ut. Anslagsvis 25 000 i arbeid, og over 30 000 i videresalg av innkjøpt utstyr. Har forstått det slik at det fins fallgruver som kan gjøre det umulig å få momsrefusjon for utstyret om jeg ikke holder tunga rett i munn og gjør alt rett. Om jeg videreselger med en standard klausul om at utstyret er eid av min bedrift inntil fakturaen er betalt - vil det da være uproblematisk å få momsrefusjon som følge av en vippefaktura på over 50 000 når jeg på den spesifiserer at moms vil bli etterfakturert?

 

3. Reiseregning og bilbruk. Velger å ta ut skattefri kjøregodtgjørelse etter statens satser. Har så langt en reiseregning som er komplisert - altså overnatting, diverse transportmidler underveis - inkludert bruk av egen bil. Kan jeg utelate bilbruken i selve reiseregningen og heller la det inngå i den ordinære manuelle kjøreboken jeg fører, eller må jeg ha det inn i selve reiseregningen?

 

4. Deltakelse på konferanser og kurs. Bør jeg begrunne slik deltakelse formelt, gjennom styrebehandling? Det er i første omgang snakk om en årlig konferanse som brukes for å holde meg oppdatert på fagfeltet mitt, og et enkeltstående kurs fra styreforeningen om det å være daglig leder.

 

5. Må skyte inn litt ekstra kapital i form av et avdragsfritt lån til skjermingsrente, dette blant annet for å gjøre det mulig å få kjøpt inn det utstyret som skal videreselges - og for å kunne investere i betydelig utstyr til egen bruk. (Størrelsesordenen 30-35 000). Hva bør jeg gjøre for å få minst mulig "styr" med å administrere dette lånet? Kan jeg spesifisere at renten beregnes en gang i året for å unngå å måtte ta hensyn til rentes renter? Er det i så fall bare å plusse sammen alle de måndelige skjermingsrentesatsene?

 

6. Er det "greit" å avtale ulik timelønn for ulike arbeidsoppgaver i arbeidskontrakten? F.eks 150kr timen for administrativt arbeid og arbeid hos privatpersoner, og 250kr timen for arbeid ute hos bedrift.

 

7. Jeg er 100% avhengig av en moderne og oppdatert telefon for vanlig arbeidsrelatert telefonbruk,   arbeidsverktøy/feilsøkingsverktøy/dokumentasjonsverktøy ute hos kunde, og som testenhet ved webutvikling og apputvikling. Vil det da være uproblematisk å utgiftsføre telefonen i sin helhet og regne den som arbeidsverktøy? Ønsker en telefon med dualsim sånn at jeg kan bruke en og samme telefon både til privatnummeret og jobbnummeret. (Har meget sparsom og sporadisk privat telefonbruk i størrelsesordenen mindre enn 500,- årlig.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Du sender nullmeldinger for måneder hvor det ikke utbetales lønn. Denne metoden innebærer imidlertid i praksis at du ikke får sykepengerettigheter (NAV vil ikke anse inntekten som reell når den ikke bokføres og utbetales til vanlige terminer).

 

2) Du får ikke fradrag for inngående merverdiavgift av varer som er videresolgt før du blir registrert. Årsaken til dette er at du ikke beregnet utgående avgift av dem. Jeg vil anta at dette ikke omfatter varer som ligger i den fakturaen som vipper deg over 50k, fordi disse varene blir det beregnet merverdiavgift av. En standard eierforbeholdsklausul påvirker ikke mva.

 

3) Det er for så vidt ikke noe i veien for å skrive flere reiseregninger, men hvis du skriver flere reiseregninger for samme reise må de inneholde gjensidige henvisninger til hverandre. Det gjør det en smule komplisert.

 

4) Nei. Men for bokføringsformål bør du ha dokumentasjon som underbygger hvorfor du som arbeidstaker har tjenestlig behov for kurset.

 

5) Som hovedregel opererer vi i norsk rett ikke med rentesrente, og det er ingenting i veien for å avtale at det ikke skal beregnes rentesrente. Du kan beregne rente månedlig men kapitalisere den årlig.

 

6) Ja. Men det krever et timeføringssystem som kan håndtere det.

 

7) Anskaffer et AS mobiltelefon for ansattes bruk anses det som et fradragsberettiget driftsmiddel så lenge den ansatte har et tjenestlig behov for å ha mobiltelefon.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar, krikkert.  :thumbup:

 

Tror jeg må forhøre meg med skatteetaten for å være sikker på at alt blir gjort rett i forhold til spørsmål nr. 2. Antar at det vil være mulig siden jeg etterfakturerer utgående mva for de aktuelle varene, men er usikker, og har ikke funnet noe særlig om akkurat den problemstillingen tidligere når jeg har googlet.

 

I forhold til nr. 4: er program fra konferansen / kurset + ca. en halvsides egen beskrivelse av relevansen nok?

Lenke til kommentar

Ja.

 

Angående spørsmål 2, så kan du føre varene til fradrag på din første omsetningsoppgave og skrive i merknadsfeltet at kr. X av inngående avgift er knyttet til varene som ble fakturert på fakturaen som førte deg over 50k, og at du legger til grunn at dette er fradragsberettiget fordi de ikke ble omsatt før du ble avgiftspliktig.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for presiseringen på spørsmål 2. Er jo nødt til å prøve å komme over momsgrensa nå når jeg ser det er mulig helt fra starten av.

 

Spørsmål 8:

 

Nå har jeg en faktura som helst skulle vært betalt i går... og enda har jeg ikke fått tilgang til bedriftskontoen i nettbanken. Er det uproblematisk å betale denne med min privatkonto? I så fall hvordan bokføres det? (Firmaet står som fakturamottaker.)

Lenke til kommentar

Takk igjen for gode svar Krikkert.

 

Spørsmål 9:

 

Nå viser det seg at kunden ønsker å avvente med stor-ordren som vipper meg over momsgrensen. Like greit for min del, da jeg kan få fakturert inn de rene arbeidstimene jeg har hatt så langt, og unngå likviditetsproblemer når stor-ordren skal gjennomføres.

 

Som en del av det vedtektsfestede formålet for firmaet mitt så har jeg med en setning om "videresalg av IT-utstyr og annen forbrukerelektronikk." - i løpet av sommeren ønsker jeg å importere noe utstyr fra utlandet, av typen forbrukerelektronikk. Vurderer å gjennomføre denne importen via firmaet, for så å selge til meg selv privat. Jeg har forstått det slik at det er viktig å være forsiktig når det er snakk om transaksjoner mellom nærtstående, men at det i dette tilfellet vil være mulig å være innenfor denne unntaksbestemmelsen: "Avtale som er innenfor rammen av den ordinære eller vanlige virksomheten til selskapet og som inneholder pris, andre vilkår mv. som er normalt for slike avtaler (f.eks. kjøp og salg av varer, tjenester mv. i samsvar med formålet til selskapet)." (Vilkårene vil her være identiske med de avtaler jeg vil gjøre ved videresalg til kunder - det er jo fakturerbare timer jeg ønsker å leve av, ikke påslag ved videresalg.)

 

Om jeg tar dingsen (Verdi ca. 25k ink. moms) inn via firmaet, tar et lite påslag utover innkjøpspris slik at jeg dekker inn de indirekte kostnadene (nok til å dekke 2 timers lønnsutgifter til normal timelønn), for så å selge til meg selv privat - vil det være greit å gjøre det slik, for å få litt ekstra omsetning nå i oppstartsfasen, eller er det noe mer jeg må passe på?

 

Spørsmål 10:

 

Må jeg gjøre noe ekstra i forhold til Posten nå når jeg har opprettet firma? Kreves det noen formell registrering av addresse der? Må det til noe ekstra ved import som går via posten? (Husker jeg måtte få opprettet noe ekstra engang ved import fra utlandet som privatperson med ny addresse.)

Lenke til kommentar

9) Du siterer aksjelovens unntaksbestemmelse for transaksjoner mellom selskap og eier. I tillegg til dette gjelder skatte- og merverdiavgiftslovens regler om uttak. Salg til underpris til ansatte (herunder deg som daglig leder) beskattes som lønn til de ansatte, salg til underpris til eier beskattes som utbytte til eier. Du må derfor underbygge at du ikke selger til underpris, dvs. under markedspris (vanlig omsetningsverdi). Dette kan du gjøre ved å dokumentere hvordan du har kommet frem til markup (altså påslaget du tar over innkjøpspris). Hvis Skatteetaten spør må du kunne underbygge hvorfor du mener dette er markedspris.

 

10) Ingen idé.

Lenke til kommentar

Igjen, takk for gode svar.

 

Spørsmål 11:

 

Må få gjennomført noen endringer som krever generalforsamlingsbehandling... og gjennomførte en ekstraordinær generalforsamling alene. Det gikk ikke gjennom hos brønnøysundregistrene på grunn av manglende underskrifter.

 

Når jeg nå finleser på kravene så kommer jeg fram til at jeg ikke kan klare å oppfylle kravene alene, og at jeg må få hjelp av en annen person som kan være med, og signere. Stemmer det?

 

(Er vel helt umulig å oppfylle Aksjeloven § 5-16 tredje ledd helt på egen hånd?)

 

Bør jeg i denne ekstraordinære generalforsamlingen bemerke at den forrige ikke oppfylte formkravene, og at det derfor gjennomføres på nytt med samme utgangspunkt?

 

Edit:

 

Fikk svar fra Posten om det jeg spurte om i spørsmål 10:

 

Man må sende et skjema til Bring. http://www.bring.no/motta/adresseendring-og-oppbevaring/varig-adresseendring

Endret av gobblegok
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...