Gå til innhold

Er det noen konsekvenser ved å la en ansatt sitte i styret i mitt AS?


Anbefalte innlegg

Jeg må la en av mine ansatte sitte i styret i mitt AS pga at deres kompetanse er avgjørende for at mitt AS kan ta visse oppdrag. Er det noen konsekvenser med å la noen sitte i styret? Kan de ta noen avgjørelser og bestemme noe som kan ødelegge for meg? Jeg skal selv være styreleder. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men kan den ansatte ta avgjørelser uten at jeg som er styreleder er enig? Kan den ansatte nekte meg å ta noen avgjørelser som jeg bestemmer at jeg vil gjøre? Den ansatte kan ikke noe om virksomhetsstyring og økonomi, og kan ikke ta avgjørelser som er til det beste for virksomheten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Styret tar avgjørelser samlet, så i teorien kan de gå mot deg. Da må du bare akseptere det, slik er reglene for AS. Riktignok er det et stort ansvar knyttet til det å sitte i styret, og styremedlemmer kan komme i ansvar for dårlige avgjørelser, det har skjedd.

Lenke til kommentar

Hva skjer hvis jeg som styreleder vil en ting, og den ansatte som styremedlem vil en annen ting. Kan vi ikke gjennomføre noen av delene da? Har ikke jeg bestemmelsesrett hvis jeg er styreleder, daglig leder og i tillegg eier virksomheten?

 

Er det forskjell på å la den ansatte være styremedlem istedenfor varamedlem?

Lenke til kommentar

Han må sitte i styret fordi han har kvalifikasjoner noen i styret eller daglig leder må ha for at virksomheten min skal få lov til å utføre enkelte oppdrag vi skal gjøre. Jeg har ikke selv de kvalifikasjonene, så jeg må ha en annen i styret. Han skal utføre oppdrag for meg, men han får ikke lov til dette så lenge ingen med hans kvalifikasjoner har høyere posisjon i min virksomheten. 

 

Så blir da litt skeptisk til om dette er noe som kan slå negativt ut på min virksomhet. Men ser ut som det ikke har noe å si hvis min stemme som styreleder og daglig leder teller mest?

 

Er det noe forskjell på å la han være varamedlem eller styremedlem?

Lenke til kommentar

Så lenge du er styreleder og vedtektene ikke sier noe annet, så har du fortsatt full kontroll om dere er kun to stykker i styret. Du må derimot belage deg på at styremedlemmet har rett til å være med i møter om f.eks. utbytte og årsberetning.

 

Varamedlem er en stedfortreder for et styremedlem, så det er samme rolle.

 

"§ 6-25. Alminnelig flertallskrav

(1) En beslutning av styret krever at flertallet av de styremedlemmer som deltar i behandlingen av en sak, har stemt for. Ved stemmelikhet gjelder det som møtelederen har stemt for. De som har stemt for et forslag som innebærer en endring, må likevel alltid utgjøre mer enn en tredel av samtlige styremedlemmer.

(2) Strengere stemmeregler kan fastsettes i vedtektene."

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-44/KAPITTEL_6-2#KAPITTEL_6-2

 

For din ansatt som skal sitte i styret er det bare ulemper med dette. Han får ingen makt, men fortsatt ansvaret som medfølger som styremedlem.

Lenke til kommentar

For den ansatte er det en rekke ulemper ved ha en sinekureposisjon i styret - for eksempel styreansvar (erstatningsansvar) eller solidaransvar for enkelte gebyrer som ilegges av det offentlige (mest praktisk forsinkelsesgebyr for forsinket innsending av regnskaper).

 

Konsekvensen av at en ansatt er styremedlem er at vedkommende har rett til å få saker behandlet i styret, jf. aksjeloven § 6-20.

 

Den betydelig mer praktiske konsekvensen er at du ikke kan gjøre noe som helst hvis han beslutter å nekte å delta. Aksjeloven § 6-24 krever nemlig at mer enn halvdelen av alle medlemmene er til stede eller deltar i styrebehandlingen. Er man kun to styremedlemmer vil den ene kunne sørge for at styret ikke tar noen beslutninger han ikke liker ved å ikke delta i behandlingen av sakene. Møter kun ett medlem er det kun halvdelen, og loven krever at mer enn halvdelen deltar.

 

Du bør derfor innstille deg på å finne et tredje styremedlem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...