Gå til innhold

Nikon f/4 - zoomer


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vurderer å selge unna mine f/2.8 zoomer og erstatte de med Nikon sin f/4 zoomer, mye pga av vekt Jeg bruker i dag et D810, men ser ikke bort fra at jeg faller for fristelsen for et D850 me tid og stunder.

Vil disse f/4 zoomene( 16-35, 24-120 og 70-200) være gode på såpass høyoppløselige kameraer som D810 og D850?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

24-120mm f/4 VR fungerer helt fint til det meste. Optisk er den ikke på høyde med de 2 siste generasjonene 24-70mm f/2.8, byggekvaliteten er heller ikke på høyde. 70-200mm f/4 er veldig bra optisk og vil fungere fint med D850. Når det gjelder 24-120mm f/4 VR så er nok ikke den helt på høyde med D850 oppløsningen, men til daglig bruk vil du neppe merke så mye. Det hjelper å blende ned til f/5.6 eller f/8 (lengre bør du ikke gå på D850 siden diffraksjon vil ødelegge oppløsningen (det er den generelle ulempen med veldig høy oppløsning).

 

Husk også at du vanligvis ikke ser på bilder 1:1. Et trykt D850 bilde kan være rimelig gigantisk før du merker noe til mangel på oppløsning. Gitt at du ikke gjør som enkelte; bare bruker 1/4 av oppløsningen og cropper resten (ser veldig mange som kaster bort oppløsning på denne måten).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg har allerede solgt 14-24 zoomen, da jeg ikke så ofte var under 20 mm, og da er  i hvertfall 16-35 mer fleksibel til mitt bruk, i tillegg til at den tar vanlige filter etc, og lettere. Men uten tvil, 14-24 var en smykke, men om 16-35 holder greit følge med de nye høyoppløselige kameraene passer nok dette bedre til min stil :)

Tamron har jeg også hørt mye bra om, men av gammel vane blir jeg nok Nikon tro denne gangen også :huh:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for dine tanker TGB, de legges vekt på

 

Hva er dine tanker om 16-35?

Har ingen erfaring med 16-35mm f/4 utenom litt testing når den ble lansert; hadde tidligere 17-35mm f/2.8, som var veldig bra der den forrige AF-S 24-70mm f/2.8 var "svak". Men ble så lite brukt at jeg solgte den (AF-S 17-35mm f/2.8). Optisk skal den nye 16-35mm f/4 være bedre, og er bygget rundt mer moderne teknologi. Personlig synes jeg 16-35mm f/4 er for snever for mine bruksområder, bruker heller 24-70mm f/2.8 (har både ny og gammel utgave); eller 24-120mm f/4 VR... For kraftig vidvinkel har jeg 14-24mm f/2.8 som er en legende som ikke trenger ytterligere beskrivelse (denne brukes heller ikke mye, men er så vanvittig bra; også på D850). Mitt hovedbruk for kraftig vidvinkel er å gå tett på det jeg tar bilde av; ikke for å få "å med alt". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Takk for svar:-)

Hvordan opplever du fokus på 24-120 vs 70-200 f/4?

Har ikke brukt 24-120mm f/4 VR til noe som krever rask fokus, men fokus-hastigheten er såpass bra at jeg ikke tenker på den under bruk. Om jeg husker rett er 70-200 f/4 raskere på fokus, men har bare prøvd dette objektivet litt for en god stund siden, bruker f/2.8 utgaven selv (de få gangene jeg bruker 70-200). Bruker faktisk mest 80-400mm f/4.5-5.6 VR nå om dagen når det gjelder tele-zoom. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...