Gå til innhold

Brukertest av FOXCONN M7PMX-S Socket LGA775 hovedkort


Nettulf

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått testet et nytt FOXCONN hovedkort.

 

Denne gangen er det et Socket LGA775 kort i M-ATX format, som er et hendig kort med NVIDIA® GeForce™ 7100 GPU og HDMI-utgang.

 

Det burde derfor være godt egnet til HTPC bruk. Har derfor lagt vekt på dette under testen.

 

Fulle spesifikasjoner kan man finne her: http://www.foxconnchannel.com/product/Moth...ID=en-us0000365

 

Testoppsett:

 

· FOXCONN M7PMX-S Socket LGA775

 

· Intel Core 2 Duo E8500 CPU m/boxed kjøler

 

· OCZ DDR2 2048MB Special Ops Edition

 

· Maxtor DiamondMax 10 250Gb SATA disk

 

· LG DVD+RW

 

· Corsair HX 520W strømforsyning

 

· Lian Li Desktop/HTPC, Aluminium, Sort PCC32B

 

· HIS Radeon X1950 XT 256Mb PCIE skjermkort (Deler av testen)

 

 

post-32547-1222024110_thumb.jpg

 

Innholdet i pakken er ganske begrenset, men hadde egentlig ikke regnet med mere da kortet er priset ganske lavt.

 

Innhold i pakken:

 

· Quick install guide

 

· Brukermanual

 

· Driver/utility CD

 

· 1 flat floppy kabel

 

· 1 flat IDE kabel

 

· 2 S-ATA kabler

 

· I/O- brakett

 

 

 

Layout av kortet:

 

post-32547-1222024204_thumb.jpg

 

Det er passiv kjøler på kortet, som selvfølgelig er et pluss ved bruk som HTPC komponent. Plasseringen av floppy kontakten er helt nederst på kortet, som jeg synes er litt upraktisk. Uansett ikke noe stort problem, da den ikke er så mye i bruk lengre.

Minnesoklene står litt for tett etter min smak, lite luft mellom RAM brikkene om det er noe form for kjølere på de.

 

post-32547-1222024318_thumb.jpg

 

Bak PCIe sokkelen finner vi en tilkobling for systemvifte, den kan bli kronglete å komme til ved bruk av eget skjermkort. Det samme gjelder S-ATA kontaktene, som kan komme i konflikt med en stor kjøler på et eget skjermkort.

 

post-32547-1222024401_thumb.jpg

 

Ellers er kontakter plassert på en bra måte. Det er god plass rundt CPU-sokkel slik at en kjøler får grei plass. Det er tilkoblinger for COM-port samt S/PDIF digital lyd ut, men ingen av disse braketter medfølger. Spesielt den for digital lyd ut kunne jeg tenke meg fulgte med, da den kan være vanskelig å skaffe senere, og er praktisk å ha tilgjengelig ved HTPC bruk.

 

Oppsummert har vi disse tilkoblingene:

 

Tilkoblinger på baksiden:

1 x Audio jack supports 6 jacks

1 x PS/2 keyboard port

1 x PS/2 mouse port

1 x VGA port

1 x HDMI port

4 x USB 2.0 ports

1 x RJ45 LAN port

 

post-32547-1222024455_thumb.jpg

 

 

Interne tilkoblinger:

 

2 x USB 2.0 headers support additional 4 ports

1 x ATX 24-Pin power connector

1 x 4-pin ATX 12V power connector

2 x 4-pin CPU / System FAN connectors

1 x Floppy disk drive connector

1 x CD-in connector

1 x Front Audio Header

1 x Front Panel header

1 x IrDA header

1 x S/PDIF out header

4 x Serial ATAII connectors

1 x ATA133 IDE connector

1 x Intrusion Alarm header

1 x COM1 header

1 x Speaker

 

 

 

Drivers/Utilities CD:

 

Denne starter automatisk opp, og presenterer en meny for installering av drivere/programvare.

 

post-32547-1222024518_thumb.jpg

 

post-32547-1222024537_thumb.jpg

 

 

Det er drivere til chipset og onboard HDA lydkort. Av andre program følger det med Acrobat Reader, DirectX9.0 og 90-dagers lisens på Norton Internet Security. Til selve hovedkortet er det Fox LiveUpdate og FOX One som er av programvare. Følger også med FOX Logo samt FOX DMI, disse har jeg ikke prøvd ut i denne omgang.

 

Fox LiveUpdate kan brukes til oppdatering av BIOS, drivere og programvare over nettet. Får enkelt oversikt over hvilken versjon man har, og hvilken som er tilgjengelig på nett. Så starter man nedlasting av en eller flere oppdateringer, og installerer de etterpå. Det fungerte fint å oppgradere til nyeste BIOS, samt nyere drivere.

 

Fox One er et program som kan brukes til overklokking i Windows, overvåking av en del parametere og annet knask. Har testet dette tidligere, og har ikke lagt noe vekt på dette i denne testen.

 

BIOS og overklokking:

post-32547-1222024695_thumb.jpg

 

post-32547-1222024807_thumb.jpg

 

Har ikke lagt stor vekt på dette denne gangen, da dette kortet ikke er noe typisk overklokkingskort. Men litt måtte jeg jo teste da, og det er jo ikke helt umulig å få til noe på dette kortet. Har en del muligheter for justeringer i BIOS, men kanskje litt tynt på justering av spenninger. Er ikke mange nivåer der på CPU og RAM

 

post-32547-1222024858_thumb.jpg

 

post-32547-1222024923_thumb.jpg

 

 

Økte FSB fra 1333MHz til 1600MHz og fikk dermed CPU opp fra 3.16GHz til 3.8GHz. Dette med bare en minimal økning av VCORE og ingen annen fintuning. Over dette ble ting ustabilt, og tror det i hovedsak skyldtes temperatur da denne passerte 70 °C.

 

post-32547-1222024993_thumb.jpg

 

post-32547-1222025029_thumb.jpg

 

Testet ikke noe mer på dette da den medfølgende CPU kjøleren ikke er så veldig effektiv.

 

På RAM økte jeg fra 800MHz til 850MHz uten å øke spenning eller endre på timing. Det er ganske store sprang på justering av volt til RAM, men med den rette sorten burde det gå greit å klokke opp en del her også.

 

post-32547-1222025104_thumb.jpg

 

post-32547-1222025127_thumb.jpg

 

HTPC bruk:

 

Har testet litt opp mot en 40" LCD-TV med HTPC programvare og forskjellig materiale for avspilling. Den skjermen jeg har tilgjengelig støtter bare 720P eller 1080i via HDMI, så jeg har testet med overgang fra HDMI til DVI på TV. Kjørte da 1:1 pixelmapping med 1380x768 som oppløsning, og fikk et skarpt bilde.

 

Brukte Mediaplayer Classic, K-Lite Mega Codec pack samt Mediaportal for disse testene. Prøvde også Windows Media Center funksjonen i Windows Vista

 

Alle videoklipp jeg kjørte gikk helt fint og uten hakking med onboard skjermkort. Filmene jeg testet med hadde oppløsning helt opp till 1920x1080 og bithastighet på opp til ca. 18Mbps. Merk at dette var uten noen form for prosessering av bildene med filtre, oppskarping osv. Men det viser i hvert fall at til HTPC bruk burde onboard skjermkort holde fint, i hvert fall så lenge man har en relativt kraftig CPU og nok RAM.

 

Ytelsen i 3D spill/applikasjoner var som forventet ikke mye å skryte av. Kjørte 3DMark05 for morro skyld, og fikk en score på 1035 3DMarks, som ikke er så veldig sprekt. Monterte inn et HIS Radeon X1950 XT 256Mb PCIE skjermkort, og fikk da 12790 3DMarks.

 

 

Oppsummering:

 

Har ikke så mye negativt å si om dette kortet.

 

Det virker stabilt, og i forhold til prisen på drøye 400 kroner, vil jeg si du får grei valuta for pengene. De tingene jeg nevnte om at S/PDIF digital lyd brakett mangler og litt tett mellom RAM-soklene er vel det som er bakdelene. Samme med plasseringen av noen kontakter om det brukes et eget skjermkort.

 

Det er tilstrekkelig med tilkoblinger for det meste av normal bruk, og om man skaffer seg den S/PDIF digital lyd braketten vil kortet fungere utmerket til HTPC bruk.

 

 

 

+ Ingen vifter (Stillegående)

 

+ Kompakt størrelse

 

+ HDMI tilkobling

 

+ Lav pris

 

 

 

- Et par manglende braketter som burde fulgt med

 

- Trangt mellom RAM-sokler

 

- S-ATA og viftekontakt i bakkant av PCI-e slot

 

 

Takk til Netshop som sendte kortet til test.

 

(Edit: Fikset litt på layout)

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jepp, det er sant, fungerer fint til HTPC bruk dette kortet.

Så nå er jeg på jakt etter en mere stillegående CPU kjøler, den medfølgende Intel-saken brummer litt for mye.

 

Men du verden så dårlig format det ble på testene mine etter at jeg la de inn.... :thumbdown:

Skrifttyper, størrelser og annet har endret seg en del, får se om jeg klarer å fikse på det.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...