Gå til innhold

Er norske spillpirater døende?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil vel likevel tro at det er noen av de spurte kandidatene som ikke følte for å svare heeeeelt ærlig på spørsmålet om piratkopiering.

 

At 1 av 8 spillere laster ned ulovlig er kanskje ikke helt feil, men samtidig så tror jeg nok at de som piratkopierer til de grader laster ned mer spill enn de som kjøper spill.

 

Hvis 12% av spillerne laster ned f.eks 5-10 spill i måneden, så blir fordelingen ganske annerledes når de resterende 88% kanskje kjøper 2-3 spill i året.

Lenke til kommentar

Jeg vil vel likevel tro at det er noen av de spurte kandidatene som ikke følte for å svare heeeeelt ærlig på spørsmålet om piratkopiering.

 

At 1 av 8 spillere laster ned ulovlig er kanskje ikke helt feil, men samtidig så tror jeg nok at de som piratkopierer til de grader laster ned mer spill enn de som kjøper spill.

 

Hvis 12% av spillerne laster ned f.eks 5-10 spill i måneden, så blir fordelingen ganske annerledes når de resterende 88% kanskje kjøper 2-3 spill i året.

 

Vel, det du kommer med her blir bare svada. Hvis du har belegg for dette, vil jeg gjerne se det. Her er det en seriøs undersøkelse som gir et et bilde av hvordan det står til på noen områder. Bare fordi det ikke passer helt inn med din virkelighetsoppfatning, så blir det feil å komme med løse påstander tatt ut fra løse luften

Lenke til kommentar

Hmm, tror nok tallene "lyver" litt sånn som de blir framlagt. Undersøkelsen viser ganske klart at over 50% av "spillerne" er av typen "kjøper 1-2 spill i året og spiller de litt nå og da". Denne gruppen har nok for det meste alltid betalt for spill, så når undersøkelsen viser at 68% betaler for spillene sine så er det egentlig ikke noe særlig overraskende. Uheldigvis sier undersøkelsen ingenting om hvem som laster ned, og i tilfelle hvor mye, så det blir nok litt antagelser. Men jeg tror jeg ganske trygt kan si at 13% brukere som kopierer spill ikke fører til 13% mindre solgte spill.

 

Det som kanskje sier mest i hele undersøkelsen er spørsmålet "hvor mye penger brukte du på spill de siste 30 dagene?", hvor 10% svarer 200+. Med tanke på at undersøkelsen ble undergått i overgangen oktober-november så sier det ganske mye om hvor få i gruppen som følger spill-markedet. Bare 2% av de spurte kjøpte 2 eller mer nye titler i den store spill-sesongen.

Endret av Ares
Lenke til kommentar

Siste spillet jeg lastet ned ulovlig var "The witcher" fordi jeg ikke kunne finne det i butikker.. Et såpass bra spill burde jeg nok egentlig betalt for...

 

Kjøper egentlig alle spillene mine, men laster ned utrolig masse musikk + film uten dårlig samvittighet.

 

Tror denne undersøkelsen stemmer, kanskje ikke til punkt og prikke, men den gir oss da et inntrykk...

 

Herlig å se at nordmenn støtter spillindustrien! Stå på :D

Lenke til kommentar

Jeg vil vel likevel tro at det er noen av de spurte kandidatene som ikke følte for å svare heeeeelt ærlig på spørsmålet om piratkopiering.

 

At 1 av 8 spillere laster ned ulovlig er kanskje ikke helt feil, men samtidig så tror jeg nok at de som piratkopierer til de grader laster ned mer spill enn de som kjøper spill.

 

Hvis 12% av spillerne laster ned f.eks 5-10 spill i måneden, så blir fordelingen ganske annerledes når de resterende 88% kanskje kjøper 2-3 spill i året.

 

Spørsmålet er hva så? La oss si en person som kopierer haddde kjøpt 2 spill i måneden, men så piratkopierer han begge, og kjøper ingen av de, evt kan den samme personen være en samler, så han piratkopierer 50 spill i måneden, og kjøper ingen. Det er ikke noe større tap for bransjen om han koierer mange.

 

Ellers tror jeg nok stigende alder på spillere har endel å si, etterhvert som man bli eldre har man mer penger, og spiller færre spill, det er rett og slett ikke så mye vits å kopiere lenger (utover kanskje slitsomme kopibeskyttelser....). Det virker som PC-spill selger bedre enn mange torr også, digital nedlasting er ikke med i salgsstatistikker, og undersøkelser tyder på at det selger like mye som fysiske utgaver.

 

AtW

Lenke til kommentar

Betaler og har alltid betalt for spillene mine :) (Ja, jeg kan si jeg har lastet ned for å prøve noen spill på pc). Men har kjøpt spillet, hvis jeg syns det var bra, hvis ikke slettet jeg det. Selv bruker jeg kun konsoller, så tjenester som Steam og GoG har ingen påvirkning på mine kjøp, men har kjøpt ett par spill via PSN og Live, men hovedsaklig pga utgått på disk/vanskelig å skaffe. Syns det å gå i butikken å sjekke ut de nyeste titlene er litt av morroa med denne hobbyen ^_^. Ang musikk og film, så bruker jeg Spotify/CD`er til musikk (sluttet helt å laste ned) og kjøper ca 1 Bluray film i måneden. Foretrekker å ha en fysisk samling av spillene mine :D

Endret av Kenichi-san
Lenke til kommentar

Laster ikke ned spill selv og kan si at jeg kjøper mer enn et par spill i året. Men jeg liker å få tid til å spille gjennom dem også. Jeg har f.eks brukt to måneder på å komme meg gjennom Disciples 2 (kjøpt på Gog.com) og jeg er fortsatt ikke ferdig. Leser om folk som kjøper spill på Steam annenhver dag fordi det er tilbud. Folk som det er sikkert høyt verdsatt av spillindustrien, men personlig skjønner jeg ikke poenget med å kjøpe bare for å kjøpe.

 

Angående pirater så hadde nok ikke de heller kjøpt mer enn et par spill i måneden om piratkopiering plutselig hadde vært umulig.

Mange laster ned alt som er bare for å teste det ut. Hvis de skulle kjøpt det så måtte de tenkt nøye før de kjøpte som alle oss andre.

Det at det kanskje ikke er så mange pirater som man skulle tro kan reflektere flere ting:

- Folk har nok penger her i Norge til å kjøpe det de har lyst på.

- Digitale nettsteder som Steam gjør det enklere å finne spillene man har lyst på.

- Det er faktisk ikke nok bra spill som kommer ut. Dette går tilbake til punkt nr 1 siden man da har nok penger til å kjøpe de 2 spillene man er interessert i.

 

Punkt 1 stemmer for meg.

Punkt 2 synes jeg også stemmer godt siden jeg ofte har slitt med å finne filmer/spill/musikk jeg er interessert i. Vanlge butikker holder seg til Fifa spill, Justin Bieber og Hollywood filmer. Hadde man en litt annen smak enn resten av "bermen" så hadde man før to valg: Få tilsendt produktet fra f.eks USA, eller laste ned ulovlig. Nå kan man i mye større grad kjøpe og laste ned lovlig fra nettet.

 

Så jeg tror absolutt at piratkopiering av spill kan være mindre utbredt enn utgiverene vil ha oss til å tro. Kanskje noen kunne sende denne undersøkelsen til Ubisoft?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Jeg lastet ned Starcraft 2 etter å ikke ha lastet ned spill på rundt 2 år fordi jeg måtte vente på å få det tilsendt i posten.

 

Til sist var det meg selv det gikk utover, siden jeg ikke fikk achievementene for alt jeg gjorde i campaign! Spilte igjennom det på nytt.

 

Jeg deler mange andre sin lojalitet til spill-plattformen, men har litt sviktende lojalitet til musikk og film. I senere tid har jeg begynt å kjøpe eldre filmer og lignende på blu-ray, samt jobber med å kjøpe all musikken jeg hører på.

 

Tror faktisk neppe jeg hadde kjøpt så mye om det ikke var fordi at nedlasting gjorde meg til storkonsument.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det rett å slett er mye greiere å kjøpe spill på Steam enn å drive å laste ned piratversjoner, autoupdate og du kan laste det ned så mange ganger du vil.

 

Skulle ønske musikk industrien gjorde det samme så jeg kunne begynne å kjøpe musikk igjen også, men online sitene har alltid noe teit som at du kun kan laste ned sangen din x antall ganger, eller en eller annen form for tids sperre hvor musikken du har betalt for plutselig ikke er tilgjengelig lenger.

Lenke til kommentar

Må flire til han som mistet achievements pointsene sine i SC2 pga han lastet det ned først. Helt utrolig at noe så enkelt som achievement kan få folk til å gå så lange strekninger for dem, som å spille hele spillet for nytt for å oppdatere achievement valuten sin.

 

Og hva med rettighetene han snakker om? Dette er noe som bekymrer meg litt, at vi bare blindt må trykke "accept accept accept" på alt mulig som viser seg å kun være å frata alle rettighetene dine.

Lenke til kommentar

Og hva med rettighetene han snakker om? Dette er noe som bekymrer meg litt, at vi bare blindt må trykke "accept accept accept" på alt mulig som viser seg å kun være å frata alle rettighetene dine.

Ser ikke helt problemet egentlig. Ja, det er godt mulig de tar fra oss masse rettigheter, men samtidig så lenge vi ikke opplever noe vanskeligheter fra det så er det da ikke noe problem ? Godt mulig det er en teoretisk problemstilling, men det er da ikke noe poeng å gjøre noe med det hvis det ikke har noen praktisk tilføring ? Er ganske sikker på at den dagen de faktisk gjør noe drastisk så vil folk reagere. Bare se på hele Blizzard Real-ID episoden.

Lenke til kommentar

Og hva med rettighetene han snakker om? Dette er noe som bekymrer meg litt, at vi bare blindt må trykke "accept accept accept" på alt mulig som viser seg å kun være å frata alle rettighetene dine.

Ser ikke helt problemet egentlig. Ja, det er godt mulig de tar fra oss masse rettigheter, men samtidig så lenge vi ikke opplever noe vanskeligheter fra det så er det da ikke noe problem ? Godt mulig det er en teoretisk problemstilling, men det er da ikke noe poeng å gjøre noe med det hvis det ikke har noen praktisk tilføring ? Er ganske sikker på at den dagen de faktisk gjør noe drastisk så vil folk reagere. Bare se på hele Blizzard Real-ID episoden.

 

Opplever vi ikke vanskeligheter? Jeg synes det stadig det er problemer, kanskje ikke enorme problemer, men problemer er det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...