Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

røde, såre øyne


poetsotf

Anbefalte innlegg

Vaio: Når det gjelder denne autoimmune sykdommen, finnes det medisin som tar bort de røde øynene da/Gjør oss helt frisk?

 

Selv om du spør Vaio tillater jeg meg å svare.

 

Det finnes mange medisiner som kan bedre/kurere forskjellige symptomer ved autoimmune sykdommer, men det varierer veldig ofte fra pasient til pasient hva som virker/virker best. Hvis det for eksempel er slik at en av dere (da kanskje spesielt Anette) ofte føler at øynene er tørre kan det hjelpe med en spesiell lamelle som legges på øyet (Eks. lacrisert) for å bevare fuktigheten.

 

Andre medisiner som antimalariamidler kan også hjelpe til med å senke aktiviteten i immunforsvarene deres. En autoimmun sykdom går jo på at kroppen angriper seg selv med sitt eget immunforsvar.

 

Bromhexidin kan i enkelte tilfeller også hjelpe med å heve spytt- og tåreproduksjonen.

 

 

Takk for svar! :D Må få tatt disse prøvene..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Blir du ekstra rød på øynene etter en dusj?

 

birken700 :D

 

 

 

Jeg har ikke tenkt over om jeg blir spes. rød etter at jeg har dusjet. Skal sjekke neste gang. Gør du?

 

Føler at jeg blir rød av og på gjennom hele dagen. Vet som deg at pc trigger det VELDIG. Men det kan komme av alt og ingenting. Finnner liksom ikke noe mønster på det. Men når jeg fester, DA blir de røde da! Men det gjør det (heldigvis) for mange andre også.

 

 

 

Har det ganske så likt. Men ja, etter jeg har dusjet blir jeg dobbelt så rød på øynene. Skjer hver gang! Skjønner det ikke. Så hadde vært kjekt om du sjekket det neste gang ja (:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei Briken700

 

Ville bare si at jeg har nå fått henvisning til revmataolog, skal si ifra når jeg har vært der... evt. om jeg får noen medikamenter som hjelper/fjerner de røde øynene.

 

Med andre ord, jeg har ikke glemt deg.

 

Jeg har tatt Schirmerstesten, og den var ca normal på begge øyne.

Det står i epikrisen fra øyelegen:

Hoveddiagnose: Z03.9 Observatio

Bidiagnose: H11.1 Tørrhet i konjunktiva INA

 

(men dette sier meg ingen ting Ü)

 

Hei så lenge...

Lenke til kommentar
Hei Briken700

 

Ville bare si at jeg har nå fått henvisning til revmataolog, skal si ifra når jeg har vært der... evt. om jeg får noen medikamenter som hjelper/fjerner de røde øynene.

 

Med andre ord, jeg har ikke glemt deg.

 

Jeg har tatt Schirmerstesten, og den var ca normal på begge øyne.

Det står i epikrisen fra øyelegen:

Hoveddiagnose: Z03.9 Observatio

Bidiagnose: H11.1 Tørrhet i konjunktiva INA

 

(men dette sier meg ingen ting Ü)

 

Hei så lenge...

 

Hei! Ja, dette kan bli spennende:) Skal selv be legen min sende en henvisning til allergolog, så får vi se hva som skjer.

 

Jeg har uansett en god nyhet. Nå vet jeg ikke om dette hjelper deg, da jeg ikke vet om du har allergi.

Men jeg har no tatt Livostin øyedråper siden mandag (antihistaminer/allergimedisin). Dette hjelper kjempe mye :D Er vell bare ett par prosenter av øyet som er rødt nå, noe som er helt fantatisk!! Hjelper faktisk mer enn Spersadexen. Dette er egentlig allergimedisin for mennesker med pollen allergi, men øyelegen skrev at jeg kunne bruke dette. Pluss at etter hva jeg har forstått, så kan jo gå på dette så lenge jeg vil. "kjenne livsknisten komme tilbake" :p

 

Lykke til videre. Skal si ifra når jeg får mer informasjon.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei

 

I morgen har jeg fått time hos revmatolog. Jeg har vært på sykehuset og tatt en del blodprøver, svarene er sendt til revmatologen. Jeg er så spent!

 

Øynene mine er rødere enn noen gang, helt tåkete. I tillegg er magen min stor som en ballong - ser helt sykt ut. Jeg har tatt bilde av den. Og så er jeg slapp som en julestrømpe :(

 

Er det noen som har noen tips/råd når jeg skal dit i morgen. Og er det noen som vet hvordan man blir undersøkt? Hva som kommer til å skje? Hva gjør legen? Jeg håper sånn at de kan hjelpe meg!

 

Birken700: har prøvd Livostin, men det funket ikke. Det bare svei og ble rødt.., men takk for tipset!!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hei! jeg har akkurat de samme symptomene. det er nesten latterlig hvor nøyaktig de du beskriver er. jeg er ganske sikker på at det du og jeg og andre med de samme symptomene har, er kronisk konjunktivitt. jeg har et dokument om det, og det beskriver de samme symptomene. dessverre er det lite å gjøre rent medisinsk for å ta vekk symptomene helt. skriv gjerne til [email protected] om du vil utveksle erfaringer, eller om du lurer på noe. kunne vært interessant å prate med folk med liknende problem!

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg opplever også i stor grade røde øyne. Jeg har ingen allergier, å ingen sykdommer. Tar ikke hodetabletter engang.

 

Skulle kjøre hjem fruen kl 7 på morran før jobben, så merket jeg at det svidde merkbart i øyet, for så senere se meg i øynene at det hadde blitt rødt.

- Et stort felt som var blitt rødt - Er ikke det et eller annet som sprekker? Lite blodkar eller what ever?

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg opplever også i stor grade røde øyne. Jeg har ingen allergier, å ingen sykdommer. Tar ikke hodetabletter engang.

 

Skulle kjøre hjem fruen kl 7 på morran før jobben, så merket jeg at det svidde merkbart i øyet, for så senere se meg i øynene at det hadde blitt rødt.

- Et stort felt som var blitt rødt - Er ikke det et eller annet som sprekker? Lite blodkar eller what ever?

 

Hallais. Er du plaget av kronisk, tilsynelatende uhelbredelig røde øyne, eller var det bare i dag morges at det ble rødt? Det innlegget jeg nettopp skrev var nemlig en respons til de som har skrevet inn hit med de langvarige problemene sine. Jeg har akkurat de samme plagene. Har hatt de i rundt 3 år nå, og har laaaaaang erfaring med det. Erfaringen er at hver gang man ser en slags symmetri i det som evt. skulle utløse symptomene, kommer det inn noe asymmetrisk som ikke går overens med det inntrykket eller forståelsen man trodde man hadde av problemet. Det går i perioder however, og det finnes ting som kan lette symptomene, men noen ultimat løsning har jeg ikke funnet. Derfor kunne jeg godt tenke meg å komme i dialog med noen som har liknende plager. Det er etter min oppfatning veldig liten forståelse for denne lidelsen, som jeg tror er kronisk konjuktivitt, i helsevesenet. Personlige erfaringer tror jeg kan være bra. Skriv gjerne til min e-post addresse som ligger i innlegget mitt over under navnet Bzz :)

Lenke til kommentar

Det har ikke bare vært et engangstilfelle. Det har skjedd veldig mange ganger, å jeg opplever å ha det gjerne på morgenen. Jeg er klar over at jeg lider av stress, ubevisst, så det kan være grunnen.

 

Nå har jeg hatt fri en uke fra jobb og skole, å øynene mine er kritt hvite. Så tror jeg har funnet problemet.

Men igjen; jeg stresser ubevisst, å det er enda et problem. Men dette er vel strengt talt ikke riktig plass å ta den diskusjonen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen!

 

Poster en liten oppdatering nå, begynner og bli en stund siden.

 

Jeg har testet meg for autoimune sykdommer, og jeg har ikke det. Jeg har vært ganske bra på øynene siden jeg flyttet 1. Mai, men aldri helt kritthvit. Alltid litt rød, dog mye bedre. Jeg har gått på Livostin og kunstig øyegele (tåreveske i geleform). Har vært fornøyd med øynene fram til for en uke siden. Da begynte jeg og bli rød igjen. Dette tror jeg har en sammenheng med mye pc bruk (5-10 timer hver dag). Det er ingen tvil at arbeid framfor pc gir meget røde og såre øyne. Så jeg skal kjøpe meg en ny maskin (bærbar, har stasjonær nå), i tilfellet det hjelper. Så jeg begynner nå og bli usikker på om jeg har allergi i det hele tatt.. Så den siste uken har jeg i tillegg til Livostin og kunstig tårevæske, brukt Euphrasia pollendråper (innholder saltvannsoppløsning og vannuttrekk av øyentrøst, http://www.helseogkost.no/nettbutikk/oeyne..._pollendraaper) 4 ganger daglig. Noe som jeg har blitt helt kritthvit på øynene av -deilig! Jeg har prøvd og gå kun på Livostin og kunstig tårevæske for noen dager siden, men da har jeg blitt rød igjen.

 

Så jeg sitter igjen med samme gamle. Altså, jeg vet ikke helt sikkert hva som skylder dette, bare antakelse på at mye pc bruk er årsaken. Så jeg vurderer nå og slutte med Livostin og heller ta 4 dråper hver dag av Euphrasia pollendråper. Skal se det litt ann..

 

Hva tror dere det kan bety at jeg blir såå mye bedre av og bruke Euphrasia pollendråper??? En bieffekt av og bruke Euphrasia pollendråper, er at jeg blir fort sliten og følsom på øynene (det svir litt). Så hva er det med disse øyedråpene som gjør alt så bra?

 

Det var da min oppdatering (:

 

 

Hvordan går det med deg antoinette? Håper du har blitt bedre :D

 

Takk for alle svar, MVH birken700.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Hege Anita

Endelig fant jeg noen med nøyaktig samme problemer som meg selv.

Plagene startet i slutten av januar 2007;

Jeg våknet på morgenen og øynene mine rant så veldig. Ut over dagen ble de bare verre og verre og jeg ble nødt til å ringe legevakten til slutt. Da var det ene øyet blitt så hovent og det rant og rant.

Legevakten konkluderte ganske kjapt med at det var øyekatarr og jeg dro hjem med kloramfenikol-dråper.

Da jeg våknet tidlig neste morgen var øyet helt klistret igjen og det var så hovent og fælt. Hele øyeeplet var "klumpete" og knall-rødt. Det var en lørdag og jeg måtte på legevakten igjen. Jeg dro derfra med kloramfenikol-salve. Så startet det andre øyet å bli verre også. Etter behandling så ble øynene bedre, men like etter at behandlingen var slutt så satt det igang igjen. Øynene ble aldri så ille som første gangen - heldigvis! Jeg ble livredd da jeg fikk se øyet mitt i speilet den morgenen. Kjempeskremmende.

Fastlegen fikk meg til spesialist etterhvert og da fikk jeg noen andre øyemedisiner - Tobrasone. De skulle jeg bruke leeenge, hvor jeg startet med hyppig drypping og sakte og rolig nedtrapping. Da jeg var ferdig med denne kuren så tok det ikke så lang tid før det var på'an igjen. Jeg ringte da til spesialisten og fikk bare beskjed om å kjøre en runde til med Tobrasone. Dette gjentok seg flere ganger. Til slutt fikk jeg komme inn til en ny sjekk, men spesialisten var "rådløs" og ga meg en resept på noen øyedråper som inneholdt kortison. Dette kunne jeg bruke dersom øynene skulle ble enda verre. Jeg tok aldri ut den medisinen. Jeg gikk i helsekost-forretningen og kjøpte meg Øyetrøst-dråper i stedet. Da jeg dryppet øynene med de så klarnet de opp med en gang.

Jeg er forresten linsebruker (siden 1989), men jeg brukte ikke linser og ikke sminke så lenge dette stod på.

Og jeg henger meg på dere andre her som snakker om at det går inn på deg psykisk. Når man trives best uten briller og gjerne med litt lett øyesminke så er det lite hyggelig å være helt strippet. Vel nok om det, hva gør man ikke for å bli frisk.

Øynene ble aldri bra så jeg fikk fastlegen til å henvise meg til en annen spesialist. Etter 6mnd ventetid så kom jeg endelig dit og ble dessverre ikke noe klokere. Det virker som om de ikke har tid til å lytte på deg når du vil beskrive problemet og alt det som har skjedd. Han ga meg noen gode råd om å vaske rundt øyelokk med babyshampoo hver morgen og så fikk jeg noen andre dråper som jeg ikke hadde prøvd før. Denne gangen ble faktisk øynene verre enn noen gang!! Fortvilet så fikk jeg ny time og han pratet noe om en konjunktivitt som var vanskelig å bekjempe. Jeg ønsket ikke flere reseptbelagte øyedråper og gikk heller til innkjøp av kunstig tårevæske uten konserveringsmiddel.

Jeg har nemlig fått det for meg at jeg kanskje ikke tåler det.

Jeg dryppet mye og før sommerferien så ble øynene mine hvite og pene igjen. Det ble så bra at jeg tok i bruk linser igjen og øynene føltes faktisk bedre når jeg hadde på meg linsene. Da jeg tok ut linsene på kvelden så kunne det komme fram en rød ring rundt irisen. Men jeg kunne våkne opp uten røde øyne og det var fantastisk.

På lørdag så jeg at jeg hadde et rødt felt litt øverst til venstre for irisen på det venstre øyet. Jeg tenkte ikke noe mer på det og satt på meg linsene som vanlig. Etter en stund var øyet blitt mer rødt så jeg tok linsene av og satt på meg briller. På søndag gikk jeg med linser igjen, men måtte ta de av etterhvert. Hele denne uka har jeg vært veldig rød på begge øynene da jeg har stått opp. Jeg har da dryppet en dråpe Øyetrøst i hvert øye og da har de blitt fort hvite. Så har jeg satt på meg linser. Men etter 2 timer så har jeg måtte tatt dem av igjen for begge øynene blir røde. ÆSJ!!

Nå føles de også sårere enn de gjorde før. Da merket jeg ikke at jeg var rød på øynene, bortsett fra at jeg så det det i speilet.

Det skal også sies at jeg har slitt mye med puss i øynene, men det har vært bra lenge nå.

Jeg er så fortvilet over de øynene mine!

 

Hilsen Hege Anita, 36år.

Lenke til kommentar
Gjest Hege Anita

Takk for svar, Vaio.

I hele sommer så har øynene vært kjempefine med linser på og det har virket som om øynene ble mer utsatte for "ytre påvirkninger" uten kontaktlinser.

Nei sannelig om jeg vet...

Hege Anita

Lenke til kommentar
Gjest Guest_nord_*

Hei

 

Jeg sitter gjennomsnittlig 11-16 timer på data hver dag. Og sliter ikke med røde øyne, bare for å nevne det..

Men et tips skal jeg gi til dere som kanskje sliter med røde øyne.

Tru det eller ei så kan klamydia gi utslag på øyne, jeg hadde ingen andre bivirkinger.

Etter nesten et år frem og tilbake hos lege / øyenlege med øye dropper / salver osv.. var det plutselig en lege som fant ut at klamdia kunne gi utslag. jammen meg hadde han rett idag. 2 piller og røde øyne var borte på en uke.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Hege Anita

*dytte opp*

 

Nå er øynene mine "fine" om det går an å kalle dem det.

De er knall røde begge to når jeg våkner om morgenen.

Drypper 1 dråpe med Øyetrøst i hvert av øynene. Venter litt og vips så er de kritthvite. Da setter jeg på meg linsene. De kan bli litt "smårøde" i løpet av dagen og særlig på kvelden. Men det er ingen forskjell på om jeg går med briller eller linser. Det virker faktisk som om det er bedre for øynene mine å ha linsene på.

Men går stadig å venter på når kommer neste runde hvor rødheten er vanskelig å bli kvitt og jeg må dryppe øynene oftere og derfor må gå uten linser...

 

Hvis du sliter med røde øyne så er Øyetrøst (fåes kjøpt i helsekostforretninger) helt fantastisk. Jeg lurer på hvordan øynene mine hadde vært uten de dråpene.

Jeg er ikke plaget av noe puss i øynene lenger.

 

Lurer så fælt på hva som har skjedd med øynene mine jeg siden de aldri blir bra.

Men de er altså mye mye bedre enn de har vært.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...