Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny router eller range extender for bedre WiFi?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sliter litt med hastigheten på det trådløse nettet hjemme i leiligheten vi nettopp har flyttet til.

 

Har bredbånd fra Get via en Get II boks, tv og wifi i en samlet enhet.

 

Den kan nok plasseres bedre enn inni tvbenken i stua...men er dårlig hastighet alikevel på nettet.

 

Leiligheten er 80m2 og i en eldre boligblokk. 

 

Jeg kan alltids ha kablet nett på kontoret og til tv og stereoanlegget osv, men er jo keen på WiFi i resten av kåken.

 

Vil det være best å kjøpe en range extender og sette i andre enden enn der routeren står eller å disable WiFi fra Get boksen og kjøpe en ny litt bedre router?

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper du kjører på 2,4 GHz. En horde med eldre enheter får aldri mer enn du måler selv, spesielt ikke i en boligblokk hvor det finnes 25 andre trådløse nett innenfor rekkevidde.  

 

Kjøp deg en router med 5 GHz OG 2,4 så blir det nok andre boller. Se etter en med AC-funksjon og Dual-Band.

Bare husk at eldre enheter ikke vil finne 5 GHz, så de må nok fortsette å slite med lav hastighet. 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg betaler for 160/10 og får vel ca 20 ned på de målinger jeg har gjort.

Får du 160/10 på kablet? Så du er sikker på at problemet har med WiFi å gjøre? Legg inn inSSIDer på en PC og sjekk kanaler før du gjør noe annet, velg en kanal der det er mest "ledig". Hvilken Get-boks har du?

Lenke til kommentar

Tipper du kjører på 2,4 GHz. En horde med eldre enheter får aldri mer enn du måler selv, spesielt ikke i en boligblokk hvor det finnes 25 andre trådløse nett innenfor rekkevidde.  

 

Kjøp deg en router med 5 GHz OG 2,4 så blir det nok andre boller. Se etter en med AC-funksjon og Dual-Band.

Bare husk at eldre enheter ikke vil finne 5 GHz, så de må nok fortsette å slite med lav hastighet. 

 

Lykke til!

 

Get boksen kjører 5 Ghz og 2.4 Ghz. Jeg har PC, laptop og mobil koblet til 5 Ghz nettet og andre gadgets til 2.4 Ghz nettet. 

 

Får prøve å finne en kanal som har lite trafikk og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

 

Jeg betaler for 160/10 og får vel ca 20 ned på de målinger jeg har gjort.

Får du 160/10 på kablet? Så du er sikker på at problemet har med WiFi å gjøre? Legg inn inSSIDer på en PC og sjekk kanaler før du gjør noe annet, velg en kanal der det er mest "ledig". Hvilken Get-boks har du?

 

 

Jeg har Get boks II som er dual band. Jeg har PC, laptop og mobil på 5ghz og andre gadgets på 2.4ghz. 

 

Nei er ikke sikker på det nødvendighvis er WiFi, får prøve med kabel og teste. 

 

Skal ta en sjekk for å finne en kanal som har lite trafikk og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Kan være lurt å kalle nettverkene forskjellige navn, så du vet hvilket du er tilkoblet. Vaffal til du har fått testet ferdig og det funker som det skal.

 

 

Hvis du har 5Ghz og fortsatt får et såpass lavt resultat ville jeg virkelig testet med kabel ja. Si ifra hvordan det går

 

 

Har nå resatt og oppdatert Get boksen, byttet nettverksnavn og byttet kanal til en med mindre trafikk. PC'er på 5ghz nett og alt annet på 2.4ghz.

 

Så nå funker alt som det skal :-)

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...