Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NETGEAR Genie: Ingen Ethernet-kabel er koblet til ruterens Internett-port


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er leietaker hos et eldre par (som ikke har så god peiling på data, og det har vel egentlig ikke jeg heller). Har lenge slitt med internettforbindelse, slik at de til slutt kjøpte en ny ruter til å ha i min del av huset. Det er en Netgear R6220. Jeg har koblet den gule ethernet-kabelen fra veggen (er det det som er modemet?) til ruteren, og selvfølgelig koblet til strømkabel.

 

iMac-en min finner nettverket gjennom Wi-Fi, jeg taster inn fabrikk-passordet til nettverket, den kobler seg til og Wi-Fi-ikonet viser fullt signal. Siden jeg ikke har så god peiling ber jeg «Netgear-Genie» om å hjelpe meg med oppsettet, men her starter problemet. Jeg får opp følgende melding:

 

---

Ingen Ethernet-kabel er koblet til ruterens Internett-port

Sørg for at kabelen er koblet til bredbåndets modemport og ruterens Internett-port.

Etter at du har merket av for Ethernet-kabelen, klikker du på Prøv på nytt.

---

 

Jeg har prøvd på nytt, slått av og på ruteren, inn og ut med strøm, inn og ut med kabel, reset, reboot, 30-30-30, og alt jeg kan komme på... Er det modemet det er noe galt med? Ruteren? Trenger jeg en kabel til?

 

Hadde vært så utrolig deilig med internett (etter et år uten). Setter stor pris på all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Jeg er leietaker hos et eldre par (som ikke har så god peiling på data, og det har vel egentlig ikke jeg heller). Har lenge slitt med internettforbindelse, slik at de til slutt kjøpte en ny ruter til å ha i min del av huset. Det er en Netgear R6220. Jeg har koblet den gule ethernet-kabelen fra veggen (er det det som er modemet?) til ruteren, og selvfølgelig koblet til strømkabel.

 

iMac-en min finner nettverket gjennom Wi-Fi, jeg taster inn fabrikk-passordet til nettverket, den kobler seg til og Wi-Fi-ikonet viser fullt signal. Siden jeg ikke har så god peiling ber jeg «Netgear-Genie» om å hjelpe meg med oppsettet, men her starter problemet. Jeg får opp følgende melding:

 

---

Ingen Ethernet-kabel er koblet til ruterens Internett-port

Sørg for at kabelen er koblet til bredbåndets modemport og ruterens Internett-port.

Etter at du har merket av for Ethernet-kabelen, klikker du på Prøv på nytt.

---

 

Jeg har prøvd på nytt, slått av og på ruteren, inn og ut med strøm, inn og ut med kabel, reset, reboot, 30-30-30, og alt jeg kan komme på... Er det modemet det er noe galt med? Ruteren? Trenger jeg en kabel til?

 

Hadde vært så utrolig deilig med internett (etter et år uten). Setter stor pris på all hjelp!

Du har koblet range extenderen til kontakten i veggen? Hva går kontakten i veggen videre til? Hovedruteren? Eller er du av intrykk av du får egen nettlinje? Svaret over er litt på jorde, først må du finne ut om ruteren de kjøpte til deg, faktisk er koblet til hovedruteren med kabel, eller om det er en range extender? 

Lenke til kommentar

Beskjeden du får sier at Netgearen din ikke har kontakt med noe utstyr i andre enden av ledningen du har plugget i. Det kan være du har plugget den gule ledningen inn i feil kontakt på ruteren din, det kan f.eks. bety at andre enden av den gule lednigen ikke er koblet til noe/koblet til feil kontakt, eller det kan bety at den gule ledningen ikke fungerer. Hvilken kontakt på ruteren er det du har satt den inn i?

 

En rask sjekk du kan gjøre er om du har en PC med ethernetkontakt. Koble i tilfelle PCen direkte i kontakten på veggen din, får du internett da? Om ikke, vil det ikke funke å koble ruteren rett i den kontakten heller.

 

Ruteren du har fått skal være koblet til en av ethernetkontaktene (ofte står det LAN eller data) til ruteren hos de du leier av. Hos de kan modem og ruter være 2 ulike bokser, eller de kan være samme boks som funker til begge deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...