Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Igmp proxy signal fra en zyxel p2812-ac til en asus EA -A87)


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

I første etasje er det en Altibox zyxel p2812-ac som er koblet til en ruter og 3tver (1 tv i kjeller, en i første og en i2etasje) vi bor i andre etasje og opp hit er det kun en cat5 kabel i veggen som går vanligvis rett inn i altiboks tvdekoderen.

Jeg ønsker bedre dekning her oppe og ble anbefalt i butikken å kjøpe en asus EA-A87 accesspoint/media bridge. Denne har jeg satt mellom veggpunktet og tv dekoderen. Tven funker fint den men jeg har ingen internett på access punket, verken vis ethernett eller wifi.

Altibox kundebehandleren trodde kanskje de kunne fikse det ved å gjøre om på oppsettet på zyxel p2812-ac slik at signalet opp var et igmp proxy signal. De må derimot ta det direkte med juridisk eier i første etasje (de vi leier av) dersom de skal gjøre det.

 

Spørsmålet mitt blir da.

1. Takler en Asus AE-A87 igmp proxy? Eneste stedet jeg har funnet info om det er i en Ebay spesifikasjoner beskrivelse.Jeg klarer ikke lokalisere det på noen andre steder, verken hjemmediden eller andre forhandlere og blir derfor skeptisk til om ebay annonsen er korrekt.

 

2. Kan Altibox Zyxel p2812-ac sende igmp proxy via port 2-4? Eller må jeg borre hull i gulvet og legge en ny kabel rett inn i ruteren i første etasje for å få både kablet nett og tv opp i andre etasje?

 

3. Vil endring til IGMP proxy signal ødelegge for ruteren de bruker i første etasje?

De er et gammelt ektepar uten for mye datakunskaper. Endringer kan derfor gjøre gi dem endel frustrasjon.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs litt hvilken hastighet du/dere har, er det under 100Mbit, så kan man hive på en splitter i hver ende av kabelen som går opp i andre etasje. Da blir maks hastighet på kabel 100Mbit. Jeg har gjort dette selv en plass jeg kun har en kabel i huset, men ville ha TV og internet til en media avspiller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Han fra altibox mente hjemmesentralen deres skulle kunne splitte signalet. Men spørsmålet er jo da om Asus access punktet takler det?

 

Hastigheter jeg får på mobilen via den gamle eksterne ruteren nede i første etasje er på 12-30megabits .

Jeg regner derfor med at jeg vil få en vesentlig forbedring om jeg får kablet accesspunktet mitt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Routeren de har koblet til zyxel p2812ac er en gammel tp-link dir635.

 

Jeg har prøvd å sette asus ea-ac87 i bridge mode, men den finner ikke denne routeren.

 

Hvor vanskelig/lett er det å trekke 2 cat6 kabler selv? Regner med at jeg kan feste dem i den gamle kabelen og dra dem gjennom, men usikker på hvordan jeg skal koble dem i selve boksen.

 

Kanskje disse kan være et alternativ med internett over strømnettet istedenfor å trekke ny kabel. https://www.komplett.no/product/864443/datautstyr/nettverk/homeplugpowerline/zyxel-pla5456-av2000-mimo-powerline

 

Eventuelt overtale de i første til å oppgradere til denne https://www.komplett.no/product/851206/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ac87u-ac2400-altibox

 

Eller er wifi plus fra altibox/zyxel veien å gå?

post-47543-60318_thumb.png

Lenke til kommentar

Enkleste løsning hvis du vil kjøre både TV og internett via samme kabel/port på Zyxelen er at det aktiveres IGMP Proxy på den. Du vil da måtte ha en switch tilkoblet i uttaket hos deg som støtter IGMP snooping. Derfra kan du så koble router/aksesspunkt og TV-dekoder. 

Hvilken router/AP du benytter har ikke noe å si, da switch med IGMP snooping skal sørge for at TV-signal havner på TV-dekoder og internett til din router/AP. Vet det skal være en billig TP-link switch hos komplett som er støttet av Altibox med IGMP snooping. 

WiFi Pluss er også en enkel løsning sånn sett, da den fungerer som både switch med IGMP snooping og aksesspunkt. Ergo gjør den samme nytten som switch + router/AP, men med litt mer restriksjoner ift. innstillinger osv. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Enkleste løsning hvis du vil kjøre både TV og internett via samme kabel/port på Zyxelen er at det aktiveres IGMP Proxy på den. Du vil da måtte ha en switch tilkoblet i uttaket hos deg som støtter IGMP snooping. Derfra kan du så koble router/aksesspunkt og TV-dekoder.

 

Hvilken router/AP du benytter har ikke noe å si, da switch med IGMP snooping skal sørge for at TV-signal havner på TV-dekoder og internett til din router/AP. Vet det skal være en billig TP-link switch hos komplett som er støttet av Altibox med IGMP snooping.

 

WiFi Pluss er også en enkel løsning sånn sett, da den fungerer som både switch med IGMP snooping og aksesspunkt. Ergo gjør den samme nytten som switch + router/AP, men med litt mer restriksjoner ift. innstillinger osv.

Vil det gå utover den eksterne tp link ruteren de bruker i første etasje? Dvs zyxelen settes i bridge mode og port 1 går til ekstern ruter og port 2 får igmp proxy? Skal jeg få endret det på zyxelen må jeg få juridisk eier til å ta kontakt med altibox:) og han en pensjonist som verken er teknisk av seg eller liker når det tukles for mye med ting som funker.....for han?? Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

 

Enkleste løsning hvis du vil kjøre både TV og internett via samme kabel/port på Zyxelen er at det aktiveres IGMP Proxy på den. Du vil da måtte ha en switch tilkoblet i uttaket hos deg som støtter IGMP snooping. Derfra kan du så koble router/aksesspunkt og TV-dekoder.

 

Hvilken router/AP du benytter har ikke noe å si, da switch med IGMP snooping skal sørge for at TV-signal havner på TV-dekoder og internett til din router/AP. Vet det skal være en billig TP-link switch hos komplett som er støttet av Altibox med IGMP snooping.

 

WiFi Pluss er også en enkel løsning sånn sett, da den fungerer som både switch med IGMP snooping og aksesspunkt. Ergo gjør den samme nytten som switch + router/AP, men med litt mer restriksjoner ift. innstillinger osv.

Vil det gå utover den eksterne tp link ruteren de bruker i første etasje? Dvs zyxelen settes i bridge mode og port 1 går til ekstern ruter og port 2 får igmp proxy? Skal jeg få endret det på zyxelen må jeg få juridisk eier til å ta kontakt med altibox:) og han en pensjonist som verken er teknisk av seg eller liker når det tukles for mye med ting som funker

 

Kan ikke stå i Bridge hvis man skal benytte IGMP proxy, så router i hjemmesentral blir da aktiv. Da blir det dobbel NAT for routere som kobles på bak zyxelen, med mindre man setter dem opp som aksesspunkter.

 

 

Hvis huseier har switcher også, så må disse ha igmp snooping støtte for å slippe problematikk. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takk for utrolig bra svar sk8n :)

 

Det frister litt å bare bruke den kabelen i veggen til å dra to nye cat6 kabler opp. For så å koble en til tven og en mellom router og accesspunket ,men jeg er litt fucket om de henger seg opp inne i veggen ?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Droppa igmp proxy og koblet heller ruteren i første etasje inn i den ene cabelen som går opp hit og inn i accesspunktet. Har mac mini koblet til TVen og så kjører heller Altibox TV overalt via Safari. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...