Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Altibox - Jeg klarer ikke å nå min lokale webtjener ved å bruke domeneadressen


Anbefalte innlegg

Hei.
Har i flere år kjørt egen webtjener på Altibox, men med egen ruter (Asus RT-AC66U med Tomato/Shibby). Ettersom jeg har fått større hastighet enn det Asusen taklet (den klarte kun 180 inn/140 ut) så har jeg inntil videre deaktivert bridge modus hos Altibox og kjører konfigurasjon via nett hos deg.

 

Problemet er nå at jeg klarer ikke å nå min lokale webtjener på ekstern addresse altså:

 

Jeg når webtjeneren min fra eksternt nettverk

Jeg når webtjeneren min ved å bruke lokal ip til webtjeneren lokalt

Jeg når ikke webtjeneren min fra lokalnettet ved å bruke domene.no

 

Jeg skjønner ikke helt hva som er galt, men det kan være noe med at jeg forsøker å nå domene.no fra intern addresse og at NAT ikke funker da?

 

Jeg har ingen lokal DNS tjener, men bruker det jeg får fra Altibox.

Er det noen som har et forslag på hvordan jeg kan løse dette?

Endret av Sølve Salvesen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gir "nslookup domene.no" fra datamaskin på ditt lokalnett din ip adresse?

Takk for svar.

 

nslookup gir:

 

Server:  dns-site-b.altibox.no
Address:  92.220.228.70
Non-authoritative answer:
Name: hjem.domene.no
Address: min eksterne ip adresse
 
Glemte å nevne at da jeg la om nettet igår så byttet jeg ip adresse fra 192.168.1.10 til 192.168.10.10 på serveren (ubuntu), men det burde jo ikke ha noe å si så lenge jeg når den fra eksternt.
 
Dersom jeg pinger hjem.domene.no så får jeg min eksterne ip til svar fra mine interne maskiner.
Endret av Sølve Salvesen
Lenke til kommentar

Du må fortelle at domenet.no er i lokalt nettverk.

 

tNLwS6YWQA2ra1HcLu6iCA.png

 

Hei. Takk for svar, men jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skal hjelpe?

 

Da jeg hadde Asus ruteren så lå den som primær dns, men altiboxs dns'er fra sekundere. Dersom ikke treff på primær så går vel maskinen videre på neste dns server. I mitt tilfelle så fungerer hjem.domene.no fra eksternt og burde fungere fra internt også, selv om den ikke slår om lokal adresse, men går ut av huset og inn igjen.

Dersom jeg pinger hjem.domene.no så får jeg min eksterne ip til svar fra mine interne maskiner.

Lenke til kommentar

Det er altibox routeren som flipper med deg. Det er det ikke så mye å gjøre med bortsett fra å omgå det. Hosts fil er allerede foreslått.

Ok. Takk for alle svar. Fant noe annet om denne hairpin NAT og Altibox ifm Plex. Skal se meg om etter en raskere ruter, eventuelt PC med Pfsense for å gi meg litt mer kontroll, selv om jeg ikke er ekspert på ruting og nett.

Lenke til kommentar

Ettersom jeg har fått større hastighet enn det Asusen taklet (den klarte kun 180 inn/140 ut)

 

Er dette over kablet eller trådløst?

 

RT-AC66U skal klare mer enn 800Mbps troughput opp og ned (sikkert ikke samtidig).

 

Jeg ville kanskje vurdert om det er tomato som er problemet.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

 

Ettersom jeg har fått større hastighet enn det Asusen taklet (den klarte kun 180 inn/140 ut)

 

Er dette over kablet eller trådløst?

 

RT-AC66U skal klare mer enn 800Mbps troughput opp og ned (sikkert ikke samtidig).

 

Jeg ville kanskje vurdert om det er tomato som er problemet.

 

 

Det var over kabel og jeg har lest rundt dårlig WAN ytelse på Tomato, Shibby så det er derfor jeg tok vekk ruteren. Endret til stock ASUS firmware nå og fikk meget god ytelse, la inn Merlin og det ble samme som med Tomato. Endre tilbake til ASUS firmware og god ytelse igjen.

 

Grunnen til at jeg i utgangspunktet ville har Tomato var VLAN muligheten ettersom jeg har en leilighet i huset, men jeg får finne en måte og løse det i HP svitsjen jeg har. Jeg finner ingen VLAN mulighet i Stock ASUS firmware. Jeg får uansett mer kontroll med DHCP etc. med ASUS stock firmware så da ser jeg ikveld om ikke det gir meg en grei løsning på de fleste utfordringene :-)

 

God lørdag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Noe må du jo gjøre, for det du ønsker er at datatrafikken ut på Internett skal snu der ute å komme inn igjen i ditt nett hvor tjenesten ligger. Hvor skal trafikken "snu" på Internett?

Lenke til kommentar

ZyXEL ruterene støtter/støttet dette men det må enables. Nå husker jeg ikke helt hva den heter, men tror ZyXEL kaller det NAT loopback. Grunnen er at du prøver å nå din egen WAN IP fra LAN-siden, da slår ikke port forwarding regelene inn pga NAT tabellen som må ta høyde for det. Hvilke ZyXEL modeller som støtter det må du nesten google.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...