Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lage egen nettsky for familien


Anbefalte innlegg

Docker for Windows kan ikke brukes på Windows 10 Home og eldre versjoner av Windows.

 

Det stemmer ikke.

 

Docker støttes i alle Windows versjoner fra windows 7 og utover.

For versjoner utenom Windows 10 Professional eller Enterprise så trenger man Docer Toolbox men det betyr ikke at Docker ikke støtter disse operativsystemene.

 

https://docs.docker.com/toolbox/toolbox_install_windows/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Docker for Windows kan ikke brukes på Windows 10 Home og eldre versjoner av Windows.

Det stemmer ikke.

Du linker først til "Docker for Windows". Fra https://docs.docker.com/docker-for-windows/install/:

Docker for Windows requires 64bit Windows 10 Pro and Microsoft Hyper-V.

"Docker for Windows" != "Docker Toolbox".

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Fult klar over det ikke er det samme.

 

Docker for Windows linker videre til Docker Toolbox om man ikke har støttet versjon av Windows.

 

TS sier han har lisens til Windows 10 Pro (støttet) men at han kjører windows 7 ultimate nå.

Han kan altså velge selv om han vil kjøre nativ eller gjennom Toolbox.

 

 

Docker er docker, og docker virker likt uavhengig av hvordan man installerer det.

Ytelse blir noe redusert gjennom Toolbox, men neppe merkbart i Nextcloud.

Lenke til kommentar

Windows 10 blir desverre aldri en god løsning. Klart du kan få den til å kjøre ownCloud eller andre tilsvarende. Linux i terminal eller andre Reodor Felgen løsninger. Ja det er mye som går. Bra? Nei det blir det ikke.

 

Ikke lag deg problemer. Må være lov å være så ærlig?

Lenke til kommentar

 

Windows 10 blir desverre aldri en god løsning. Klart du kan få den til å kjøre ownCloud eller andre tilsvarende. Linux i terminal eller andre Reodor Felgen løsninger. Ja det er mye som går. Bra? Nei det blir det ikke.

 

Ikke lag deg problemer. Må være lov å være så ærlig?

Og problemet vil være?

 

 

Jeg har mistet nok filer på diverse til å ikke anbefale en skyløsning kjørt på et slikt system. Skyer må en kunne stole på da dette åpenbart skal brukes til flere. Jeg vet ikke med dere men min sky har mye data lagret, det aller meste både sensitivt og verdifullt.

 

Det er forskjell på å få noe til å fungere, og få noe til å bli bra. Det er så mange faktorer å tenke på, alt ifra stabilitet, ytelse, sikkerhet til slitasje og kjøring av selve maskinvaren.

 

Bruk en annen løsning, helst nettbasert, de er både billige og bra. Dette her som snakkes om i denne tråden (så langt) er eksperimentelle løsninger som ikke du kan stole på i lengden med verdifulle filer. Så ærlig er jeg, for om noen anbefalte meg det her, og jeg i god tro satte opp noe "ræl" på W10.. for å så miste filene mine.. det blir surt.

Endret av ronorio
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da tror jeg du har satt det opp feil.

 

Owncloud sier at det ikke skal brukes som backup. Nextcloud er ikke helt der.

Uansett holder det ikke med bare én backup.

Jeg sier ikke at man ikke skal ha backup, men om man må ha backup for at noe skal fungere tilfredsstillende, da er det ikke godt nok.

Backup er en forsikring. Ikke et krav til basisfunksjonalitet.

Lenke til kommentar

For nettsky bruker jeg selv Dropbox. Det er nettgrensnitt, det er tilgjengelig fra telefonen, man kan dele mapper med hvem man vil, og det kan kobles til et mappetre på datamaskina. Dette både for Windows og Linux.

Det er vel i stor grad den funksjonaliteten du var ute etter vil jeg tro.

Det er forøvrig også gratis opp til en viss størrelse.

Og om du lurer på hvor dataene befinner seg så bruker altså Dropbox Amazon sine servere via S3. Muligens så stabilt som det kan bli i dag.

Lenke til kommentar

Jeg har Jotta i bakgrunn, derfor det må kjøres i Windows. Dem har jo null å tilby ellers. Jotta fungerer kun som backup, dem suger på alt som kan kalles sky. Noe dem heller ikke er.

 

Jeg skal rett og slett "cloud" for mitt utstyr for å slippe alle begrensninger det er med alt av tilbydere. Oppad og nedad og hit og dit.

 

Har Dropbox, Google Disk og ett eller annet tull også. Men alltid begrensinger på enheter eller ste før man må ut tjo.... med penger.

 

Derav, ha min egen skyld lokalt hjemme. Full styring, jeg bestemmer og den blir tatt backup av både lokalt og til Jotta.

 

Noe jeg mangler, og ser fremdeles ikke grunnlaget for at dette skal være en dårlig løsning. Så lenge maskinvaren er oppe å går og Win 7/10, NextCloud og VM fungerer og er selvstartende som en server bør være.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

NAS er en god gjør det selv/hjemmeløsning. RAID oppsett med rendundans. Husk å kjøpe gode driftsikre disker. Dette kan driftes med mininale kunnskaper om server og driftsikkerhet.

 

Det finnes mange gode løsninger å kjøpe allerede. Beklager men Jotta er elendig.. Dropbox, Onedrive, Box, Google Drive osv. er trygge løsninger. De koster ikke mye og har få begrensninger.

 

For de mer tekniske kan en gå for til eksempel egen dedikert server på nett, eller til eksempel AWS.

Lenke til kommentar

Poenget er fremdeles og ha filene lokalt da jeg er hjemme, og ikke være avhengig av andre enn meg selv. 

 

NAS er fint, men skal jeg ha dem kapasiteten jeg har på min server pr nå, blir det svindyrt å kjøpe meg opp igjen.
Og hvorfor kjøpe noe nytt, da jeg har det jeg trenger og som enkelt kan bygges ut?

 

OneDrive, er vel som alt annet. Det meste er vel mer eller mindre likt om man ikke får det hos seg selv.

Og har heller ikke Office og bruker det høys sjelden.

 

Jotta brukes ikke som noe annet enn backup, noe av det eneste dem duger til.

 

Vil som sagt kjøre det i Win da backup (Jotta) fungerer kun på det.

Jotta er ei heller ikke elendig på backup. Da det gjelder personvern er vi vel best i verden. Om ikke helt så i hvertfall ikke langt unna.

 

Det skal jo også være enkelt, til en viss grad i hvertfall.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvor god nettlinje har du? Hvis du skulle sitte på ADSL vil det være tregt å få tilgang til filene når dere ikke er hjemme, såpass tregt at å spille av videofiler er "umulig".

 

Du kan forøvrig ha filene lokalt hjemme selv ved bruk av f.eks. OneDrive. Bare sett OneDrive-mappen til den mappen du vil legge alle filene dine i, så synces de til OneDrive samtidig som du har de lokalt. Evt bruk "alltid tilgjengelig offline".

Lenke til kommentar

Har 50/50 så bør holde, men blir ikke brukt til videoer og streaming, så blir nok ikke et stort problem.

Prosjektet er litt på stedet hvil om dagen, da sommeren tar tiden fra dataen :-)

 

Kunne gjerne brukt en nettjenste, men som nevnt over så er det alltid begrensninger på plass og type filer pluss masse annet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...