Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Partikler fra dragrace


Anbefalte innlegg

Hei, dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg prøver og ser om noen her tar meg seriøst og har noe kunnskap om dette:

 

Jeg er fotograf og fotograferer en del motorsport. Ved et par tilfeller har jeg stått helt inne på startplata under dragrace-løp. Etterpå har jeg sett at jeg har fullt av svarte tjære-lignende prikker på armer og ben, også noe i ansiktet. Antar at dette enten er gummi fra dekkene eller rester av Track Bite fra underlaget. Antar at jeg også har pustet noe av dette inn. Hvor farlig er dette? 

 

Gummi-industri er jo svært kreftfremkallende, og Track Bite inneholder kjemikalier som man vet er kreftfremkallende. Dette har jeg funnet ut i etterkant, ellers så hadde jeg jo aldri stått der! Jeg ser jo nå for meg at jeg kommer til å få kreft en gang i fremtiden på grunn av dette. 

 

Noen som vet?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen grunn til å tro at det er helsekost du får i deg akkurat.

Hvor farlig det er tenker jeg du må oppsøke fagmiljøer på feltet for å finne ut, de folka treffer du neppe her inne.

 

Du kan jo forsøke å kontakte fhi og høre om de har noe å komme med?

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet ville jeg tenkt at røyk som du får i lungene nok er mer potensielt skadelig enn biter/prikker fra gummi og trackbites. Det aner meg at forskerne på f.eks Haukeland sykehus kunne være interessert i å se på dette, kanskje helst med at du kan sende de eksempler. Evt, har du vurdert å søke på nettet etter tilsvarende fra andre land, som USA?

Lenke til kommentar

I utgangspunktet ville jeg tenkt at røyk som du får i lungene nok er mer potensielt skadelig enn biter/prikker fra gummi og trackbites. Det aner meg at forskerne på f.eks Haukeland sykehus kunne være interessert i å se på dette, kanskje helst med at du kan sende de eksempler. Evt, har du vurdert å søke på nettet etter tilsvarende fra andre land, som USA?

 

Jeg har søkt på dette, men finner ikke noe konkret annet enn at "rubber industry" er listet som kreftfarlig og at Track Bite, som nevnt,  inneholder kjemikalier som man vet er kreftfremkallende. Men jeg vet ikek om denne informasjonen i hovedsak er ment for de som jobber med disse stoffene til daglig, eller om det gjelder all kontakt med stoffene, som i mitt tilfelle, hvor jeg bare har vært noen få timer i disse omgivelsene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...