Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Kjøp av høytrykkspyler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har kun brukt Kärcher og aldri vært noen problemer med de, annet enn at vi sliter de ut, på en "god" måte

Ingen som har blitt byttet ut på grunn av at de har blitt ødelagt, men mer at pakninger og sånt må byttes, etter mange tusen timers bruk

 

Vi har en 20+ år gammel spyler i reserve, som fungerer uten problemer, bortsett fra at den ikke har autostart funksjon, kun av/på knapp

Lenke til kommentar

Jeg har klart meg med en Clas Ohlson spyler til under 1000 kr i flere år. Brukes til bilvask osv og dekker det behovet. 

 

For meg er det viktig at spyler er liten og lett å pakke bort.  Hadde jeg hatt et svært beist, ville jeg hatt en liten tass til bilvask osv uansett. 

 

Et faktor som gjør bilvask effektiv er varmtvann, noe ikke alle spylere takler. 

Lenke til kommentar

De færreste bruker varmtvann til bilvask, det skal man være forsiktig med. Temperaturer over 50-60 grader kan skade lakken.

Det kan derimot være svært praktisk på vinteren da alt tiner.

Hovedpoenget med en spyler for bil er ikke å spyle bilen ren, den skal stort sett skylle av restene etter kjemien som har gjort det meste av jobben. Folk med interesse for bilpleie har gjerne 3-4 kjemiprodukter bare for vask, de har skjønt at bilen ikke kan spyles ren.

Et stort minus med små vaskere er kort og stiv slange. Min Nilfisk P160 har 15 meter slange av den myke typen, og trommel. Stort, stort pluss. Jeg vil anbefale en vasker av kjent merke til TS, hovedsaklig pga da kan man bruke ettermarkeds utstyr til de, som skumkanoner til bilvask f.eks.

Lenke til kommentar

Varmspyling er flott for f.eks spyling av grillen etter en lang sesong. På min Nilfisk 145.3 som skal tåle 60 grader gikk noe i stykker i pistolgrepet, når vannet holdt 55 grader. Greit å reklamere, men tar tid. Nå holder jeg meg til rundt 40 grader de få ganger jeg bruker varmtvann.

 

For valg a spyler lagt fokus på et par punkter:

  • Pumpehus av metall: av en eller annen grunn tror jeg det er mer holdbart en plastikk.
  • Armert slange, mer holdbar.
  • 9-10 meter slange er minimum for å vaske en bil uten å måtte flytte maskinen.
  • Trommel for slangen. En skulle ikke tro at det er så viktig, men det er en av de tingene jeg virkelig verdsetter med min nilfisk. Det gjør det mye kjappere å rydde opp.
  • Mulighet til å suge vann på egenhånd. Noen spylere har mulighet for å self-prime slik at de kan suge vann uten eksternt trykk. Kjekt hvis man har hytte uten innlagt vann, men med cisterne  etc.

Pris, vanskelig å si, alt avhengig av hva man vil legge i det. For rundt 2500 får man Nilfisk 145.3 eller Karcher K5 når de er på tilbud. Jeg tror ikke noen av disse er spesielt feil. For egen del er de et greit startpunkt.

 

Et annet tips kjøp en skumkanon til spyleren. Det gjør en kjapp/grov-vask mye mer fornøyelig. De koster fra rundt 500 fra div. bilpleieforretninger. Kjøp en 5 liter med skumsåpe i samme slengen samt litt avfetting så er mesteparten av jobben gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke uenig i lista, men kanskje lurt å starte i det små. Det er skremmende hvor mye som kan legges i produkter og utstyr for bil hvis man drar det helt ut.

 

Jeg ville startet med oppsett for håndvask samt skumkanon med såpe som egner seg både for kanon og bøtte. Legg til en grei avfetting e.g. prickbort eller surfex hd så blir bilen mer eller mindre ren.

 

Greie produkter og godt utstyr er halve jobben.

 

En litt sliten oppvaskkost er greit til felger inntil en finner ut at man vil prøve en felgkost av noe slag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt va du legger i myk, men jeg oppfatter ikke den armerte slangen til nilfisk som spesielt stiv. Hard ja, men tåler greit å bli bøyd og tøyd.

 

Videre synes jeg den armerte slangen ikke lager spesielt mye krøll så lenge den blir rettet ut, ved å rulle ut hele slangen når en skal begynne og gjøre det samme når en skal rulle den tilbake på trommel.

 

I forhold til styr med slangen så har jeg positive erfaringer med armerte slange og negativ med plast/gummi-slange og ville valgt armert hver eneste gang.

 

Jeg hadde en enklere spyler før den jeg har nå og dørstokkmila oppfattes som mye kortere når jeg har en spyler jeg oppfatter som god, greit utsyr og greie kjemikalier.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har klart meg med en Clas Ohlson spyler til under 1000 kr i flere år. Brukes til bilvask osv og dekker det behovet. 

 

For meg er det viktig at spyler er liten og lett å pakke bort.  Hadde jeg hatt et svært beist, ville jeg hatt en liten tass til bilvask osv uansett. 

 

Et faktor som gjør bilvask effektiv er varmtvann, noe ikke alle spylere takler. 

 

Oppdatering: Der så Clas Ohlson - maskinen takk for seg.  Silen på innløpet var tett og det har ført til at pumpen ikke får nok vann og pumpen har røket. Så sjekk silen folkens. 

Lenke til kommentar

Jeg har siktet meg inn STIHL RE 129 Plus tilv 3000 kr,( test ), fordi denne tåler varmtvann,  60C. Ref Gjør Det Selv, link (krever innlogging) :"Stihl har et samarbeid med Nilfisk, så deres maskiner minner mye om hverandres, men det beste er at Stihls høytrykksspyler derfor kan bruke hele Nilfisks store utstyrsprogram."  

 

Spyleren skal hovedsakelig benyttes til bilvask og da gjør varmtvann at man bruker mindre avfetting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...