Gå til innhold

LCD(TV) til Båt, trenger "ekspertise"!


magneg

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal gå til innkjøp av en LCD-skjerm til båt (helst 17"), skal brukes som TV. Da kommer det en rekke problemer.

 

1. Den går på strømmen fra batteriene (dvs 12V spenning), får man skjermer med dette innebygd eller må man ha en adapter?

 

2. Kan alle LCD skjermer med TV-inngang brukes på 12V?

 

3. Noen andre hensyn man burde tenke på ved valg av skjerm til båt?

 

4. Noen som har erfaringer med dette de gjerne vil komme med? (type skjerm, andre problemer enn 12V spenning, finurlige løsninger, etc.)

 

5. Noen som kan anbefale en eller flere skjermer til mitt bruk? (Billigere jo bedre, gjerne men lav watt, og enkel løsning med 12V)

 

Ser at det er noen andre tråder om dette, men ingen som ga konkrete svar defor håper jeg å få fram det som man trenger å vite om LCD til båt i denne tråden. Regner med at det finnes mange som sitter inne "ekspertise" på dette her på forumet og håper dere kan gi en uvitende noen svar ;)

 

Ps. sett gjerne spr.nr. foran svar.

 

Mvh

Magne G

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Den går på strømmen fra batteriene (dvs 12V spenning), får man skjermer med dette innebygd eller må man ha en adapter?
Ettersom jeg vet, så trenger alle skjermer adaptere. Kanskje det finnes LCD skjermer spesielt rettet mot bårindustrien?

 

2. Kan alle LCD skjermer med TV-inngang brukes på 12V?
Jeg ville tro det så lenge man bruker en adapter..

 

3. Noen andre hensyn man burde tenke på ved valg av skjerm til båt?

En skjerm med pivotfunksjon, gode instillingsmuligeter og den veggfestestandarden (kommer ikke på navnet her og nå) kan være kjekt. Kanskje en skjerm som syntes bedre i sollys (regner med at båten har vinduer :)

 

4. Noen som har erfaringer med dette de gjerne vil komme med? (type skjerm, andre problemer enn 12V spenning, finurlige løsninger, etc.)
Eneste "problem" som muligens kan oppstå er at den konstante vibrasjonen kan føre til raskere pixelfeil?!

 

5. Noen som kan anbefale en eller flere skjermer til mitt bruk? (Billigere jo bedre, gjerne men lav watt, og enkel løsning med 12V)

Samsungsskjermer har VELDIG bra kvalitet og nullpixelgaranti i x-antall dager/måneder/år..

 

..Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!

Har seilbåt og regner ikke med å bruke den under sjøgang. Så rystelser blir vel ikke det store problemet.

 

Hva er pivotfunksjon?

 

Tenkte litt på å gå for:

 

Samsung 17" LCD Syncmaster SM710MP TCO99 Skjerm, Silver, med innebygd TV-Tuner

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124838&cks=PRL

 

Med en:

OEM Mobile Power Inverter 150W

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=119600&cks=SER

 

Tror du det er et fornuftig valg? Noen som vet hvor mye strøm(W) alt vil bruke tilsammen? (skjerm+inverter)

 

Ser ut som veggfestene ser ok ut.

 

Tar gjerne imot tips og triks fra folk som har tv i båt selv!

 

Mvh MG

Lenke til kommentar
Hva er pivotfunksjon?
Det er en instillingsfunskjon på selve skjermen, altså den fysiske. Man kan snu skjermen f.eks 90 grader, til venstre, høyre osv. Men jeg tror faktisk det ikke finnes i TV versjon

 

Samsung 17" LCD Syncmaster SM710MP TCO99 Skjerm, Silver, med innebygd TV-Tuner
Denne er helt kurant for ditt bruk. Noen negative sider om den er at høytalerene er nesten ubruklige. Men det kan funke for ditt bruk. Jeg anbefaler absolutt montering av ekstern antenne på båten din. Efaringsmessig så er det vanskelig å få bra signaler med den innebygde antennen. Tror denne skjermen har coax-inngang. Da er det ikke noe problem med montering av antenne. Denne har standard veggfeste, som er überbra..

 

OEM Mobile Power Inverter 150W
Har desverre ikke noe efaringer med adaptere..
Lenke til kommentar
snipp.. Jeg anbefaler absolutt montering av ekstern antenne på båten din. Efaringsmessig så er det vanskelig å få bra signaler med den innebygde antennen. Tror denne skjermen har coax-inngang. Da er det ikke noe problem med montering av antenne. snipp..

Tror nok skjermen passer fint ja, bare for å få med seg noen programmer på tv og en film i ny og ne. Det fine med seilbåter er at vi har en vanvittig høy "antenne" midt i båten som vi kan plassere en liten antenne oppå, ruger 15m over båten :) Får nok inn et greit signal da forhåpentligvis.. Blir deilig å få inn noe annet enn bare radio!

 

M

Lenke til kommentar

ja, kan tenke meg at det blir bra med Tv i båten ;) ..en ting du kanskje burde tenke på er å faktisk kjøpe denne skjermen i en elektrobutikk og ta forsikring på den. Det er greit å ha forsikring på en LCD TV som skal være i en båt :) ..jeg vet om en elektrobutikk som selger forsikring som dekker ALT bortsett fra tap og tyveri! Dekker f.eks pikselfeil, vann på skjermen, osv osv. Greit med en slik o.l. forsikring ;) ..

Lenke til kommentar
Et tips:

Grundig leverer 15" (4:3) og 17" (16:9) LCD-TV-er som er bygget for å gå på 12V. Strømforbruket er oppgitt til 30W (15") og 36W (17"), og 12V kabel leveres som tilleggsutstyr.

Har akkurat funnet ut at jeg må ha en tv som går direkte på 12V, en inverter trekker alt for mye strøm. Disse så jo bra ut, men tenkte kanskje meg noe litt billigere hvis det er?

Noen som vet om andre skjermer som går rett på 12V, eller evt. hvor de har det?

 

-M

Lenke til kommentar
Et tips:

Grundig leverer 15" (4:3) og 17" (16:9) LCD-TV-er som er bygget for å gå på 12V. Strømforbruket er oppgitt til 30W (15") og 36W (17"), og 12V kabel leveres som tilleggsutstyr.

Har akkurat funnet ut at jeg må ha en tv som går direkte på 12V, en inverter trekker alt for mye strøm. Disse så jo bra ut, men tenkte kanskje meg noe litt billigere hvis det er?

Veil. priser stemmer ikke helt....

 

Markedsprisene er vel ca 5000,- for 15" og 6000,- for 17".

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...