Gå til innhold

Portrettobjektiv til Sony alpha a5000


Anbefalte innlegg

Jeg leter etter objektiv nr 3 i samlingen, og jeg ønsker å ta gode bilder av barna mens de leker. Som oftest kun ute. Er det noen som har noen tips? Jeg har så langt brukt  "juksemetoden" og benyttet zoomobjektivet (55-210mm) og stått et stykke unna. Det fungerer jo greit, men er litt tungvint... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke det er noe juks i det hele tatt. Utfordringen med det objektivet (og crop-kamera) er at det er litt vanskelig å lage en blurete bakgrunn. Bruker du objektivet på 55mm, så kan du velge største blender som er f/4,5. Om du da står relativt nært modellen og samtidig passer på at det er litt luft mellom modell og bakgrunn, så burde du klare å ta et godt portrettbilde (forutsatt at du lyssetter modellen riktig).

 

Har du lyst på et mer dedikert portrettobjektiv, så sjekk ut  Sigma 60/2,8 DN Art for Sony E (1528,- på Elkjøp).

 

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Synes ikke det er noe juks i det hele tatt. Utfordringen med det objektivet (og crop-kamera) er at det er litt vanskelig å lage en blurete bakgrunn. Bruker du objektivet på 55mm, så kan du velge største blender som er f/4,5. Om du da står relativt nært modellen og samtidig passer på at det er litt luft mellom modell og bakgrunn, så burde du klare å ta et godt portrettbilde (forutsatt at du lyssetter modellen riktig).

 

Har du lyst på et mer dedikert portrettobjektiv, så sjekk ut Sigma 60/2,8 DN Art for Sony E (1528,- på Elkjøp).

Takk for konkret tips om objektiv! Ja, jeg pleier egentlig å stå så langt unna at jeg kan zoome max og fortsatt få fullfigur, og da blir blenderåpningen på 6.3 eller noe for å få det mest blury.hadde vært greit å slippe å stå så langt unna:)

Lenke til kommentar

60mm=60mm. Eneste forskjell på 55-250mm@60mm-f/4,5 og 60mm-f2,8 er at dybdeskarpheten blir mindre (altså blir bakgrunnen mer uskarp). Selvfølgelig må du da bruke en kjappere lukkertid, men det fikser kameraet selv (dersom du bruker programmet for blenderprioritet). Et slikt objektiv vil imidlertid kreve litt mer av fotografen. Bommer du på fokus, så blir modellen også uskarp :-)

Lenke til kommentar

Takk for konkret tips om objektiv! Ja, jeg pleier egentlig å stå så langt unna at jeg kan zoome max og fortsatt få fullfigur, og da blir blenderåpningen på 6.3 eller noe for å få det mest blury.hadde vært greit å slippe å stå så langt unna:)

 

 

Ja, jeg pleier egentlig å stå så langt unna at jeg kan zoome max og fortsatt få fullfigur, og da blir blenderåpningen på 6.3 eller noe for å få det mest blury.hadde vært greit å slippe å stå så langt unna:)

 

 

Mulig jeg misforstår her, men største blenderåpning er hvor F-tallet er minst, dvs f/2.8 gir større blenderåpning enn f/8.

Kan det være riktig at du har 55-200 f/4-6.3 og ikke 55-210 som nevnt innledningsvis? I såfall har du største blenderåpning ved 55 (f/4) og den blir gradvis mindre til du kommer til f/5.6 i nærheten av 200.

Finn ut hvilken brennvidde du føler deg mest komfortabel med og gå for noe der, og ikke bry deg om at det er mange som sier at rundt 50mm er "portrettobjektivet" for cropkamera (for egen del trives jeg best rundt 70 på crop og rundt 105 på fullformat til portretter, så fin din egen komfortbrennvidde.

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...