Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rustbeskyttelse på nyere Audi A3


Nukleosid

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt både fluid film og linolje. Begge deler fungerer supert. Men fluidfilmen renner ikke av slik som linolje gjerne gjør. Bare husk at oljebehandling, både fluid film og andre typer, trenger vedlikehold hvert 1,5 til 2 år. Men tectyl trenger også gjevnlig vedlikehold om det er noen trøst.

 

 

 

Lykke til uansett, biler i norge er nødt til å rustbehandles om de skal holde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bart stål begynner å ruste etter bare noen timer, har man fått steinsprut og sår i lakken som går inn til stålet så ruster det med en gang.

Det er en grunn til at biler som bare er 3-4 år gamle ruster som fy p.g.a. den overdrevne saltingen i Norge.

Vil det si at man ikke bør bruke tectylbehandling på en 2 uker gammel bil, dersom den er bygget og importert i vinterhalvåret?

Lenke til kommentar

Produskjonslokalene er så vidt jeg vet fri for salt og grus. Og transporten foregår på båt og trailere. Understellet har minimalt med slitasje her. Så når bilen triller ut av butikken så skal original lakk og eventuell original beskyttelse fremdeles være inntakt. Hvis man derimot kjører rundt på E18 midt på værste vinteren etter dette i to uker, sender den inn til Tectylbehandling hos et inkompetent verksted som bare sprayer på uten noe forarbeide så kan det hende man får seg en stygg overraskelse etter noen år.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt både fluid film og linolje. Begge deler fungerer supert. Men fluidfilmen renner ikke av slik som linolje gjerne gjør. Bare husk at oljebehandling, både fluid film og andre typer, trenger vedlikehold hvert 1,5 til 2 år. Men tectyl trenger også gjevnlig vedlikehold om det er noen trøst.

 

 

 

Lykke til uansett, biler i norge er nødt til å rustbehandles om de skal holde

Klar over at fluidfilm må vedlikeholdes. Heldigvis er Oslo Antirust bare noen få minutters kjøretur unna.

 

Hvordan er det med underspyling ved vask om man har fluidfilm? Bør det unngås, eller sitter fluidfilm så godt at den ikke vil påvirkes av dette?

Endret av Nukleosid
Lenke til kommentar

Når jeg behandlet bilene jeg disponerer fikk jeg beskjed at jeg kunne ha underspyling i maskin så lenge jeg etterbehandlet bilen hver 2,år. Men at jeg ikke trengte å gjøre det hver uke.

Så maskinvask ble kanskje 1 gang i mnd på vinteren, uten børster så klart da man bryr seg om bilen sin. Så ble det heller håndvask når været og tempeb tillot det :)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt flere biler som har blitt tectylbehandlet når bilen først var blitt noen år, av sertifiserte tectyl-verksteder med flere tiårs erfaring. Samtlige av disse bilene har hatt alvorlige, skjulte rustskader. Jeg slenger ikke bare ut løse påstander. Jeg sier ikke at all tectylbehandling er dårlig, men det sier seg selv at det er umulig å sandblåse i f.eks. plateskjøter o.l. Og etter tre år er det garantert kommet rust inn slike steder. All verdens sandblåsing er ikke nok til å fjerne skjult rust.

 

Men det er din bil, og du gjør det du ønsker :) Men fra en som har skrudd på rustne biler behandlet på alle mulige måter i ti år er jeg ikke i tvil; en flere år gammel bil bør ikke behandles med tectyl o.l. Det er rett og slett ikke mulig å få vekk all rusten, og finnes det rust gjør Tectyl vondt verre.

 

Nei du har stryki..

Du framstiller tectyl som om det skulle vært det verste man kan gjøre på bilen sin.

Alle burde altså bare høre på deg siden du har mer enn 20-30 års erfaring med antirust.

 

Det du ikke skjønner oppe i alle påstandene dine om tectyl,

er at det spiller ikke noen rolle om det er fluid film, lanolin eller tectyl,

jobben må gjøres like grunding fra begynnelsen av uansett produkt man velger.

Ellers blir det bare drit uansett hva man går for.

 

Jeg hadde nettopp bilen min hos autorisert antirust verksted,

og de sa "tectyl er å foretrekke over andre behandlinger."

Det koster mer, de må gjøre en "grundigere" jobb, og de må ha bilen lengre som vil si mer arbeidstimer, for å få ett sterkere og godt langvarig resultat.

Jeg var under min egen bil på et verksted på løftebukk for å se før tectylering, dette på en 2002/03 WRX STI, og gulvet var fint, bare en traversbjelke med overflaterust, og hvis man er bekymret for rust under anbefaler jeg alle å gjøre det først. Hvis min var fin under for aldern (nesten vært heldig jeg da) tror jeg ikke en 2017 Audi a3 eller hva det var skal ha problemer med å kunne få tectyl, men pga. sånne som deg som driver med vranglære som altså snakker om synsing, skepsis enn fakta så tar du faktisk vekk muligheten for at han har lyst å gå for den beste antirustbehandlinga som er, bare ved å snakke tull. "åå det kan være rust der og der, i plateskjøter osv" er ikke sikkert det er engang.

Og det som er det finner de.

 

Fakta er at du driver ikke med antirust til vanlig ut ifra det jeg kan lese her, det gjør ikke jeg heller men jeg snakka en del med de som gjorde dette før og etter de tok imot bilen. Gravde og spurte om alt mulig, og jeg forstod ganske enkelt at de vet best. Ser det bra ut under så er det ikke noe problem å legge det på, selv ikke på eldre biler. Mulig det kan bli noe mer jobb, men ikke alltid.

Det hadde ikke vært butikk lenge hvis de hadde drivi å ødelagt bilene til folk med dette produktet.

Jeg tror nesten ikke helt du forstår hva slags arbeid som går inn i å tectylere en bil, for slik du omtaler tectyl som "verstingen" er at man legger det på, og så er liksom bilen ødelagt fordi det ruster under.. det er bare tull. Fluid film er gjort på 1-2 timer det! og da har dem ikke skrapt mye rust.. Med tectyl må dem ha bilen i 3 dager.. ja lurer på hvorfor det..

 

Slutt å omtal tectyl som det verste man kan gjøre på bilen sin, fordi det er ikke du som står og legger på eller har over 10 års med erfaring med dette. Fluid film er sikkert bra det å, men det er billigere og da blir det litt sånn man får det man betaler for. Gå å snakk med de som er autoriserte antirust verksteder da vel! spør om de anbefaler Tectyl eller Lanolin.. Og hvorfor.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg skal prøve å holde meg mer saklig enn deg, tezzo:

 

Det er tydelig at du har egeninteresse av å anbefale Tectyl, siden du i tidligere innlegg linker både til navn og personer på et spesifikt tectyl-verksted. Jeg har ingen egeninteresse av noe som helst, og mine anbefalinger i denne tråden bygger utelukkende på mine egne erfaringer iløpet av de siste ti årene.

 

Så nei, jeg jobber ikke med rustbehandling, men har hatt mange rustne biler jeg har testet diverse behandlinger på. Jeg har hatt flere biler som har blitt tectylbehandlet "sent" i livet av profesjonelle Tectyl/Dinitol-verksteder. Samtlige av disse bilene har fått alvorlige rustskader under tectylen, som har fått vokse fordi tectylen dekker over rusten. 

 

Jeg har også hatt to biler som har blitt behandlet som nye. På disse bilene har tectylen beskyttet og forhindret rust. Så tectyl har absolutt noe for seg på en ny/nesten ny bil. Jeg har heller aldri påstått noe annet.

 

Problemet med tectyl er at det dekker over. Det er som et ekstra tjukt lag med lakk på bilens understell. Når man tar det på når alt er nytt, holder det lenge. Tar man det oppå rust, holder det ikke i det hele tatt. Ingen lakkerer oppå rust og forventer at det skal vare... Det er fullt mulig å sandblåse flater fri for rust, er det umulig å gjøre det i plateskjøter. Det sier seg selv. Så om det har begynt å ruste imellom plateskjøter, som det er mange av under en bil, er det også umulig å sandblåse dette bort. Tectylbehandling "låser" denne rusten inne, slik at den kan kose seg i åresvis før det plutselig er gått hull. Jeg tror du forstår at det ikke er en bra ting. 

 

Oljebehandling (inkl. Fluid Film og Krown) fungerer på en helt annen måte. Oljen skaper ikke et beskyttende tjukt lag utenpå lakken, men skaper en vannavstøtende oljefilm. Oljen fortrenger fuktighet og trekker inn i rustporene, plateskjøtene, osv, og stopper oksygentilførselen til metallet. Uten oksygen og vann kan ikke metall ruste. Dette er helt vanlige egenskaper som olje har. Derfor trenger ikke bilen å sandblåses før behandling med f.eks. fluid film. Så lenge skitt, løs rust og lakk fjernes, er dette mer enn godt nok.

 

Oljebehandling er imidlertid ikke feilfri. Olje forsvinner lettere enn tectyl, så bilen må behandles oftere. Oljen beskytter heller ikke mot steinsprut slik tectyl gjør. Men har rusten først kommet, har ikke tectyl noe for seg etter min mening.

 

Kort sagt: Tectyl forhindrer at rust starter. Fluid Film forhindrer at rust fortsetter. Etter tre år har rusten garantert startet. Derfor anbefaler jeg heller fluidfilm fremfor tectyl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde nettopp bilen min hos autorisert antirust verksted,

og de sa "tectyl er å foretrekke over andre behandlinger."

Høres ut som du har blitt lurt trill rundt her.

Et forslag til deg: Du drar til en BMW selger og spør han: Bør jeg kjøpe BMW eller Mercedes?

Hva tror du han svarer da?

Enkelte folk er bare så utrolig godtroende og naive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja og det er her vi er uenige med hverandre, fordi jeg mener selv om bilen er gammal så kan den tectyleres.

Fordi når man betaler såpass så gjør dem ikke bare litt jobb, men hele for at en kunde skal bli fornøyd.

Forstår at du tror jeg driver å reklamerer her "siden jeg linker med navn og nr", det er bare for å ha ekte referanser å vise til, jeg driter i om dere gidder å ringe for å høre hva som er best eller booke time, men da er ihvertfall det jeg viser til ekte og ikke bare tomme påstander. 

 

Akkurat på samme måte kan jo jeg si at du har jo fluid film og du er fornøyd med det, du har derfor av egeninteresse å hakke ned på tectyl og promotere fluid film som best. Hvis du er fornøyd med fluid film, kjempefint, kanskje det var det beste valget m.t.p din bil.

 

Hvis bilen er gammal kan den tectyleres, ikke hvis det er gått for langt, da vil dem nok si det er ikke verdt å koste på.

Da mener jeg skikkelig ille, med hull og sånn da.

Når du står under bilen så ser man hva som må gjøres.

Du sier "Tar man det oppå rust, holder det ikke i det hele tatt. Ingen lakkerer oppå rust og forventer at det skal vare."

Og igjen.. man tar ikke tectyl oppå rust, de pusser det helt vekk, sandblåser det, legger noe slitesterk middel oppå, og så videre behandling med tectylprossen, da kommer det ikke rust bakpå.

Eller det bør hvertfall ikke det, jeg kan selvsagt ikke garantere det 100%. Men burde hvertfall ikke.

 

Ser du mye rust her eller?

403_1441539408.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser du mye rust her eller?

[bilde]

 

Den bilen der har ikke sett norske salt-vintre for å si det sånn. Og om den har, så har eieren vært ekstremt nøye med underspyling igjennom hele vinteren. Men ja, ser litt rust flere steder på hjuloppheng bak. Om ikke det blir 100 % fjernet og grunnet før tectyl, vil det oppstå problemer.

 

Legg også merke til alle hullene i rammevangene. Når bilen er ny, kan man gjerne sprøyte tectyl i vangene for å beskytte dem fra å ruste fra innsiden. Men når bilen er blitt noen år, er det mest sannsynlig begynt å ruste inni dem, og dette er et sted det er umulig å sandblåse. Det vil si at å spraye tectyl inni vil gjøre vondt verre. Her kommer fluidfilm til sin rett, da den kan påføres uten sandblåsing eller annen rustfjerning. Så å spraye fluidfilm inni vangene vil beskytte dem fra å ruste fra innsiden, mens tectyl vil gjøre det motsatte.

 

Igjen; har bilen din aldri sett en norsk vinter sier jeg kjør på med tectyl. Men om den har tatt en runde i saltlaken en desember morgen ville jeg holdt bilen langt unna tectylen.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...