Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruktbil til ca. 200.000,- / Selge selv eller via forhandler?


Borger___

Anbefalte innlegg

Vurderer å bruke forhandler (kommisjonsalg) for å selge min Toyota stasjonsvogn fra 2016, da jeg forespeiler meg at de kan få flere interessenter (pga "tryggheten" med å kjøpe fra forhandler) samt at de kanskje kan få bedre pris. MEN jeg synes prisen var stiv, de skulle ha 17.500,- for å selge bilen min. 

 

Er det ikke like greit å selge selv å da ha 17.500,- som prutningsmonn da? Hadde sett for meg rundt 10K kanskje. Men fikk inntrykk av at prisen var fast og "uprutbar".. Uansett, skal dette lønne seg så er jeg jo avhengig av at de vil få 17.500,- MER for bilen en jeg selv ville fått, og de skal vel å ha litt prutningsmonn (?) Ser bare ikke at dette kan lønne seg. Innspill?

 

Skal sies at bilen er kjøpt i Sverige, nybil garanti er gått ut, men som bruktkjøper har man fortsatt 2 års reklamasjon. Dette mente selgeren kunne pareres med at dem tilbyr en form for motor garanti igjennom dem, skulle visst koste 10-15K ekstra. Som en sikkerhet for kunden. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde solgt den selv. Er det en kurant modell og ikke unormalt høy km-stand bør det ikke være noe problem. Har solgt flere av mine egne, min far sine og to biler for kolleger som alle var uten garanti. Kollegenes biler var rundt 10 år gamle.

 

La kjøper se og prøve bilen skikkelig, selg den "som den er" (i kontrakten) og ikke hold tilbake noen opplysninger om eventuelle feil, så skal det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Nettbil er nok ikke aktuelt, det blir sikkert innbytte priser, vil som sagt ha mest mulig for bilen, og tror også at det kan være positivt at det ikke ligger ute lignende biler i Nord Norge akkurat nå. 

 

NAF test, tja, har det noe for seg, den var jo på service i sommer og har komplett service heftet (?) 

 

Innsalgsargumentene fra forhandleren var 1: At jeg går glipp av de som vil ha innbytte av gammel bil, og 2) Tryggheten for kunden av å kjøpe hos forhandler, samt at dem kan tilby en form for "motor garanti" som tilvalg. Men synes 17.500,- er en altfor stiv pris. Halve prisen hadde jeg kanskje vurdert. 

 

Selger jeg selv må jeg isåfall treffe riktig med pris (ikke for høy men heller ikke for lav) så må jeg finne en smart måte å "dysse ned" at den er kjøpt i Sverige og at de da ikke får det siste året med "nybil garanti" som de ville fått hvis den var norsk kjøpt. Det er vel ikke mulig å "kjøpe" ekstra garanti hvis man selger privat? Er redd for å "skremme bort" kjøpere med at den er kjøpt i Sverige, samtidig er jo skrekk scenariet hvis jeg ikke nevner det, at de kan heve kjøpet etter 2 år hvis feks. motoren ryker..

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke "dysset ned" at den er importert fra Sverige, dette skal det i alle fall opplyses om i kontrakten. I annonsen trenger man ikke ha fokus på det, men heller fremheve det som er bra, alle servicer fulgt på merkeverksted etc.Det må selvsagt også gjenspeiles i prisen at den er importert og dermed mangler det siste året med garanti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke "dysset ned" at den er importert fra Sverige, dette skal det i alle fall opplyses om i kontrakten. I annonsen trenger man ikke ha fokus på det, men heller fremheve det som er bra, alle servicer fulgt på merkeverksted etc.Det må selvsagt også gjenspeiles i prisen at den er importert og dermed mangler det siste året med garanti.

 

Det er jo det jeg mener med å "dysse ned", at jeg ikke fokuserer på det i annonsen. Men bør vel alikevel nevne det. 

 

Hvor mye syns du den garantien er verdt da, risikoen for at det kanskje blir en motorfeil siste året (selv om det historisk sett er veldig lite sannsynlig)?

Lenke til kommentar

Det er jo det jeg mener med å "dysse ned", at jeg ikke fokuserer på det i annonsen. Men bør vel alikevel nevne det. 

 

Hvor mye syns du den garantien er verdt da, risikoen for at det kanskje blir en motorfeil siste året (selv om det historisk sett er veldig lite sannsynlig)?

Da er vi enige.

 

Vanskelig å si. Her har bilens pris og hvor lang gjenværende garanti det ville vært på en norsksolgt bil en del å si. Det er jo en god del mer enn bare motorfeil som kan oppstå. Personlig kunne jeg sikkert betalt opp mot 15.000,- mer for 1 års nybilgaranti. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er vi enige.

 

Vanskelig å si. Her har bilens pris og hvor lang gjenværende garanti det ville vært på en norsksolgt bil en del å si. Det er jo en god del mer enn bare motorfeil som kan oppstå. Personlig kunne jeg sikkert betalt opp mot 15.000,- mer for 1 års nybilgaranti. 

Broom-Benny antyder opp mot 10%: https://www.tv2.no/a/4112550/ Men igjen vil jo alder på bilen spille inn.

 

På min egen bil som har 3 års nybilgaranti igjen, ser jeg at bruktimporterte biler grovt sett ligger minst 50.000 (6-7%) under i pris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk ut www.nettbil.no

 

Jeg som forhandler får mine biler herfra. Trygt for alle. Du er kvitt bilen din på et døgn, penger på konto neste dag. Ute av syn og bort med problemene, og får bud fra mange forhandlere.

 

Er du ikke fornøyd med høyeste bud kan du avvise, og henter bilen igjen, helt gratis. Forhandlere får se naf test osv.

 

Er tips er å ha bilen vaska, ryddig, og i orden så får du nok bedre bud. Resten ordner jo forhandler når han selger bilen videre. Enkel og grei løsning for alle synes ihvertfall jeg.

Lenke til kommentar

Det er nok verdt eit forsøk å selge bilen privat.

Grovt sett kan du dele det som bilforhandlaren skal ha i to, altså at du selger bilen 8750 kr billegare medan du beheld den andre delen, då blir det ein betre handel for begge partar.

 

 

Eit anna spørsmål er at dersom bilforhandlaren berre tek betalt for å selge bilen din så vil du ikkje vite kor seriøst bilforhandlaren jobbar med å selge den.

Lenke til kommentar

At forhandler kan kreve mer har jeg konkrete eksempler på.

En bil jeg så på lå ute til 190 tusen, ingen bilder, 1 linje tekst. Etter 1.5 måned ble den byttet inn.

1 måned senere lagt ut av forhandler til 220, solgt etter 2 uker.

Dette var en typisk "pensjonistbil" i så måte.

Et tips når man leter etter gode kjøp er å gå etter de dårlige annonsene, få eller ingen bilder, lite tekst og info. Disse vil få mye mindre oppmerksomhet av kjøpere som forventer at alt skal være "shinet og perfekt". Dermed kan man kjøpe slike biler godt under markedspris, fikse og shine litt selv og selge videre etter en stund.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...