Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stasjonsvogn/5-dørs med bakseter som nedfelles helt flatt?


Lid/Ran

Anbefalte innlegg

Sliter med å finne en god løsning for hund i bil. Skriver en del her om hvordan jeg har tenkt (i fall noen har gode idéer eller innsigelser rundt det), men gidder du ikke lese det så er hovedspørsmålet i siste avsnitt! ;)

 

Jeg er litt vanskelig siden jeg helst vil at buret skal stå på tvers OG jeg vil ha plass til bagasje. Samtidig kan jeg ofre baksetene, i alle fall til daglig bruk.

 

Når jeg på død og liv vil ha buret på tvers så skaper det problemer med å få hund inn og ut av bur dersom det er mye bagasje med. Og jeg måtte også gått for en meget stor stasjonsvogn for å få noe særlig med bagasjeplass til overs. Jeg har ikke lagt bort denne løsningen helt, men da med en tanke om et bur hvor døren er mot bakseteryggen og at hunden går inn sidedør bak med nedfelt baksete på en side.

 

Jeg har også tenkt varebil - type Transit courier eller connect, feks, men jeg tror det utgår grunnet mangel på ventilasjon (det er jo ikke mulig å åpne vinduer en gang) og varme i lasterommet. Finnes sikkert noen muligheter for det, men det blir vel fort dyrt. Her ofres jo dessuten bakseter helt, noe som egentlig igge er førstevalget.

 

Har en Audi A3 nå og jeg har tenkt at det hadde jo gått helt fint om bare baksetene hadde blitt helt flate når de ble lagt ned. Da kunne jeg satt buret der og hund inn/ut sidedør. Problemet er jo at de både skrår og bygger ganske mye så det er ikke mulig å få noe fornuftig bur der.

 

En slik løsning hadde vært perfekt for meg - med flate nedlagte seter, altså. Da kan - ved behov - bur droppes og jeg får en normal 5-seter. Dessuten kan jeg holde meg i golf-klassen, en liten stasjonsvogn eller en crossover og unngå de største stasjonsvognene som jeg egentlig ikke trenger. Jeg har sett på Honda Jazz, den har "magic seats" og gjør akkurat det jeg vil. Det er jo imidlertid en småbil og siden jeg kjører mye på dårlige veier så blir den nok litt stump. Civic hadde visstnok samme type seter før, men ikke nå. Tenker nybil eller i alle fall ikke mer enn et par år gammel.

 

Så, er det flere relativt små, relativt rimelige biler av type 5-dørs eller mindre stasjonsvogner hvor baksetene kan legges ned helt flatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du ha buret på tvers? Virker veldig klønete.

 

Faren min har en Ford Mondeo og et hundebur fra Herkules. Da står buret til venstre i bagasjerommet og døren på buret er mot bagasjedøren på bilen. Da får du fortsatt plass til mye bagasje.

 

På langtur så pleier vi å ha takboks i tillegg for å få med oss enda mer. Et hundebur vil alltid ta opp mye plass uansett hvor man plasserer det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ha buret på tvers? Virker veldig klønete.

Faren min har en Ford Mondeo og et hundebur fra Herkules. Da står buret til venstre i bagasjerommet og døren på buret er mot bagasjedøren på bilen. Da får du fortsatt plass til mye bagasje.

På langtur så pleier vi å ha takboks i tillegg for å få med oss enda mer. Et hundebur vil alltid ta opp mye plass uansett hvor man plasserer det.

Hvis du tenker anatomi og fysikk og hva som skjer under en krasj/bråstopp med en hund som står i kjøreretningen sammenlignet med en på tvers, så har du svaret!

 

99% gjør nok som din far, og det er både praktisk, forståelig og greit. Jeg søker imidlertid en annen løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler ikke på deg, men jeg vil se for meg at dette kommer veldig an på hvor bilen eventuelt blir truffet i en kollisjon og hvordan hunden sitter i buret ved sammenstøtet/nødbremsingen .

Har du noen kilder til at det er tryggere for hunden å ha buret på tvers?

Å diskutere dette er ikke poenget med tråden og jeg har ikke tenkt å bruke tid på det. I mangel på god forskning på dyr i bil kan man bare følge det som virker mest logisk - det er også anbefalinger om det samme fra alt fra forhandlere, veterinærer og forsikringsselskap å finne om du googler.

 

Jeg vil ha det på tvers og søker løsninger, hvorav hovedspørsmålet var hvilke biler som har bakseter som legges ned flatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trudde det var ganske standard i stasjonsvogner frå dei siste 20 åra at bakseteputene kan vippast opp slik at ein kan legga seteryggen heilt flatt. Golvet i min gamle Mondeo blir i alle fall heilt flatt.

 

Det mest effektive er vel å ta ein runde hos dei lokale forhandlarane og ta ein kikk på aktuelle modellar.

Lenke til kommentar

Trudde det var ganske standard i stasjonsvogner frå dei siste 20 åra at bakseteputene kan vippast opp slik at ein kan legga seteryggen heilt flatt. Golvet i min gamle Mondeo blir i alle fall heilt flatt.

Det mest effektive er vel å ta ein runde hos dei lokale forhandlarane og ta ein kikk på aktuelle modellar.

Mulig når det kommer til stasjonsvogn? Definitivt ikke når det kommer til kompaktklassen.

 

Jeg kan vel se for meg minst en potensielt mer effektiv måte å innhente informasjon på enn å reise rundt til bilforhandlere. Feks om noen hadde oversikten over det fra før og tilfeldigvis leste her ;) Spesielt siden "lokale forhandlere" innebærer noen timers kjøring for min del :D

 

 

http://tronderburet.no/

 

De fleste bur er laget for å åpne døra bakfra er de ikke?

Jeg vet ikke helt hva prøver å si, men når det kommer til trønderburet (som vel er der jeg kommer til å bestille) så er det skreddersydde bur slik at jeg kan få døra hvor jeg vil. For produsenter av standardbur så er det mindre fleksibelt, med et bur kan jo ofte settes inn flere veier slik at "bakfra" blir et relativt begrep.

Lenke til kommentar

Om du klarer deg med 20 mil rekkevidde før du må lade og stort sett bare skal kjøre i Norge så kan en E-NV200 Evalia oppfylle dine krav ettersom det er en 5 seters kombi med åpent fra forran til bak og god plass baki selv med alle setene ute.

Denne skal også finnes med forbrenningsmotor men greier ikke å finne kombiversjonen av denne i Norge, kun el varianten.

https://www.nissan.no/biler/nye-biler/e-nv200-evalia.html

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

et skreddersydd bur kan vel ha en bunn med samme vinkel som det ikke flate baksetet?

Det kan det sikkert, men tviler på at hunden vil like å ligge i en bakke. Andre løsninger - som bygge ben/fundament som utjevnet vinkelen fungerer også dårlig da det blir for lavt under taket slik jeg ser det.

 

Om du klarer deg med 20 mil rekkevidde før du må lade og stort sett bare skal kjøre i Norge så kan en E-NV200 Evalia oppfylle dine krav ettersom det er en 5 seters kombi med åpent fra forran til bak og god plass baki selv med alle setene ute.Denne skal også finnes med forbrenningsmotor men greier ikke å finne kombiversjonen av denne i Norge, kun el varianten.https://www.nissan.no/biler/nye-biler/e-nv200-evalia.html

Finner den ikke jeg heller! 200mil er dessverre altfor lite - trenger minst det dobbelte - i reell rekkevidde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...