Gå til innhold

Ny dom forbyr piratstrømming i Norge


Anbefalte innlegg

 

Må vel bli ulovlig med VPN og da?

 

Det der gir ingen mening..

 

Blir spennende å se hva et "rimelig vederlag" vurderes til å bli. Kan ikke forstå det skal være høyere enn en kinobillett eller dvd ville kostet. 

Enig, men eg tipper advokatane til rettighetsalliansen eller deira støttespelera vil foreslå et regnestykke som viser at deira tap er langt større. Eit anna reint teknisk spørsmål er korleis vurderer man det dersom du eiger DVD-en men framfor å rippe den sjølv laster ned ein kopi av ein DVD. Har dei som eiger åndsverket på DVD-en rett på et vederlag på produktet uansett eller gjelder det kun dersom kopien du lasta ned inneheld scener eller lydspor som ikkje er tilgjengelig på din DVD? Retten til å ha ein backup av DVD-en er jo allerede stadfesta i norsk lov so kva skjer når desse to regelverka møtes?

 

Kva med situasjoner der man laster ned ein versjon av ein bedre kvalitet, men ein DVD er det beste som er distribuert i norge. Kan dei då kreve et vederlag for et produkt eg ikkje kan kjøpe då det ikkje er lansert for min region og eg allerede eiger det nyaste alternativet som man kan oppdrive? Som med alle slike lover virker det som denne typen spørsmål er fullstendig ignorert og resultatet er at lova igjen gir all makt til dei som eiger distribusjonsrettighetene uten å legge press på dei til å produsere og tilgjengeligjere verka dei vil tjene penger på innen rimelig tid slik dei første åndsversklovene hadde til hensikt og gjere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kva med situasjoner der man laster ned ein versjon av ein bedre kvalitet

 

Bare på BluRay så finnes det jo en haug av forskjellige kvaliteter på samme film. Ta f.eks filmen "The Thing" fra 1982. Der finnes det i tillegg til den "vanlige" BluRay'en, remaster fra "Shout Factory", "Arrow" og en 4K Remaster.

 

The Matrix kom nettopp ut i 4K Remaster (i 1080p også, bildekvaliteten er bedre og visstnok langt mindre grønnskjær.)

 

BluRay utgitt i Japan kan være bedre enn den utgitt i USA, eller omvendt. Finnes utrolig mange eksempler på filmer og land hvor det er forskjeller. Samme med lydsporet. Filmen "Heat" har bedre bildekvalitet OG Lydspor på den Japanske Blurayen kontra den Amerikanske.

 

Alt dette har man tilgang til via private trackere.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er helt greit at dette blir ulovelig men da får jaggu de lovlige løsningene få ut fingern. Jeg betaler allerede på netflix og HBO men har også brukt showbox siden de lovlige henger fler sesonger etter showbox. Feks så ser jeg på how to get away with murder. Er vel bare å glemme å se fortsettelsen av det på et par år nå da? Herlig..jeg mener netflix og hbo får like forbannat pengene sine hver måned selv om jeg har valgt å være oppdatert på visse serier jeg ikke vil ha spoilet fra mine amerikanske venner som jeg chatter med daglig(de har jo faktisk oppdatert innhold på sin netflix eller så viser en tv kanal det). Har igrunn ikke hatt særlig dårlig samvittighet så lenge jeg betaler for både lovelig streaming og denne idiotiske nrk lisensen. Tv man betaler for sender jo samma skiten runde etter runde også. Nei, får nesten lyst til å avbestille alt man betaler for lovlig i rent trassing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...