Gå til innhold

Ni norskar, förstår ni danskar bättre än vad ni förstår svenskar?


VemVet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Jeg forstår svensk bedre enn dansk, av to grunner. Jeg vokste opp med svensk radio og TV på sekstitallet, og fikk svensk inn med morsmelken. Lydene i svensk er nærmere norsk enn dansk, selv om skrevet dansk er nærmere norsk.

Lenke til kommentar

Har lettere for å forstå svensk muntlig, men synes dansk er litt lettere å lese enn svensk. Men har ikke nevneverdige problemer med noen av språkene.

Det är så alltså? Jag tyckte också något liknande... Ni kanske har lättare för att läsa danska än svenska... Sedan vid tal muntligt så förstår ni svenska bättre?

Lenke til kommentar

Svensk er mye lettere å forstå. Jeg kan se på Jønssonligan uten problemer. Dansk er umulig, noe kan man forstå, men de må snakke sakte ^^ Ser på danske versjonen av "Vil du bli milionær?" Som heter "Hvem vil være millionær?" ^^ Alt de gjør er annerledes og latterverdig!

 

http://www.klikk.no/donald/duckipedia/andeby-karakterene-pa-andre-sprak-se-den-festlige-listen-2640836

Lenke til kommentar

Ni norskar, förstår ni danskar bättre än vad ni förstår svenskar? 

 

Jag som svensk har svårt att förstå danska, förstår kanske 70% av det de säger... Hur ser det ut för er?

 

Dette kommer ann på hvor i sverige man er fra. Enkelte svenske dialekter er jo klin umulig å forstå. Dette gjelder forsåvidt dansk også til en viss grad. Det samme gjelder vel for danske/svenske mennesker med hensyn på visse norske dialekter.

 

Personlig forstår jeg nok dansk bedre, fordi jeg bor heeelt syd i norge og har litt av den samme slurvete måten å snakke på :p

 

"Ren" dansk, svensk og norsk er vel ganske lett å forstå for mennesker fra alle 3 land vil jeg påstå.

Lenke til kommentar

Svensk er helt greit, både skriftlig og muntlig. Selvfølgelig er det et og annet ord på svensk jeg ikke forstår, men jevnt over er det ikke noe problem.

 

Lese dansk er greit. Høre dansk derimot ... det er ikke alltid like lett. Det spørs litt hvor i Danmark de er fra; har inntrykk av at folk fra rundt København snakker mer forståelig enn de nærmere grensa mot Tyskland.

 

Hverken svensker eller dansker forstår norsk. Svensker er verst. De skjønner ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...