Gå til innhold

TEST: AMD Radeon RX 480 CFX


Anbefalte innlegg

Hei hei hei gutter, det er en del rare kommentarer i denne tråden her. 

 

Jeg har prøvd meg litt nettopp på crossfiring av mellomklassekort, og de kommentarene her er i overkant teoretiske med ingen forståelse for hvordan moderate mengder penger gjøres om til grafikk.

 

Man kjøper ikke to identiske mellomklassekort for å øke ytelsen opp til verdien så det blir sammenlignbart med det ene dyrere kortet man kunne kjøpt for de samme kronene. Det ville vært det rareste valget gjennomførbart. Du kunne fått et mye bedre kort for de pengene, med mye enklere oppsett, mye mindre problemer, og langt bedre oppfølging på hardware og software. Ja, dersom du skal ha den råeste grafikken så må du kanskje ha to toppmodeller i stedet for en, men dersom du har fire-fem tusen å bruke på grafikk, er det meningsløst å dele pengene og ytelsen på to kort. 

 

Grunnen til å sette to mellomklassekort i kryssildX er fordi man allerede har ett og med en moderat mengde kronestykker kan man kjøpe ett nytt kort, utgående modell, og doble ytelsen, mens å bytte det ut med et enkelt tilsvarende mye sterkere kort gjerne koster 2x samme mengde kronestykker.

 

Og med AMD har det i alle fall vært slik at da skal man kunne sette hummer sammen med IDUN kaviar, og det skal virke. Men man har ikke historisk sett fått utnyttet mer minnekapasitet enn det minste kortet, og det er mulig det samme gjelder for frekvenser. Hvis det ikke virker slik, og man må kjøpe to like kort med samme minne, BIOS og lukt, faller hele hensikten med crossfireX på mellomklassekort bort - for samme summen får man et kort i en bedre klasse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei hei hei gutter, det er en del rare kommentarer i denne tråden her. 

 

Jeg har prøvd meg litt nettopp på crossfiring av mellomklassekort, og de kommentarene her er i overkant teoretiske med ingen forståelse for hvordan moderate mengder penger gjøres om til grafikk.

 

Man kjøper ikke to identiske mellomklassekort for å øke ytelsen opp til verdien så det blir sammenlignbart med det ene dyrere kortet man kunne kjøpt for de samme kronene. Det ville vært det rareste valget gjennomførbart. Du kunne fått et mye bedre kort for de pengene, med mye enklere oppsett, mye mindre problemer, og langt bedre oppfølging på hardware og software. Ja, dersom du skal ha den råeste grafikken så må du kanskje ha to toppmodeller i stedet for en, men dersom du har fire-fem tusen å bruke på grafikk, er det meningsløst å dele pengene og ytelsen på to kort. 

 

Grunnen til å sette to mellomklassekort i kryssildX er fordi man allerede har ett og med en moderat mengde kronestykker kan man kjøpe ett nytt kort, utgående modell, og doble ytelsen, mens å bytte det ut med et enkelt tilsvarende mye sterkere kort gjerne koster 2x samme mengde kronestykker.

 

Og med AMD har det i alle fall vært slik at da skal man kunne sette hummer sammen med IDUN kaviar, og det skal virke. Men man har ikke historisk sett fått utnyttet mer minnekapasitet enn det minste kortet, og det er mulig det samme gjelder for frekvenser. Hvis det ikke virker slik, og man må kjøpe to like kort med samme minne, BIOS og lukt, faller hele hensikten med crossfireX på mellomklassekort bort - for samme summen får man et kort i en bedre klasse. 

 

E9  :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@tommyb

Man kjøper ikke de dyreste og beste kortene av RX480 med eksotiske løsninger, for siden å parre dem med en etterpåklatt man finner til slikk og ingenting på finn.no.. Da benytter man billige referanseløsninger fra starten av, som er de kortene man burde brukt i en test som dette, der man setter setter Crossfire Tech på testbenken, og dømmer alle Crossfire konfigurasjoner under ett. AMD sier referansekortene vil funke greit med andre referansekort med mindre/mer minne, ingen av 3. parts produsentene sier kortene sine vil funke med andres kort uten problemer, snodig det der, ikke sant....

 

Personlig får jeg Crossfire til å funke tilfredstillende, med noen tweaks, og selv om 2 RX 480 MSI Gaming X 8GB kostet meg 4500,-, så var dette veldig mye billigere enn konkurrentens tilsvarende ytelse på aktuellt tidspunkt. Dessuten er jeg for å støtte den som trenger det mest, og for tiden er dette AMD. For endel år siden gjorde jeg det samme for nVidia, selv om malingen på veggen fikk bobler av varmen nvidias beste den gangen produserte :p

 

De som ønsker å kjøre de dyreste mellomklassemodellene i crossfire/SLI, gjør dette antagelig fordi de vil holde seg til AMD eller nVidia og/eller ikke har anledning til å hoste opp dobbelt så mye penger for ett singelkort med en gang, ikke fordi det nødvendigvis er god økonomi eller plug&play i sum. Dette er heller ikke en teknologi forbeholdt eller ment for kun billige kort, dette skal fungere tilfredstillende bra på to high-end kort for kresne brukere også. Som folk med 2 Titan X krever av SLI også..

At 3. parts produsenter med sine egne og tildels eksotiske løsninger, gjør det vanskelig å parre med andre produsenters kort for SLI/CFX, sikrer også mer salg av sine egne kort.. Noe de også fremmer på egne forum, når noen klager på bugs med SLI/CFX med ikke identisk matching.

 

@Smedsrud

Wattman klarer ikke å kontrollere/kommunisere godt nok med MSI Gaming X sin kontroller for viftestyring, som leser tempraturer på GPU og VRM separat og setter hastighet på viftene uavhengig av hverandre der 1 er for GPU og 1 er for VRM, har jeg studert meg frem til. Dette er noe som vil kunne medføre tempraturproblemer og tilhørende throttling og med stuttering/lag som symptomer. Med MSI Gaming APP/OC utility, så funker kortet smertefritt, og klokker særdeles godt, men denne utility kan neppe benyttes på Sapphire+ kortet, og da begynner problemene allerede før man har startet testen.

 

Kjenner ikke til Sapphire sin kontrollerløsning, og utility for å kontrollere denne, men tipper den er like ukompatibel med MSI Gaming X kortet som MSI utility er med Sapphire+ kortet...

 

Problemene kommer når man prøver å parre to ulike produsenters interne løsninger, så her skal man ha flaks for å få det til å fungere... 

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

 

Hei hei hei gutter, det er en del rare kommentarer i denne tråden her. 

 

Jeg har prøvd meg litt nettopp på crossfiring av mellomklassekort, og de kommentarene her er i overkant teoretiske med ingen forståelse for hvordan moderate mengder penger gjøres om til grafikk.

 

Man kjøper ikke to identiske mellomklassekort for å øke ytelsen opp til verdien så det blir sammenlignbart med det ene dyrere kortet man kunne kjøpt for de samme kronene. Det ville vært det rareste valget gjennomførbart. Du kunne fått et mye bedre kort for de pengene, med mye enklere oppsett, mye mindre problemer, og langt bedre oppfølging på hardware og software. Ja, dersom du skal ha den råeste grafikken så må du kanskje ha to toppmodeller i stedet for en, men dersom du har fire-fem tusen å bruke på grafikk, er det meningsløst å dele pengene og ytelsen på to kort. 

 

Grunnen til å sette to mellomklassekort i kryssildX er fordi man allerede har ett og med en moderat mengde kronestykker kan man kjøpe ett nytt kort, utgående modell, og doble ytelsen, mens å bytte det ut med et enkelt tilsvarende mye sterkere kort gjerne koster 2x samme mengde kronestykker.

 

Og med AMD har det i alle fall vært slik at da skal man kunne sette hummer sammen med IDUN kaviar, og det skal virke. Men man har ikke historisk sett fått utnyttet mer minnekapasitet enn det minste kortet, og det er mulig det samme gjelder for frekvenser. Hvis det ikke virker slik, og man må kjøpe to like kort med samme minne, BIOS og lukt, faller hele hensikten med crossfireX på mellomklassekort bort - for samme summen får man et kort i en bedre klasse. 

 

E9  :thumbup:

 

 

Så fordi det ikke er mulig å få tak i det samme kortet man allerede har i maskinen må man kjøpe nytt og kraftigere singelkort?

Synd produsentene kun selger de bestemte modellene dagen man bestiller. Tenk om et kort var å få tak kanskje et år etterpå også...? Da hadde jo dette crossfire/SLI spetakkelet kanskje vært nyttig.. /ironi

Lenke til kommentar

Altså, jeg er mer for at man oppdriver et kort isteden for SLI / CF, der er jeg ikke uenig. Skal man ha SLI / CF så kjøper man 2 stk. kort NÅ.. ikke vente senere. !!

 

jeg hadde en plan i snart fremtidig bygg med amd r5 og en amnd rx480 4gb, og så tenkte jeg senere å kjøpe ett til rx480 4gb for å øke ytelsen. så det er ikke lurt altså?

Lenke til kommentar

 

 Ergo er CF for dårlig. Hvis jeg har 2 stykk 480 i min PC forventer jeg at de automatisk klokker seg til samme frekvens, så de funker 100%.

Bedre å la være å si noe enn å drite seg ut ved å skrive slike dumme utsagn som dette. Det er utrolig hva slags saueflokktankesett nvidia har klart å sette til live.

 

Det er særlig morsomt å se medlemmer av denne hemningsløse flokken hive seg på alt av AMD-nytt.

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar

 

Altså, jeg er mer for at man oppdriver et kort isteden for SLI / CF, der er jeg ikke uenig. Skal man ha SLI / CF så kjøper man 2 stk. kort NÅ.. ikke vente senere. !!

jeg hadde en plan i snart fremtidig bygg med amd r5 og en amnd rx480 4gb, og så tenkte jeg senere å kjøpe ett til rx480 4gb for å øke ytelsen. så det er ikke lurt altså?

 

 

Sålenge du velger ett kort med brukbar lagerbeholdning i nettbutikkene, slik at du senere får tak i eksakt samme kortet, så skulle du være trygg.. Men merk deg at AMD kommer straks med RX 500 serien, deriblant RX 580 med samme kjerne på ny 14nm LPP prosess og sikkert andre tweaks, så da går nok RX 400 serien ut av produksjon... Så skal du ha RX480 4gb nå, pass på å velg ett med meget god lagerbeholdning.. Men, det synes som om dine planer om AMD R5 ligger noen uker frem i tid, så da følger du samme oppskrift på RX 500 kortet du velger...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

 

 

Altså, jeg er mer for at man oppdriver et kort isteden for SLI / CF, der er jeg ikke uenig. Skal man ha SLI / CF så kjøper man 2 stk. kort NÅ.. ikke vente senere. !!

jeg hadde en plan i snart fremtidig bygg med amd r5 og en amnd rx480 4gb, og så tenkte jeg senere å kjøpe ett til rx480 4gb for å øke ytelsen. så det er ikke lurt altså?

 

 

Sålenge du velger ett kort med brukbar lagerbeholdning i nettbutikkene, slik at du senere får tak i eksakt samme kortet, så skulle du være trygg.. Men merk deg at AMD kommer straks med RX 500 serien, deriblant RX 580 med samme kjerne på ny 14nm LPP prosess og sikkert andre tweaks, så da går nok RX 400 serien ut av produksjon... Så skal du ha RX480 4gb nå, pass på å velg ett med meget god lagerbeholdning.. Men, det synes som om dine planer om AMD R5 ligger noen uker frem i tid, så da følger du samme oppskrift på RX 500 kortet du velger...

 

skjønner  :dremel:

Lenke til kommentar

.

Og med AMD har det i alle fall vært slik at da skal man kunne sette hummer sammen med IDUN kaviar, og det skal virke. Men man har ikke historisk sett fått utnyttet mer minnekapasitet enn det minste kortet, og det er mulig det samme gjelder for frekvenser. Hvis det ikke virker slik, og man må kjøpe to like kort med samme minne, BIOS og lukt, faller hele hensikten med crossfireX på mellomklassekort bort - for samme summen får man et kort i en bedre klasse. 

Hva er det du egentlig prøver å si? Det eneste som har blitt påpekt her, er at testen ikke faller innenfor rimelighetens grenser fordi to vidt forskjellige kort ble benyttet. I SLI ​du ha samme minnemengde blant annet, nettopp fordi alt annet kan skape innviklinger. Vær glad AMD i det hele tatt gir deg muligheten, noe konkurrenten ikke gjør. Resten av det du sier henger ikke på greip. Det er ikke spesielt vanskelig å få tak i et andre dønn likt kort. Videre forstår jeg ikke hvor du henter holdepunktet for "hensikten faller bort" fra - hvorfor skulle det å finne et likt kort øke prisen (i følge deg) og dermed fjerne hensikten? Det er langt fra gitt. Virker ikke helt gjennomtenkt gitt. Likeså er det ingen som sier at du ikke kan benytte to ulike kort, men tvert imot at det er fullt mulig mot at visse krav, som strengt tatt kan sies å være sunn fornuft, bør oppfylles.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte for en stund siden et GTX 660 (det var på tilbud, så ble billigere enn AMD om noen lurte på det, jeg viste ingenting om Nvidia og AMD uansett da). Så mot slutten av produksjonen av 660 kort så kjøpte jeg et til. Et enkelt kort på den tiden (970 vil jeg tro) ville vært bedre, men pga andre grunner så var det beste valg. Første kortet er et Asus DirectCUII og andre var et MSI Gaming kort. Begge var billigste eller nesten billigste når jeg kjøpte dem. Eneste forskjellen jeg merker ved SLI er høyere fps, og at jeg må skru på SLI for hver driveroppdatering...

 

Så godt mulig CF fungerer strålende med to identiske kort, men burde det ikke fungere selv om du ikke har to identiske kort? Burde ikke det å ha to RX 480 kort være bra nok? Og hvis det er slik at 4 GB ikke fungerer med 8 GB som er vel det tek skal teste nå, så hvorfor er det mulig å gjøre det? 

 

Sett noen her mener AMD gir mer kontroll til 3. part med hva de kan gjøre av automatiske settings på kortet. Derfor må du selvfølgelig teste med to like. Og så kritiserer de tek for å si at SLI er bedre. Men altså, med hvis det er sånn med SLI at du bare kan ta to kort som har samme navn (GTX 660) uansett hvilken 3. part osv og sette dem sammen og så bare fungerer det, er det ikke da bedre? Hvis du må planlegge hvilket RX 480 kort du kjøper først og håpe at de har det samme på lager til en ok pris når du skal kjøpe neste gang, er ikke det dårligere?

 

Og angående VRAM så er det jo bare bortkastede penger å bruke ulik mengde VRAM uansett, så jeg vet ikke hvorfor noen ville kjøpt det. Og hvis du skal ha SLI/CF bør du definitivt gå for kortene med mest VRAM. AMD har og myyye flere kort med ulik mendge VRAM enn Nvidia. Og sånn som 1060 som har forskjellig VRAM og ellers litt ulike og er jo bare SLI deaktivert. Sikkert og pga penger (selge flere 1080 kort). Det er tross alt Nvidia :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Altså, jeg er mer for at man oppdriver et kort isteden for SLI / CF, der er jeg ikke uenig. Skal man ha SLI / CF så kjøper man 2 stk. kort NÅ.. ikke vente senere. !!

jeg hadde en plan i snart fremtidig bygg med amd r5 og en amnd rx480 4gb, og så tenkte jeg senere å kjøpe ett til rx480 4gb for å øke ytelsen. så det er ikke lurt altså?

 

Jeg vet ikke hvordan det er med identiske kort og alt, men jeg kan si deg det at det å kjøpe 8 GB er verdt det. Om du skal kjøre et kort er det i de fleste tilfeller helt fint med "bare" 4GB VRAM. Spesielt ved 1080p. Nå hadde jeg 2 GB VRAM, men mine 660 er og betraktelig svakere enn et RX480. Og jeg kan si deg det at VRAM oftest var problem for høyere ytelse.

 

Hadde utrolig bra fps i MC så satte opp render distance litt for å bruke fpsen (har 60 Hz skjerm), men pga VRAM så fikk jeg plutselig 1/10 av ytelsen. Nå er ikke MC beste eksempel, men om du ser fra testen så spekulerer de her i at 4GB VRAM er gjerne litt lite for GTA V og derfor er fps lav. Fra min erfaring stemmer dette bra. Jeg satte mine egne settings i GTA V høyt når mine to sterke 660 kom sammen :p Spillytelsen derimot var rimelig dårlig (spesielt problematisk med stopp, hakking osv, ikke så ulik noe en får om CPU sliter veldig). Gikk til Nvidia og spurte om hjelp, og de reduserte VRAM forbruket en god del, og plutselig så kjørte spillet veldig bra.

 

Jeg tror to RX 480 er for kraftig for bare 4GB i mange spill. Kanskje 4 GB holder for 1080p, men i det siste har vi sett en stor økning i VRAM og VRAM forbruk i spill (konsollene fikk jo plutselig mye, mye mer). Så jeg ville sagt at det er mye tryggere, og vil sannsynligvis føre til bedre ytelse med 8 GB VRAM. Det er dyrere, og du er åpenbart på budsjett, men jeg ville sagt det er verdt det. Ofte er det VRAM og ikke skalering som stopper ytelsen til mine 660 SLI!

Lenke til kommentar

 

 

 

Så fordi det ikke er mulig å få tak i det samme kortet man allerede har i maskinen må man kjøpe nytt og kraftigere singelkort?

Synd produsentene kun selger de bestemte modellene dagen man bestiller. Tenk om et kort var å få tak kanskje et år etterpå også...? Da hadde jo dette crossfire/SLI spetakkelet kanskje vært nyttig.. /ironi

 

 

Har du i det hele tatt prøvd dette? Hvis det er 1-2 år gamle modeller, er de som regel ute av lageret på de store nettbutikkene og kan kun kjøpes til vesentlig høyere pris. Igjen, hvis du insisterer på å bruke tusenvis av kroner ekstra, så går det jo an... Men når man kjøper et kort i mellomklassen, endog et gammelt kort i mellomklassen, så er det ikke fordi man ønsker å bruke like mye penger som man kan få et dobbelt så raskt kort for. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Så fordi det ikke er mulig å få tak i det samme kortet man allerede har i maskinen må man kjøpe nytt og kraftigere singelkort?

Synd produsentene kun selger de bestemte modellene dagen man bestiller. Tenk om et kort var å få tak kanskje et år etterpå også...? Da hadde jo dette crossfire/SLI spetakkelet kanskje vært nyttig.. /ironi

 

 

Har du i det hele tatt prøvd dette? Hvis det er 1-2 år gamle modeller, er de som regel ute av lageret på de store nettbutikkene og kan kun kjøpes til vesentlig høyere pris.

 

Haha, hva? Hvor får du dette fra? Det er jo bare å kjøpe brukt. Har for så vidt aldri sett gamle skjermkort koste mer enn den opprinnelige prisen i nettbutikker, så dette er jo rett og slett ikke sant. Hvorfor skulle en nettbutikk prise opp en vare når den utgår? Det er vanlig praksis å prise den ned.

Lenke til kommentar

 Resten av det du sier henger ikke på greip. Det er ikke spesielt vanskelig å få tak i et andre dønn likt kort. Videre forstår jeg ikke hvor du henter holdepunktet for "hensikten faller bort" fra - hvorfor skulle det å finne et likt kort øke prisen (i følge deg) og dermed fjerne hensikten? Det er langt fra gitt. Virker ikke helt gjennomtenkt gitt. 

 

Crossfire gjør (per design) at man kan kjøpe et kort i mellomklassen, som tidligere betydde 2-3000 kroner), bruke det i et par år, og så kjøpe et kompatibelt kort i mellomklassen, som da kanskje betydde 1500-2000 kroner og bortimot doble ytelsen. 

 

Men prisutviklingen på eldre kort er slik: 

https://www.prisjakt.no/product.php?pu=3411217

 

Det betyr at med mindre man har maksimum flaks, så er ikke modellen man kjøpte den som er prisgunstig både i januar 2016 og i mai 2017.

Lenke til kommentar

 

Haha, hva? Hvor får du dette fra? Det er jo bare å kjøpe brukt. Har for så vidt aldri sett gamle skjermkort koste mer enn den opprinnelige prisen i nettbutikker, så dette er jo rett og slett ikke sant. Hvorfor skulle en nettbutikk prise opp en vare når den utgår? Det er vanlig praksis å prise den ned.

 

 

Dette får jeg fra prisjakt og prisguiden. Se forrige epost for eksempel. Så har du nå sett noe nytt. 

Lenke til kommentar

 

 

 Ergo er CF for dårlig. Hvis jeg har 2 stykk 480 i min PC forventer jeg at de automatisk klokker seg til samme frekvens, så de funker 100%.

Bedre å la være å si noe enn å drite seg ut ved å skrive slike dumme utsagn som dette. Det er utrolig hva slags saueflokktankesett nvidia har klart å sette til live.

 

Det er særlig morsomt å se medlemmer av denne hemningsløse flokken hive seg på alt av AMD-nytt.

 

 

Hva er dette for en tullkommentar? Du vil altså at det skal være så tungvindt? Hvis jeg kjøper meg to stykk 480 eller to stykk 1060 for den saks skyld, så skulle det selvfølgelig være så enkelt at de automatisk justerte seg slik at de kjørte på samme hastighet og funket 100%. I min ene bærbare PC har jeg to minnebrikker med ulik klokkehastighet og det funker perfekt det da den kjappeste da kjører på samme hastighet som den tregeste. Vanskeligere skal det ikke være.   

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...