Gå til innhold

Kommer PS5 til levere bedre grafikk enn dagens PCer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Venter heller til PS5 før eg tar meg ein ny runde RDR2.

PS5 vil ikke få bedre grafikk enn hva man alt kan få til med PC.

 

Hvorfor vente på PS5 når man alt kan få dette på PC?

Kvifor kjøpe det på PC når eg allerede har det på Playstation, og vil få ein tilnermet, om ikkje bedre opplevelse av det på PS5 kontra PC?

Lenke til kommentar

Kvifor kjøpe det på PC når eg allerede har det på Playstation, og vil få ein tilnermet, om ikkje bedre opplevelse av det på PS5 kontra PC?

Man vil ikke få tilnærma på PS5 kontra PC.

 

La oss si at PS5 vil kosta 6000, tror du virkelig den vil yte i nærheten av et skjermkort til 13k?

 

Konsoll er budsjett og ytelsen vil derfor alltid være deretter.

 

Skal du ha det meste ut av et spill er PC veien å gå. Høyere oppløsning, høyere fps, ultrawide, høyere oppløsning på teksturer, mods bare noen av fordeler med PC, som alltid vil være bedre enn på konsoll. Jeg vil tørre å påstå at man alltid vil få en bedre opplevelse på PC enn konsoll, dersom man har innvestert litt i PCen.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

 

Nå er jeg enig i at en high-end PC vil være bedre enn PS5, men å sammenligne det mot noe ferdigbygd til 4000 føler jeg blir feil, det blir ikke å levere like bra. Konsoll har en ganske fin ytelse mot verdi for pengene med tanke på hvor beleilig det er å bare kjøpe en og plugge i.

 

Nå spiller jeg kun på PC (har en PS4 slim til eksklusive spill bare, men lite bruk der) men prisen for å yte bra i 1440p eller 4K er ikke billig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå er jeg enig i at en high-end PC vil være bedre enn PS5, men å sammenligne det mot noe ferdigbygd til 4000 føler jeg blir feil, det blir ikke å levere like bra. Konsoll har en ganske fin ytelse mot verdi for pengene med tanke på hvor beleilig det er å bare kjøpe en og plugge i.

 

Nå spiller jeg kun på PC (har en PS4 slim til eksklusive spill bare, men lite bruk der) men prisen for å yte bra i 1440p eller 4K er ikke billig.

Redigerte meg litt, helt enig i at du har et poeng.

 

Konsoll er en billig inngang, men å vente på PS5 for bedre ytelse blir helt feil grunn, fordi du allerede har denne ytelsen på PC. Men om man ønsker bedre grafikk enn dagens spillkonsoller, og synes PC blir for dyrt, så skjønner jeg det argumentet.

 

Har forståelse for at mange synes prisene på hardware for tiden er en stor kamel, ganske dyrt med PC som hobby for tia.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

 

Kvifor kjøpe det på PC når eg allerede har det på Playstation, og vil få ein tilnermet, om ikkje bedre opplevelse av det på PS5 kontra PC?

Man vil ikke få tilnærma på PS5 kontra PC.

 

La oss si at PS5 vil kosta 6000, tror du virkelig den vil yte i nærheten av et skjermkort til 13k?

 

Konsoll er budsjett og ytelsen vil derfor alltid være deretter.

 

Skal du ha det meste ut av et spill er PC veien å gå. Høyere oppløsning, høyere fps, ultrawide, høyere oppløsning på teksturer, mods bare noen av fordeler med PC, som alltid vil være bedre enn på konsoll. Jeg vil tørre å påstå at man alltid vil få en bedre opplevelse på PC enn konsoll, dersom man har innvestert litt i PCen.

Ps5, den normale, ikke pluss utgaven som det også ryktes om, har ytelse som tilsvarer et rtx 2070.

 

Altså ca 6.000,-

 

Om du i tillegg skal kjøpe hovedkort, CPU, psu, kasse, Os, tastatur og mus...

 

Ps5 skal visstnok også komme med nye pci-e 4 SSD.

 

Da tror jeg ps5 vil spare deg for en god del penger.

 

For ikke å snakke om optimalisering, og hvor mye utviklerne faktisk legger til for PC brukerne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ps5, den normale, ikke pluss utgaven som det også ryktes om, har ytelse som tilsvarer et rtx 2070.

 

Altså ca 6.000,-

 

Om du i tillegg skal kjøpe hovedkort, CPU, psu, kasse, Os, tastatur og mus...

 

Ps5 skal visstnok også komme med nye pci-e 4 SSD.

 

Da tror jeg ps5 vil spare deg for en god del penger.

 

For ikke å snakke om optimalisering, og hvor mye utviklerne faktisk legger til for PC brukerne.

Om PS5 får 2070 ytelse, eller klarer 60fps i 4K så vil den koste langt over 6K.

 

Da tror jeg vi vil se samme prissjokk som vi fikk med nVidia sine RTX kort.

 

Hardware har blitt dyrt, og det er naivt å tro at neste generasjons konsoller vil top ytelse for en billig penge.

 

Tiden får vise, men om du har rett blir nok prisen langt over 10K for inngangsmodellen av PS5. Bare se på skjermkort og mobiler. Folk er tydeligvis villig til å vetale. Jeg tror PS5 blir enten skuffende ytelse, eller bra ytelse men veldig dyr.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Ps5, den normale, ikke pluss utgaven som det også ryktes om, har ytelse som tilsvarer et rtx 2070.

Er dette bekreftet eller bare rykter? For om det er bekreftet så er det litt synd i de som kjøper ps5, og får to år gammelt mid range hardware. (To år om ps5 kommer i okt/nov neste år, som prognosene tilsier)

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar

 

Ps5, den normale, ikke pluss utgaven som det også ryktes om, har ytelse som tilsvarer et rtx 2070.

 

Altså ca 6.000,-

 

Om du i tillegg skal kjøpe hovedkort, CPU, psu, kasse, Os, tastatur og mus...

 

Ps5 skal visstnok også komme med nye pci-e 4 SSD.

 

Da tror jeg ps5 vil spare deg for en god del penger.

 

For ikke å snakke om optimalisering, og hvor mye utviklerne faktisk legger til for PC brukerne.

Om PS5 får 2070 ytelse, eller klarer 60fps i 4K så vil den koste langt over 6K.

 

Da tror jeg vi vil se samme prissjokk som vi fikk med nVidia sine RTX kort.

 

Hardware har blitt dyrt, og det er naivt å tro at neste generasjons konsoller vil top ytelse for en billig penge.

 

Tiden får vise, men om du har rett blir nok prisen langt over 10K for inngangsmodellen av PS5. Bare se på skjermkort og mobiler. Folk er tydeligvis villig til å vetale. Jeg tror PS5 blir enten skuffende ytelse, eller bra ytelse men veldig dyr.

Bare se på PS3.

Den hadde langt høyere spec en datamaskiner på tiden, selv om dette ikke ble utnyttet pga vanskelig koding.

 

den solgte de med tap, da de kunne tjene tilbake pengene på spill og utstyr.

Lenke til kommentar

Bare se på PS3.

Den hadde langt høyere spec en datamaskiner på tiden, selv om dette ikke ble utnyttet pga vanskelig koding.

 

den solgte de med tap, da de kunne tjene tilbake pengene på spill og utstyr.

Det er en sannhet med modifikasjoner. PS3 hadde ikke høyere specs, men matchet den beste ytelsen man kunne få på den tiden med PC.

 

GTX 8800 som kom ut likt med PS3 og var toppkortet på den tiden har relativt lik ytelse som PS3, som er stabil 30 fps i 720p oppløsning, medium settings. Hadde man PC på den tiden med 2 8800 i SLI ville man hatt bedre ytelse på PC enn med PS3.

 

Når PS4 kom ut lå den allerede et godt stykke bak. 780 som hadde kommet ut et halvt år før PS4 klarte helt fint å kjøre 60fps i 1080p, hvor PS4en holdt seg til 30fps med samme settings. I tillegg kom 780 ti likt som PS4, så da var egentlig PS4 gått ut på dato ved lansering om man sammenlignet den med de gjeveste PCene på den tiden.

 

Derfor tror jeg det er et luftslott å håpe på en rimelig PS5 med bedre ytelse enn det man ser på PC i dag. Det blir som å håpe at nVidia ved neste generasjon skal gi ut 3080 ti med over dobbel ytelse av dagens ti til kun 3-4000 kroner, noe alle vet ikke kommer til å skje.

 

Hardware er dyrt, selv om det er konsoll.

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kvifor kjøpe det på PC når eg allerede har det på Playstation, og vil få ein tilnermet, om ikkje bedre opplevelse av det på PS5 kontra PC?

Man vil ikke få tilnærma på PS5 kontra PC.

 

La oss si at PS5 vil kosta 6000, tror du virkelig den vil yte i nærheten av et skjermkort til 13k?

 

Konsoll er budsjett og ytelsen vil derfor alltid være deretter.

 

Skal du ha det meste ut av et spill er PC veien å gå. Høyere oppløsning, høyere fps, ultrawide, høyere oppløsning på teksturer, mods bare noen av fordeler med PC, som alltid vil være bedre enn på konsoll. Jeg vil tørre å påstå at man alltid vil få en bedre opplevelse på PC enn konsoll, dersom man har innvestert litt i PCen.

Du argumentera jo berre for meg her. Du meiner eg burde kjøpe eit skjermkort til 13k, spillet til 500kr, til tross for at eg har det fra før, og resten av ein high end PC, til kanskje 10k for å få RDR2 til å sjå best mulig ut? Trur du har misforstått kva spel faktisk handler om. Det er ikkje ein 3D Mark, der høgste score er det folk er ute etter.

 

Når PS5 kommer, kjem den til å yte like bra som ein PC til 10k+. Eg får og brukt ein 4k TV å spele på, med ein trådløs kontroller, som i all forstand bortsett fra skyting i RDR2, fungerer bedre enn mus og tastatur.

 

Ja eg veit eg kan koble opp ein pc, til tven. Men det er og forblir, upraktisk. Det handler om kva folk foretrekker. Og eg foretrekker faktisk, å vente til PS5 for å få bedre ytelse, slik at eg kan spille gjennom spillet igjen. Ikkje 1 gang, har eg meint at PS5 overgår ein PC i ytelse. (sett vekk ifra at det vil fakstisk det i min situasjon) Det er og forblir ein stråmann fra deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om PS5 får 2070 ytelse, eller klarer 60fps i 4K så vil den koste langt over 6K.

 

Da tror jeg vi vil se samme prissjokk som vi fikk med nVidia sine RTX kort.

 

Hardware har blitt dyrt, og det er naivt å tro at neste generasjons konsoller vil top ytelse for en billig penge.

 

Tiden får vise, men om du har rett blir nok prisen langt over 10K for inngangsmodellen av PS5. Bare se på skjermkort og mobiler. Folk er tydeligvis villig til å vetale. Jeg tror PS5 blir enten skuffende ytelse, eller bra ytelse men veldig dyr.

 

XBO-X ble lansert til 5000kr med en GPU tilsvarende et skjermkort til ~3300kr (XBO-X hadde da også 3GB mer GDDR5 minne). Det er ikke akkurat utenkelig at et skjermkort med tilsvarende RTX 2070 ytelse har kommet seg ned til ~3000kr seint neste år. Men så spørs det da med 8 "fat-core" CPU vs 8 "thin-core" CPU (Zen2 vs Jaguar) og en lynrask SSD løsning. En konsoll som skal være et høyt volum produkt kan uansett ikke selges så dyrt, så start prisen vil nok ligge på 4-5000kr, men det er også fordi det er et høyt volum produkt som presser ned hardware/produksjons prisen.  

Lenke til kommentar

XBO-X ble lansert til 5000kr med en GPU tilsvarende et skjermkort til ~3300kr (XBO-X hadde da også 3GB mer GDDR5 minne). Det er ikke akkurat utenkelig at et skjermkort med tilsvarende RTX 2070 ytelse har kommet seg ned til ~3000kr seint neste år. Men så spørs det da med 8 "fat-core" CPU vs 8 "thin-core" CPU (Zen2 vs Jaguar) og en lynrask SSD løsning. En konsoll som skal være et høyt volum produkt kan uansett ikke selges så dyrt, så start prisen vil nok ligge på 4-5000kr, men det er også fordi det er et høyt volum produkt som presser ned hardware/produksjons prisen.

Da tror jeg du husker dårlig. Inngangsmodellen til PS3 kostet 6000 når den kom til Norge i 2007, og med den prisen gikk de i minus for vært produkt de solgte.Med dagens kroneverdi tilsvarer dette 7800NOK i 2019. Kalkulator: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/939-inflasjonskalkulator

 

Så dersom PS5 priser seg likt som PS3 da den kom snakker vi en konsoll på 8000 kroner, noe som sony vil tape penger på. Så 10K er ikke så utenkelig om den skal yte like bra som PCer vi har i dag.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

 

XBO-X ble lansert til 5000kr med en GPU tilsvarende et skjermkort til ~3300kr (XBO-X hadde da også 3GB mer GDDR5 minne). Det er ikke akkurat utenkelig at et skjermkort med tilsvarende RTX 2070 ytelse har kommet seg ned til ~3000kr seint neste år. Men så spørs det da med 8 "fat-core" CPU vs 8 "thin-core" CPU (Zen2 vs Jaguar) og en lynrask SSD løsning. En konsoll som skal være et høyt volum produkt kan uansett ikke selges så dyrt, så start prisen vil nok ligge på 4-5000kr, men det er også fordi det er et høyt volum produkt som presser ned hardware/produksjons prisen.

Da tror jeg du husker dårlig. Inngangsmodellen til PS3 kostet 6000 når den kom til Norge i 2007, og med den prisen gikk de i minus for vært produkt de solgte.Med dagens kroneverdi tilsvarer dette 7800NOK i 2019. Kalkulator: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/939-inflasjonskalkulator

 

Så dersom PS5 priser seg likt som PS3 da den kom snakker vi en konsoll på 8000 kroner, noe som sony vil tape penger på. Så 10K er ikke så utenkelig om den skal yte like bra som PCer vi har i dag.

PS3 når den kom hadde en ekstra prosessor, etc. For å kunne spille ps2 spill.

 

Når de fjernet dette så falt prisen.

 

Ps5 kommer til å kjøre på samme arkitektur som ps4, så den trenger ikke så mye ekstra.

Lenke til kommentar

PS3 når den kom hadde en ekstra prosessor, etc. For å kunne spille ps2 spill.

 

Når de fjernet dette så falt prisen.

 

Ps5 kommer til å kjøre på samme arkitektur som ps4, så den trenger ikke så mye ekstra.

Prisen falt også fordi den hadde vært lengre på markedet. Den ekstra prosessoren for PS2 var nok ikke største kostnaden. Jeg kan ta feil, men jeg tror mange vil få se et lite sjokk om de tror PS5 blir billig.

Lenke til kommentar

Da tror jeg du husker dårlig. Inngangsmodellen til PS3 kostet 6000 når den kom til Norge i 2007, og med den prisen gikk de i minus for vært produkt de solgte.Med dagens kroneverdi tilsvarer dette 7800NOK i 2019. Kalkulator: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/939-inflasjonskalkulator

 

Så dersom PS5 priser seg likt som PS3 da den kom snakker vi en konsoll på 8000 kroner, noe som sony vil tape penger på. Så 10K er ikke så utenkelig om den skal yte like bra som PCer vi har i dag.

 

PS3 solgte også ganske dårlig i starten og som en annen nevnte gikk den nokså raskt mye ned i pris. Jeg sa ingenting om at det ikke har vært konsoller som har hatt en høy pris, men dette er heller ikke vært konsoller som har solgt bra. 

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

 

PS3 når den kom hadde en ekstra prosessor, etc. For å kunne spille ps2 spill.

 

Når de fjernet dette så falt prisen.

 

Ps5 kommer til å kjøre på samme arkitektur som ps4, så den trenger ikke så mye ekstra.

Prisen falt også fordi den hadde vært lengre på markedet. Den ekstra prosessoren for PS2 var nok ikke største kostnaden. Jeg kan ta feil, men jeg tror mange vil få se et lite sjokk om de tror PS5 blir billig.

Det kostet Sony $800 USD å produsere de første PS3 modellene.

Som de solgte for $500 USD.

 

Etter å ha fjernet ps2 systemet, og fått orden på produksjonen falt produksjonskostnadene til $400 på under et år.

 

Året etter var produksjonskostnadene nede i $240.

 

Den nye ps5 skal dele mye med Xbox, som vil holde kostnadene nede.

I tillegg til at den bruker billigere komponenter.

 

~6000 kr i pris for basismodellen virker helt innenfor.

Lenke til kommentar

PS3 solgte også ganske dårlig i starten og som en annen nevnte gikk den nokså raskt mye ned i pris. Jeg sa ingenting om at det ikke har vært konsoller som har hatt en høy pris, dem dette er heller ikke vært konsoller som har solgt mye.

Mulig, men merkedet har forandret seg en del siden 2007. Ser ikke ut til at folk har så problemer med å kjøpe telefoner til over 10K, så jeg tror nok Sony presser prisene opp og tar seg så godt betalt som de kan. Vi får se, men jeg tror ikke dyre konsoller blir et problem.

Endret av Emile the rat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...