Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker det kan være noe liknende:

- Forklar hvordan digital kommunikasjon kan påvirke holdninger til egen kropp.

- Hvordan kan digital kommunikasjon/sosiale medier påvirker ungdommers kroppsbilde?

- Drøft hvordan holdningsendringer kan ha konsekvenser for kroppsbildet/fysisk helse.

Endret av It'sBurning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Kan noen forklare meg hva konformitet og konformitetspress er, forstår det ikke helt. 

Takk på forhånd  :)

Konformitet: individets atferd/holdninger blir mer lik gruppen det er med i, og det oppstår en slags felles konsens. Konformitetspress er altså presset man føler til å bli gjøre det gruppen gjør, såkalt "gruppepress". Ville lest meg opp på Solomon Asch' forsøk

 

Det er lett å tenke på konformitet som kun negativt (man gjør noe man ikke egentlig har lyst til i frykt for å ikke passe inn eller bli utestengt), men det er også viktig for at grupper skal fungere, ettersom det skaper harmoni og forhindrer konflikt mellom medlemmene. Altså er det både naturlig og sunt i små doser. 

Endret av Nevrotisk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har tenkt litt på kognitiv dissonans, og om det kan være en utløsende faktor til spiseforstyrrelser. (adferd stemmer ikke overens med holdning). Har og lest meg litt opp på "spreading of alternatives" teorien som bygger på dissonansteorien til Festinger. Hvis noen synes dette kan virke som en ting å diskutere er jeg veldig for å snakke om det, og diskutere ideer. Jeg er fulltidsprivatist så jeg har ikke gått på skole/hatt faget med faglærer. Derfor er alt jeg skriver på eksamen "selvlært" og det er fint for meg å få input fra andre :D 

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på kognitiv dissonans, og om det kan være en utløsende faktor til spiseforstyrrelser. (adferd stemmer ikke overens med holdning). Har og lest meg litt opp på "spreading of alternatives" teorien som bygger på dissonansteorien til Festinger. Hvis noen synes dette kan virke som en ting å diskutere er jeg veldig for å snakke om det, og diskutere ideer. Jeg er fulltidsprivatist så jeg har ikke gått på skole/hatt faget med faglærer. Derfor er alt jeg skriver på eksamen "selvlært" og det er fint for meg å få input fra andre :D

Du kan spekulere i en kobling mellom kognitiv dissonans og spiseforstyrrelser. Husk å definere/gi en kort introduksjon av teorien kognitiv dissonans før du skriver om hvordan det kan utløse spiseforstyrrelser. Derifra kan du følge opp med et eksempel eller støtte opp om koblingen ved hjelp av et psykologisk eksperiment/statistikker/annen teori som kan peke på det samme.

- Elev VG3, 6 i psyk 1, 6 i psyk 2.

Lenke til kommentar

Dette kan se slik ut:

Teorien om kognitiv dissonans er utviklet av den amerikanske sosialpsykologen Leon Festinger.1
Denne teorien handler om at -kort definisjon-,2 og kan tilby en forklaring på hvordan spiseforstyrrelser kan oppstå.

-forklar hva du mener er sammenhengen-

For å gi et eksempel på hvordan denne sammenhengen kan arte seg, kan vi ta for oss eksempelpersonen Gunn-Øystein... (Og så viser du til koblingen ved å bruke vedkommende som eksempel.)

"Spreading of Alternatives" er en teori av -forfatter- som bygger på Festingers kognitive dissonansteori... Forklar teorien og sammenhengen.

 

Rød tråd.


Kildeliste:
1 Forfatters etternavn, fornavn. Navnet på boken (utgitt år.) Sted: Forlag. Sidenummer.
2 Forfatters etternavn, fornavn. Diskusjon.no (dato kilde ble publisert.)
URL: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1774771&page=2 (Hentet: Dato du kopierte infoen fra nettet.)

Endret av It'sBurning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette kan se slik ut:

 

Teorien om kognitiv dissonans er utviklet av den amerikanske sosialpsykologen Leon Festinger.1

Denne teorien handler om at -kort definisjon-,2 og kan tilby en forklaring på hvordan spiseforstyrrelser kan oppstå.

-forklar hva du mener er sammenhengen-

For å gi et eksempel på hvordan denne sammenhengen kan arte seg, kan vi ta for oss eksempelpersonen Gunn-Øystein... (Og så viser du til koblingen ved å bruke vedkommende som eksempel.)

 

"Spreading of Alternatives" er en teori av -forfatter- som bygger på Festingers kognitive dissonansteori... Forklar teorien og sammenhengen.

 

Rød tråd.

 

 

Kildeliste:

1 Forfatters etternavn, fornavn. Navnet på boken (utgitt år.) Sted: Forlag. Sidenummer.

2 Forfatters etternavn, fornavn. Diskusjon.no (dato kilde ble publisert.)

URL: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1774771&page=2 (Hentet: Dato du kopierte infoen fra nettet.)

Vet hvordan jeg setter opp et avsnitt i psykologi. spørsmålet mitt var om noen andre hadde tenkt lignende eller helt motsatt... vil heller ikke si at en enkeltperson kvalifiserer til å bygge teorier i psykologi, ettersom den moderne psykologien er preget av vitenskap og metastudier.. 

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på kognitiv dissonans, og om det kan være en utløsende faktor til spiseforstyrrelser. (adferd stemmer ikke overens med holdning). Har og lest meg litt opp på "spreading of alternatives" teorien som bygger på dissonansteorien til Festinger. Hvis noen synes dette kan virke som en ting å diskutere er jeg veldig for å snakke om det, og diskutere ideer. Jeg er fulltidsprivatist så jeg har ikke gått på skole/hatt faget med faglærer. Derfor er alt jeg skriver på eksamen "selvlært" og det er fint for meg å få input fra andre :D

Har også fundert litt på om kognitiv dissonans kan opptre som en utløsende faktor, men har ikke helt klart å tenke meg fram til gode argumenter..

Lenke til kommentar

 

Har tenkt litt på kognitiv dissonans, og om det kan være en utløsende faktor til spiseforstyrrelser. (adferd stemmer ikke overens med holdning). Har og lest meg litt opp på "spreading of alternatives" teorien som bygger på dissonansteorien til Festinger. Hvis noen synes dette kan virke som en ting å diskutere er jeg veldig for å snakke om det, og diskutere ideer. Jeg er fulltidsprivatist så jeg har ikke gått på skole/hatt faget med faglærer. Derfor er alt jeg skriver på eksamen "selvlært" og det er fint for meg å få input fra andre :D

Har også fundert litt på om kognitiv dissonans kan opptre som en utløsende faktor, men har ikke helt klart å tenke meg fram til gode argumenter..
For jeg tenker litt sånn på den spenningen som etterfølger kognitiv dissonans og hvordan folk vil se på noen og tenke "jeg vil se sånn ut" men ikke vite hvordan man skal nå det "målet" så spenningen fører til den mest drastiske endringen i adferd; sulte seg selv/ b&p
Lenke til kommentar

Hei! Jeg tar faget som privatist, og syns det ser ut som om man kan bruke PC hvis man vil - stemmer dette? Man må ikke registrere det på forhånd eller laste ned noe program? Er litt nervøs for at jeg skal komme dit med notatene mine på PC-en og ikke få lov til å bruke den.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg tar faget som privatist, og syns det ser ut som om man kan bruke PC hvis man vil - stemmer dette? Man må ikke registrere det på forhånd eller laste ned noe program? Er litt nervøs for at jeg skal komme dit med notatene mine på PC-en og ikke få lov til å bruke den.

 

har hatt to andre privatisteksamener, brukte skolepc-en men så at flere hadde med seg andre type private pc-er og mac. Så tror ikke de tar den fra deg.. Bare husk å møte opp tidlig på lokalet slik at du får tilgang på internett (NDLA og lignende) kan være de ikke prioriterer oss privatister :D

Lenke til kommentar

 

 

Har tenkt litt på kognitiv dissonans, og om det kan være en utløsende faktor til spiseforstyrrelser. (adferd stemmer ikke overens med holdning). Har og lest meg litt opp på "spreading of alternatives" teorien som bygger på dissonansteorien til Festinger. Hvis noen synes dette kan virke som en ting å diskutere er jeg veldig for å snakke om det, og diskutere ideer. Jeg er fulltidsprivatist så jeg har ikke gått på skole/hatt faget med faglærer. Derfor er alt jeg skriver på eksamen "selvlært" og det er fint for meg å få input fra andre :D

Har også fundert litt på om kognitiv dissonans kan opptre som en utløsende faktor, men har ikke helt klart å tenke meg fram til gode argumenter..
For jeg tenker litt sånn på den spenningen som etterfølger kognitiv dissonans og hvordan folk vil se på noen og tenke "jeg vil se sånn ut" men ikke vite hvordan man skal nå det "målet" så spenningen fører til den mest drastiske endringen i adferd; sulte seg selv/ b&p

 

Jeg er enig i at en utløsende faktor for spiseforstyrrelser kan være kognitiv dissonans, men er det godt nok å argumentere for det på den måten eller må det ligge noe mer bak det at man går så drastisk til verks slik at man ikke klarer å stoppe utviklingen av en spiseforstyrrelse. Tenker det samme som deg at det blir en uoverensstemmelse mellom det man tenker/føler/ønsker og det man klarer å gjennomføre i handling. Men klarer ikke helt formulere klare argumenter for (og i mot)

 

Dette ble noe rotete, håper det var forståelig likevel

Lenke til kommentar

 

 

 

Har tenkt litt på kognitiv dissonans, og om det kan være en utløsende faktor til spiseforstyrrelser. (adferd stemmer ikke overens med holdning). Har og lest meg litt opp på "spreading of alternatives" teorien som bygger på dissonansteorien til Festinger. Hvis noen synes dette kan virke som en ting å diskutere er jeg veldig for å snakke om det, og diskutere ideer. Jeg er fulltidsprivatist så jeg har ikke gått på skole/hatt faget med faglærer. Derfor er alt jeg skriver på eksamen "selvlært" og det er fint for meg å få input fra andre :D

Har også fundert litt på om kognitiv dissonans kan opptre som en utløsende faktor, men har ikke helt klart å tenke meg fram til gode argumenter..
For jeg tenker litt sånn på den spenningen som etterfølger kognitiv dissonans og hvordan folk vil se på noen og tenke "jeg vil se sånn ut" men ikke vite hvordan man skal nå det "målet" så spenningen fører til den mest drastiske endringen i adferd; sulte seg selv/ b&p

 

Jeg er enig i at en utløsende faktor for spiseforstyrrelser kan være kognitiv dissonans, men er det godt nok å argumentere for det på den måten eller må det ligge noe mer bak det at man går så drastisk til verks slik at man ikke klarer å stoppe utviklingen av en spiseforstyrrelse. Tenker det samme som deg at det blir en uoverensstemmelse mellom det man tenker/føler/ønsker og det man klarer å gjennomføre i handling. Men klarer ikke helt formulere klare argumenter for (og i mot)

 

Dette ble noe rotete, håper det var forståelig likevel

 

 

Ville absolutt ikke sagt at kognitiv dissonans er en viktig årsak, men heller kanskje en katalysator. Jeg tenker, og det kan være jeg nå gir hele mitt svar på en eksamen, at spiseforstyrrelser kommer av ekstremt komplekse og sammensatte årsaker. For eksempel kan man ha opplevd noe traumatisk som voldtekt eller mobbing i barndommen. Det kan føre til et dårlig selvbilde (ikke bra nok på noen områder),  de generaliserte andre viser i tillegg il et ideal som man selv ikke føler man kan oppnå, og dette blir prakket på den med allerede lav selvtillit fra før av. dette kan føre til et forvrengt kroppsbilde. (kan også være relevant å snakke om speilingsteori før dette samt internaliserte holdninger), man vil da prøve å oppnå en positiv respons hos de generaliserte andre (dette skjer under sekundærsosialiseringen ikke primærsosialiseringen) og man forsøker å endre det man oppfatter som "alle andres holdninger" til sine egne, og internalisere de. man vil da kanskje finne kognitiv dissonans mellom tanker og adferd (for eksempel jeg vil se ut som *** en eller annen kjendis, men jeg har ikke deres livsstil), fordi vi lever i en generasjon som vil ha alt gjort fort, og sosiale medier er et eksempel på hvor kort oppmerksomhet vi vier noe (tenk bare på tinder og andre visuelle medier), vil man prøve å rette seg selv inn på desperate måter. Vi vil ikke jobbe for å se ut som skjønnhetsidealet (som kan diskuteres som noe ingen kan klare å oppnå med all retusjering og redigering av bilder), vi vil ha resultatet kjapt; og i de verste tilfeller kan dette resultere i en spiseforstyrrelse.

 

Kan være som jeg sa i starten av denne tråden at jeg er helt på bærtur.. men jeg jo heller ikke :D

Endret av fredagskjos
Lenke til kommentar

Angående spiseforstyrrelse, i følge erik erikson sin sosial utviklingsmodell - så er tredje fase; arbeidsevne versus mindreverdighetsfølelse og femte fase; identitet versus rolleforvirring viktg å nevne som mulige begrunnelser for at lidelsen oppstår. ?

Lenke til kommentar

Igjen om spiseforstyrrelse, I følge Freud sin psykoanalitiske teori så er Anoreksi tolket som en seksualfrykt eller frykt for "oral inseminasjon". Nyere forskning innenfor psykodynamisk teori vetklegger heller at barnets behov ikke ble tilfredsstilt og at anoreksi evt. andre spiseforstyrrelser er en uttrykk for mangel.

 

Freud baserte seg også på forsvarsmekanismer, så her er det viktig å nevne super-ego, id og ego.

 

Kognitiv tenkning; klar sammenheng mellom atferd som fører til automatiske handlinger/tanker. Typiske leveregler slik som "om jeg spiser den brødskiva blir jeg tykk" dette fører til at atferden blir påvirket. Sosiale forhold med familie, venner, kultur, samfunn påvirker individets tenkning derigjennom atferden. - Dette fant jeg fra en rapport på nettet kalt "Det va krig og æ va uskyldig sivilvefolkning".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...