Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål vg3 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvilken tekst kommer folk til å gå for her? retorisk analyse, sammenligning, novelleanalyse eller kreativ tekst?

 

Velger vanligvis retorisk analyse, men leser alltid igjennom alle oppgavene først for å velge den mest tiltalende. 

 

 

 

Jeg føler føler at nesten alle velger retorisk analyse. Blir nok kjedelig og ikke minst vanskeligere å skille  seg ut i bunken av eksamensbesvarelser. 

 

Har retorisk analyse som nødløsning, men samtidig er jeg ikke sikker på hva jeg skal velge..

Lenke til kommentar

 

Hvilken tekst kommer folk til å gå for her? retorisk analyse, sammenligning, novelleanalyse eller kreativ tekst?

 

Velger vanligvis retorisk analyse, men leser alltid igjennom alle oppgavene først for å velge den mest tiltalende. 

 

Samme her. Jeg håper det kommer retorisk analyse på langsvarsoppgaven, og ikke kortsvarsoppgaven.

Lenke til kommentar

 

 

Hvilken tekst kommer folk til å gå for her? retorisk analyse, sammenligning, novelleanalyse eller kreativ tekst?

 

Velger vanligvis retorisk analyse, men leser alltid igjennom alle oppgavene først for å velge den mest tiltalende. 

 

 

 

Jeg føler føler at nesten alle velger retorisk analyse. Blir nok kjedelig og ikke minst vanskeligere å skille  seg ut i bunken av eksamensbesvarelser. 

 

Har retorisk analyse som nødløsning, men samtidig er jeg ikke sikker på hva jeg skal velge..

 

Dette er veldig sant. Læreren vår er også skriftlig sensor, og fortalte at han har opplevd at nærmere åtte av ti har skrevet retorisk analyse på langsvarsoppgaven. Jeg skulle ønske jeg behersket noe annet enn retorisk analyse, men dessverre er dette det eneste jeg føler vil gå bra.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvilken tekst kommer folk til å gå for her? retorisk analyse, sammenligning, novelleanalyse eller kreativ tekst?

 

Velger vanligvis retorisk analyse, men leser alltid igjennom alle oppgavene først for å velge den mest tiltalende. 

 

 

 

Jeg føler føler at nesten alle velger retorisk analyse. Blir nok kjedelig og ikke minst vanskeligere å skille  seg ut i bunken av eksamensbesvarelser. 

 

Har retorisk analyse som nødløsning, men samtidig er jeg ikke sikker på hva jeg skal velge..

 

Dette er veldig sant. Læreren vår er også skriftlig sensor, og fortalte at han har opplevd at nærmere åtte av ti har skrevet retorisk analyse på langsvarsoppgaven. Jeg skulle ønske jeg behersket noe annet enn retorisk analyse, men dessverre er dette det eneste jeg føler vil gå bra.

 

 

I vår klasse valgte 28 av 30 retorisk analyse på tentamen... Måtte vært utrolig kjedelig å rette. 

Lenke til kommentar

Angående retorisk analyse:

Min norsk lærer har sagt at selv om flere kandidater velger retorisk analyse fremfor noe annet, så er det gjerne denne sjangeren sensorer i større grad blir "fornøyd" med. Dette skyldes at, i min norsk lærers øyne, når en elev analyserer bra, så er det gøy å lese, men dersom du sliter med dine analytiske evner, vil dette selvfølgelig bli en utfordring. 
Norsk læreren min sa til  klassen at dersom vi velger retorisk analyse, bli flink til å skrive kreative innledninger (noe jeg mener jeg er veldig flink til), og at vi bør alltid ha minst 2 virkemidler i både innledning og avslutning, der sirkel komposisjon bør være en av dem. Dette gjør at du ikke bare skiller deg ut, men får også vist kompetanse på en annen måte, enn bare gjennom analyse.

Endret av Erik1221
Lenke til kommentar

 

ugh, gruer meg. Har sidemål i morgen :/ 

Lykke til! Pass på at du leser oppgaveteksten flere ganger, og at du faktisk svarer på det oppgaven ber deg om.

 

Kunne ikke sagt det bedre selv! Har sidemål i morgen jeg også, og jeg anbefaler deg virkelig å lese oppgaven minst 3 ganger, og NOTER NED HVA DEN BER OM!!!!!! Les "teksten(e)" 3 ganger, 1 gang for å få overblikk, 1 gang for å lete etter virkemidler, og 1 gang til SAKTE for å finne flere virkemidler. Her bør du også notere ned hva oppgaven ber deg om; dersom det står at du skal sammenligne to tekster, bruk en annen farge når du ringer rundt/understreker virkemidler i teksten, for de virkemidlene som er felles for begge tekstene. og en annen farge for de virkemidlene som ikke er felles. I en sammenlignig bør du kommentere hvilke virkemidler som er felles og hvilke som ikke er felles, for da kan du reflektere over hvorvidt forfatteren hadde tjent/ikke tjent på å bruke de virkemidlene. Et annet råd; du bør disponere ca.40 minutter - 1 time på slutten for å se over teksten din, og da bør du slå opp ALLE ord du finner, og da mener jeg alle!

Lykke til!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående retorisk analyse:

Min norsk lærer har sagt at selv om flere kandidater velger retorisk analyse fremfor noe annet, så er det gjerne denne sjangeren sensorer i større grad blir "fornøyd" med. Dette skyldes at, i min norsk lærers øyne, når en elev analyserer bra, så er det gøy å lese, men dersom du sliter med dine analytiske evner, vil dette selvfølgelig bli en utfordring. 

Norsk læreren min sa til  klassen at dersom vi velger retorisk analyse, bli flink til å skrive kreative innledninger (noe jeg mener jeg er veldig flink til), og at vi bør alltid ha minst 2 virkemidler i både innledning og avslutning, der sirkel komposisjon bør være en av dem. Dette gjør at du ikke bare skiller deg ut, men får også vist kompetanse på en annen måte, enn bare gjennom analyse.

 

 

Ja, det skal vel mye til for at du får en dårlig karakter på en retorisk analyse. Fallhøyden er derimot større på en sammenligning, novelletolkning og ikke minst en kreativ tekst. Men samtidig kan det vel sies at gevinsten er større? 

Endret av Gluestick
Lenke til kommentar

 

Angående retorisk analyse:

Min norsk lærer har sagt at selv om flere kandidater velger retorisk analyse fremfor noe annet, så er det gjerne denne sjangeren sensorer i større grad blir "fornøyd" med. Dette skyldes at, i min norsk lærers øyne, når en elev analyserer bra, så er det gøy å lese, men dersom du sliter med dine analytiske evner, vil dette selvfølgelig bli en utfordring. 

Norsk læreren min sa til  klassen at dersom vi velger retorisk analyse, bli flink til å skrive kreative innledninger (noe jeg mener jeg er veldig flink til), og at vi bør alltid ha minst 2 virkemidler i både innledning og avslutning, der sirkel komposisjon bør være en av dem. Dette gjør at du ikke bare skiller deg ut, men får også vist kompetanse på en annen måte, enn bare gjennom analyse.

 

 

Ja, det skal vel mye til for at du får en dårlig karakter på en retorisk analyse. Fallhøyden er derimot større på en sammenligning, novelletolkning og ikke minst en kreativ tekst. Men samtidig kan det vel sies at gevinsten er større? 

 

Gevinsten vil være større dersom du har peiling på hva du driver med. Kreativ tekst er kanskje en av de sikreste sjangrene du kan velge for å unngå stryk, men vanskelig å oppnå toppkarakter. Sammenligning kan være veldig vanskelig, men også veldig lett; alt avhenger av tekstene du skal sammenligne, samt din analytiske evne. Novelletolkning er noe skikkelig hærverk; ikke er det kun vrient å skjønne helt hva forfatteren prøver å få frem, men det er også vanskelig å sette alt sammen (min personlig erfaring). Jeg satser på retorisk analyse, ettersom det er det jeg alltid har fått 6'er på, men sammenligning kommer nok på en solid andreplass. Jeg vil råde alle å lese oppgavene før dere velger, ettersom det kan være noen som er mer attraktive.

Lenke til kommentar

Har en følelse at første delen (eller kanskje langsvarsdelen, men det tviler jeg på) vil kanskje handle om Kongen sin tale fra Hagefest i fjord. Den kom ikke i de forrige oppgavene, men var masse diskutert. Bortsett fra det kan det også komme noe om fake news, det er jo vel ganske aktuelt tema i dag. 

Dessuten kan det også være sånn at kortsvar kan dreie seg om å overbevise noen andre, dvs. skive en retorisk tekst. Det var lenge siden en slik oppgave kom, sist var det i 2014. 

 

Pleier å få 4ere og 5ere i hovedmål. men føler meg faktist stressa før eksamen. I motsetning til f.eks. samfunnsfaglig engelsk som jeg har hatt til fredag, så har jeg ingen peiling på hva temaet kan være, spesielt når det gjelder de oppgavene hvor vi får sjansen til å skrive en eller annen kreativ tekst. Retorisk analyse er vel ganske greit å velge, spesielt når man har en god mal for dette med seg. Vær obs på analyse og tolkning av sammensatte tekster, spesielt det meg reklamer eller tekster der bildet er med. Sleit med det på tentamen nå i april for jeg manglet oppskrift på det. Novell og dikt tolkning samt analyse virker alltid tungt og vanskelig, men det går også litt på hva slags dikt/novelle det er snakk om. Hvis man er litt dårlig til å lese gjennom linjene og finne frem budskap, så mener jeg at man bør unngå den typen oppgaver: Kreativ tekst virker vel sikkrest, men hva vet jeg. Jeg tenker at det er mye lettere å bomme nettopp på diktanalyse. 

Lenke til kommentar

RETORISK ANALYSE - ANALYSEMALER, TIPS, BEGREPER: 

Nytt skjema for retorisk analyse.pdf

Retorisk analyse _ Temabank.pdf

Retorisk analyse og viktige begreper.pdf

Retorisk analyse av muntlig og skriftlig tekst NDLA.pdf

Retoriske-begreper-14442.docx

 

SAMMENSATTE TEKSTER 

Analyse av sammensatte tekster.pdf

Analyseskjema, ikke detaljert NDLA.pdf

Sammensatt-tekst.pdf

 

NOVELLER 

Å skrive novelletolkning.pdf

Mal_novelleanalyse.PDF

Disposisjon for novelletolkning og virkemidler.pdf

Kurs_å_skrive_novelletolking.pdf

Sjekkliste og skrivetips.pdf

Tolkning av noveller. En hjelp til elever i vgs.pdf

 

DIKT

Å_tolke_dikt.pdf

Hvordan tolke et dikt.pdf

Diktanalyse – slik tolker du dikt _ Skole er digg!.pdf

 

ESSAY

Å_skrive_essay.pdf

Essay kort.pdf

Hvordan skriver man et essay.pdf

 

ANNET JEG HAR LASTET NED

Ã_analysere_sakprosatekster.pdf

Å_skrive_skjønnlitterært.pdf

Å_tolke_en_episk_tekst.pdf

Å_tolke_reklame.pdf

analysere og tolke skjønnlitterære tekster.pdf

6 kjekke kommaregler.pdf

Bindeord (konjunksjoner).docx

 

TIDLIGERE EKSAMENSOPPGAVER

NOR1211_NOR1231_NOR1218_NOR1238_Norsk_hovedmål_H16 (3).pdfNOR1211_1231_1218_1238_Norsk_h_V16 (1).pdfNOR1211_NOR1231_NOR1218_NOR1238_Norsk_hovedmal_V15 (3).pdfNOR1211_NOR1218_NOR1231_NOR1238_Norsk_hovedmal (2).pdfNOR1211_NOR1231_NOR1218_NOR1238_Norsk_hovedmal_H14 (1).pdfNOR1211_1231_1218_1238_Norsk_hovedmal_V14.pdf

 

 

Foreslår også å kjøpe seg Student VIP på Studienett, da får dere tilgang til deres ekstrem gode nettbøker som inneholder bl.a. grundige mal og oppskrifter for forskjellige sjangere. Det koster vel 29 kr for tre dager for de som ikke har kjøpt det før. Ekstrem billig med tanke på den ekstreme hjelpen de bøkene gir. Ellers så koster det 89 kr for 30 dagers tilgang, så dere kan godt benytte seg av funskjonen til andre eksamener dere kanskje skal ha. Kjøper dere nå så får dere tilgang frem til muntlig, slik jeg gjorde i går. 

Endret av London0Calling
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...