Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål vg3 2017


Anbefalte innlegg

Så ikke ut som det var opprettet en tråd for 2017, så jeg tar sjansen å starter en ny.

 

Noen som har tips til hvordan skrive bra kortsvar? På begge tentamen har vi fått oppgaver der vi skal overbevise en eller annen, noe jeg synes er veldig vanskelig oppgave. Skjønner liksom ikke hvordan jeg skal formulere meg. Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så ikke ut som det var opprettet en tråd for 2017, så jeg tar sjansen å starter en ny.

 

Noen som har tips til hvordan skrive bra kortsvar? På begge tentamen har vi fått oppgaver der vi skal overbevise en eller annen, noe jeg synes er veldig vanskelig oppgave. Skjønner liksom ikke hvordan jeg skal formulere meg. Noen tips? :)

Nå har jeg ikke lest oppgaven så vet ikke helt hva kriteriet er, men når du skal overbevise noen er det lurt å tenke retorikk; kunsten å overbevise. Vet ikke om det kan være til hjelp, men her er mitt kortsvar fra forrige tentamen, hvor oppgaven var å overtale noen til å lese aviser, og å bruke relevant fagkunnskap (elns):

Ynskjer du å vere eit opplyst menneske?

 

Avisa har lenge vore eit favorisert medium for å formidle kva som rører seg i verda. Ho viste seg først i opplysningstida, og har sidan vore ein fast ingrediens i eit kvart demokratiske samfunn. Men burde du eigentleg lese aviser?

 

Med så mykje som skjer kvar dag kan det vere vanskeleg å orientere seg. Heldigvis for deg gjer avisa det lett å få med seg det du må kunne for å delta i småprat og quiz. Markedet kan ein ikkje si noko på, for det er fleire typar å velje mellom; Aftenposten, Morgenbladet, Klassekampen. Om du ikkje er i form til å bevege deg noko serleg er ikkje det ein unnskyldning heller, ettersom kvar avis er tilgjengeleg på nettet.

 

Om du burde lese aviser, er eigentleg eit spørsmål om du ynskjer å vere eit opplyst menneske. Ledande psykologiske ekspertar har hevda at berre det å lese ei avis i fem minuttar dagleg gjer at du verkar heile ti prosent meir opplyst. Fem minuttar er eit dobesøk. Ja, du kan faktisk lese avisa på do. Du kan lese ho overalt, når som helst. Så kva for ein unnskyldning har du for å ikkje vere opplyst?

 

I mange land har de jo prøvd å slutte med avisa, fordi ho gjorde at menneske blei meir i stand til å ”tenke sjølv”. Og ein har jo sett korleis det har gått der, ikkje mykje demokrati igjen å skryte av akkurat. Så, om du ynskjer å ha berre ein liten muligheit til sjølvstendig refleksjon, anbefaler eg deg å lese avisa. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei, supert med en slik tråd!

Læreren min er overbevist om at vi får noen sangtekster fra Bob Dylan å tolke. Han fikk jo tross alt nobelprisen i litteratur!

Feil

 

?

 

Jeg har personlig produsert store deler av denne eksamen og noe Bob Dylan er det bare å drite i.

 

haha, ja særlig. Ser ikke ut som det etter å ha sett på dine innlegg her på diksujon.no :) Latterlig!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hei, supert med en slik tråd!

Læreren min er overbevist om at vi får noen sangtekster fra Bob Dylan å tolke. Han fikk jo tross alt nobelprisen i litteratur!

Feil

 

?

 

Jeg har personlig produsert store deler av denne eksamen og noe Bob Dylan er det bare å drite i.

 

haha, ja særlig. Ser ikke ut som det etter å ha sett på dine innlegg her på diksujon.no :) Latterlig!

 

Hehe var litt "latterlig" kanskje

Lenke til kommentar

Læreren min på Sonans tror det kommer en oppgave om Skam, så da er det bare å bingewatche hele greia før eksamen

 

Sa hun hvorfor hun tror det? Skam har jo sin fjerde sesong nå, og så vidt jeg vet så har det ikke vært noe eksamensoppgave om Skam enda til tross for at det bestandig er så relevant - kanskje det har det, men har ikke lagt merke til det isåfall 

 

Mvh  :)

Lenke til kommentar

 

Læreren min på Sonans tror det kommer en oppgave om Skam, så da er det bare å bingewatche hele greia før eksamen

Sa hun hvorfor hun tror det? Skam har jo sin fjerde sesong nå, og så vidt jeg vet så har det ikke vært noe eksamensoppgave om Skam enda til tross for at det bestandig er så relevant - kanskje det har det, men har ikke lagt merke til det isåfall

 

Mvh :)

Hun sa bare at det er mye i media for tiden. Er vel etter sesong 2 eller 3 det ble en snakkis, og de kom ut i fjor tror jeg? Endret av Supreme Gentleman
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...