Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

kjemi 2 eksamen, vår 2017


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er ganske sikker på at jeg kommer opp i kjemi 2 nå til vår! (vg3)

Dermed syntes jeg det er greit med en slik diskusjonstråd hvor vi kan diskutere oppgaver frem til eksamensdagen, 29. mai 2017. 

Starter tidlig med øvinga, da jeg er nødt til få 6er for å komme inn medisin i Bergen! 

 

Andre som tror de kommer opp? Om du har hatt eksamen, vil du dele noen erfaringer? Hva er vanskelighetsgraden? 

 

Håper på svar :) 

 

 

--Jeg har et par løsningsforslag til noen av eksamenene, så legger ut det om noen trenger! Har selv ikke begynt å gjøre noen eksamensoppgaver, men driver nå og repeterer kapittel fra boka.

 

(Jeg har laget en lignende tråd for Biologi eksamen for dere som er interesserte).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Sikter mot 6, men tviler veldig sterkt på at jeg klarer det. 5 er bra, men en eventuell 4 blir kjempeskuff..

Vi kan få det til! Hva har du tenkt til å søke til neste år?

 

 

Skal ikke søke før høst 18 eller 19.

Foreløpig står det mellom vetrinær, industriell kjemi og bitoteknologi (siving) og bioingeniør+biomedisin. :) Du da?

Lenke til kommentar

 

 

Sikter mot 6, men tviler veldig sterkt på at jeg klarer det. 5 er bra, men en eventuell 4 blir kjempeskuff..

Vi kan få det til! Hva har du tenkt til å søke til neste år?

 

 

Skal ikke søke før høst 18 eller 19.

Foreløpig står det mellom vetrinær, industriell kjemi og bitoteknologi (siving) og bioingeniør+biomedisin. :) Du da?

 

Det blir forhåpentilig medisin nå til høst! Vurderte også bioteknologi i en god stund, mye spennende som foregår der for tiden! :)

Endret av lysbringer
Lenke til kommentar

I'm in! 

 

Vet ikke hvorvidt jeg kommer opp til eksamen i kjemi, men tenker at det kan være lurt å øve likevel. 

 

Har dere hatt heldagsprøven i kjemi?

 

Føler for øvrig at stoffet har vært nokså overkommelig, men trenger å øve på litt mer omfattende oppgaver enn det læreverket tilbyr. 

Lenke til kommentar

I'm in! 

 

Vet ikke hvorvidt jeg kommer opp til eksamen i kjemi, men tenker at det kan være lurt å øve likevel. 

 

Har dere hatt heldagsprøven i kjemi?

 

Føler for øvrig at stoffet har vært nokså overkommelig, men trenger å øve på litt mer omfattende oppgaver enn det læreverket tilbyr. 

Vi har heldagsprøve i slutten av april.

 

Hvilket læreverk bruker du?

Lenke til kommentar

 

I'm in! 

 

Vet ikke hvorvidt jeg kommer opp til eksamen i kjemi, men tenker at det kan være lurt å øve likevel. 

 

Har dere hatt heldagsprøven i kjemi?

 

Føler for øvrig at stoffet har vært nokså overkommelig, men trenger å øve på litt mer omfattende oppgaver enn det læreverket tilbyr. 

Vi har heldagsprøve i slutten av april.

 

Hvilket læreverk bruker du?

 

 

 

Jeg bruker Aschehoug sitt læreverk og føler at oppgavene ikke er tilstrekkelige i forhold til tidligere gitt eksamensoppgaver. Tror også vi har heldagsprøve da. 

Lenke til kommentar

 

 

I'm in! 

 

Vet ikke hvorvidt jeg kommer opp til eksamen i kjemi, men tenker at det kan være lurt å øve likevel. 

 

Har dere hatt heldagsprøven i kjemi?

 

Føler for øvrig at stoffet har vært nokså overkommelig, men trenger å øve på litt mer omfattende oppgaver enn det læreverket tilbyr. 

Vi har heldagsprøve i slutten av april.

 

Hvilket læreverk bruker du?

 

 

 

Jeg bruker Aschehoug sitt læreverk og føler at oppgavene ikke er tilstrekkelige i forhold til tidligere gitt eksamensoppgaver. Tror også vi har heldagsprøve da. 

 

Har du vurdert studiebøkene til kjemien stemmer og aqua? Ellers finnes det et eget eksamenshefte for kjemi 2, og det vil jeg tro inneholder rikelig med oppgaver som er relevant for eksamen.

 

Oppgaver fra kjemiolympiaden kan også være gode øvingsoppgaver.

Lenke til kommentar

Da jeg gikk på VGS, var Kjemi en av de enkleste eksamene. Jeg fikk 6'er uten å gjøre eksamensoppgavene, bare gikk gjennom tidligere notater og prøver. 

Jeg har hørt at kjemieksamen var mye lettere for noen år tilbake! Nå må du virkelig anvende kunnskapen din, og tenke utenfor boksen for å i det heletatt komme opp på 5er nivået.

Lenke til kommentar

I'm in! 

 

Vet ikke hvorvidt jeg kommer opp til eksamen i kjemi, men tenker at det kan være lurt å øve likevel. 

 

Har dere hatt heldagsprøven i kjemi?

 

Føler for øvrig at stoffet har vært nokså overkommelig, men trenger å øve på litt mer omfattende oppgaver enn det læreverket tilbyr. 

Kult!

 

Alle har Osloprøve (telles som heldags) i kjemi 2 den 28.april.  

Jeg syntes stoffet egentlig er lett, men til tider kan være forvirrende hva de spør etter.

 

Har dere begynt med noen eksamenshefter?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen! :) 

 

Jeg lurer på noe ang. enzymer: 

 

Enzymer deltar i en reaksjon ved at det senker Ea, samt danner et midlertidig enzym-susbtrat-kompleks. Er det riktig å si at enzymene ikke deltar i en likevektsreaksjon? I følge eksamensfasit er svaret ja, men hvorfor sier man at enzymer ikke deltar i reaksjonen?

Lenke til kommentar

Hei igjen! :)

 

Jeg lurer på noe ang. enzymer: 

 

Enzymer deltar i en reaksjon ved at det senker Ea, samt danner et midlertidig enzym-susbtrat-kompleks. Er det riktig å si at enzymene ikke deltar i en likevektsreaksjon? I følge eksamensfasit er svaret ja, men hvorfor sier man at enzymer ikke deltar i reaksjonen?

generelt for katalysatorer

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Katalysator

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den var en del vanskeligere enn eksamensoppgavene jeg regnet gjennom tidligere. Fikk høre fra flere at de hadde veldig knapt med tid (flere som ikke ble ferdige med del 1 eller del 2), samt at oppgavene var langt vanskeligere enn tidligere oppgaver vi hadde fått utlverert. 

 

Hva med deg? Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...