Gå til innhold

Forslag til software, nettjeneste eller programmeringsspråk


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rette stedet å spørre, men jeg er på jakt etter noen tips.

Jeg har et større prosjekt planlagt hvor jeg trenger å lage en større og omfattende database med brukervennlig webif med pålogging, diverse visninger og forskjellige rettigheter.

 

Har satt opp nettsider med Joomla, og i tillegg til litt MS Access og Excel formler, så kunnskaps nivået mitt er langt unna å gjøre dette helt «for hånd».

 

Spørsmålet mitt er; er det noen der som kan sparke meg i rett retning når det gjelder å finne verktøy for å få en slik løsning på plass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min anbefaling er å bite i det sure eplet og å lære deg å programmere. Det du ønsker å løse får du til med Ruby on Rails. Det vil ta noen uker, men du vil ha det kjekt og du vil få til ting akkurat som du vil.

 

Eg har sett såpass mange rote seg vill i Joomla, Access, Wordpress osv når noen uker med Ruby on Rails hadde løyst problemet deres akkurat som de ønsket. Beste eksempelet er https://skolehuset.no, oljeingeniør som ikke kunne kode som trengte en nettbutikk til å selge kalkulatorer. Han feila med shopify, woocommerce osv... sløste 1 år på de. Men med 3 måneder med Ruby on Rails så var nettbutikken hans i produksjon. Ikke feilfritt, men godt nok for sluttbrukere :-)

 

Ruby er et veldig enkelt programmeringsspråk, samt tutorials til Ruby on Rails er veldig gode. Og det er vektøy som holder deg godt i handa. Det er skapt for å utvikle nettapplikasjoner for de som er helt ferske innenfor programmering.

 

Er din tid viktig, så outsourcer du alt til andre som kan dette. Det du beskriver er ca 40 timers arbeid for de som kan det, ala 50000-60000kr + mva

 

Jeg bruker ikke Ruby on Rails selv, fordi jeg trenger noe mer avansert og skalerbart. Og da bruker jeg Java + Spring Boot / Micronaut / Grails, men de veldig vanskelig å bruke for noen som aldri har programmert før, pluss du får veldig kryptiske feilmeldinger.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Er ikke det BI-verktøyene til MS? Høres ikke ut som løsningen for deg, PT er vel ment å hente inn data fra eksisterende kilder/applikasjoner, og er ikke verktøy for å lage appiikasjoner. Det blir bare mere ræl oppå det rælet du har allerede i Excel og Access (unnskyld uttrykket, men om et par år kommer du til å bruke det selv :0) 

 

Du bør ha en ordentlig database i bunn, Anbefaler en helt vanlig SQL database så lenge det ikke er eksplisitte behov for NoSQL ala Mongo etc. Prøv Postgresql eller MySQL.

 

Ruby on rails er sikkert et bra forslag, kjenner ikke til det, så jeg foreslår et par alternativer.

 

JHipster er ment å tilby et kickstart, best practice, applikasjonsrammeverk for Java-økosystemet, med React eller Angular på toppen. 

 

Her blir det litt å sette seg inn i, og du må lære javascript/typescript i tillegg for GUI-delen.

 

Spring Boot m. JPA Repository og Vaadin GUI vil være enklere for et enkeltmannsprosjekt, som ikke trenger skaleringsmulighetene du får med REST og SPA, og du kan utelukkende forholde deg til ett programmeringsspråk (Java) og kan blåse i HTML, CSS, Javascript/Typescript, SQL osv, hvis ikke du vil lære det.

 

Vurder Keycloak for sikkerhet/rollestyring, er vel inkludert i JHipster tror jeg og funker fint med Spring også.

 

Når du skriver "større og omfattende" så utelukker det på en måte de fleste klick-and-go-alternativene a'la Access.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...