Gå til innhold

Bilforsikring - oversteget årlig kjørelengde


Helvetica

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Litt usikker på hvor denne tråden egentlig skal, men jeg prøver meg her.

 

Jeg har en bilforsikring som jeg i februar satt ned årlig kjørelengde til 8000 km, fordi jeg ikke brukte bilen så mye. Et par mnd. senere fikk jeg en jobb hvor jeg måtte bruke bilen en god del mer, og jeg har nå derfor kjørt mer enn denne grensen jeg hadde på forsikringen. Jeg har rett og slett glemt at jeg satt den ned så mye.

 

Så derfor ringte jeg forsikringsselskapet for å sette opp kjørelengden her om dagen. Nå har jeg fått faktura, hvor de fakturerer meg tilbake i tid fra og med februar for en ny forsikring. Burde ikke perioden heller startet fra dags dato? Jeg har jo betalt for perioden frem til nå tidligere, bare med en lavere kjørelengde.

 

Det at jeg har kjørt over årlig kjørelengde ville jo kun slått ut negativt for min del, da jeg måtte ha dekket alle skader ved en evt. skade... 

 

Hva vil evt. skje om jeg bytter forsikringsbyrå nå? Må jeg fortsatt betale for perioden fra februar - dd.? 

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Om jeg hadde skiftet forsikringsselskap i stedet for å ringe inn å si ifra til mitt nåværende - da ville jeg startet med en ny forsikringsperiode med utgangspunkt i min gjeldene km. stand? Og altså ikke trengt å betale for 9 mnd. tilbake i tid.

Så moralen er egentlig: ikke si i fra!

 

Prøvde å ringe inn for å høre mer, men det er nå ikke lett å forstå disse som jobber med kundebehandling i firmaer som dette. De må ha et slags obligatorisk kurs i å gjøre en forklaring så vanskelig som mulig. Ja, jeg er litt bitter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Du inngår forsikringsavtale for ett år av gangen, og totalprisen skal derfor bli lik uansett om du gir riktige opplysninger med én gang eller etterhvert i forsikringsløpet. Det du betaler for er risikoen ved å ha deg forsikret.

 

Du må betale selv om du sier opp forsikringen.

 

Jeg synes dette høres veldig rart ut. Etter min mening må jo dette medføre at man kan kjøpe en forsikring med årlig kjørelengde på for eks. 8000 km for så å kjøre 8000 km første måneden og så si opp forsikringen og dermed bare ha betalt 1/12 av det den årlige kjørelengden skulle tilsi. Mange vil nok tenke at dette er på kanten til svindel, men når forsikringsselskapet med loven i hånd kan gjøre tilsvarende når det gangner dem ser jeg ikke hvorfor vi som kunder ikke også skal kunne gjøre det. For meg virker det best og mest rettferdig for begge parter at den årlige kjørelengden blir fordelt månedsvis når kunden ønsker å si opp, bytte selskap eller endre årlig kjørelengde underveis i forsikringsåret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...