Gå til innhold

Garanti ved kjøp av bruktbil som ble kjøpt ny av et firma?


Anbefalte innlegg

Har en case gående med et verksted her. Kjøpte tidligere i år en varebil av en bruktbilselger, dette er en sen 2012 modell. Bruktbilselger, som antageligvis har kjøpt den ut av et leasingselskap, opplyste om at det fortsatt er garanti på bilen (5 år). Jeg er ganske sikker på at bilen har vært leaset ut til et firma, da det er merker etter logoen deres på karosseriet.  

 

Problemet oppstod for noen uker siden da jeg fikk noen feilmeldinger på bilen. Jeg kontaktet verksted, de feilsøkte bilen på stedet og kom med noen tips til hva jeg kunne gjøre for å utbedre problemet. Tipsene funket ikke, verkstedtime ble bestilt og nå fikk jeg beskjed fra person A på verkstedet, at en del er defekt og dette dekkes av garanti. 

Jeg hadde glemt å ta ut jakken av bilen, så jeg dro ned til verkstedet for å hente denne, siden det skulle ta opp mot 5 virkedager før de har fått delen og byttet denne. Da kom jeg i snakk med person B angående et annet problem jeg kunne tenke meg at de så på. Person B sier da at siden bilen er kjøpt ny av et firma, så er det mest sannsynlig kun 2 år garanti på den.. Her er jeg litt usikker på om de to har snakket sammen og om person A eventuelt har sjekket ut historien til bilen.

 

Så hvordan funker dette når en privatperson kjøper en bil som er kjøpt ny av et firma? Garantien på bilen avgjøres av hvem som kjøpte den ny? Jeg antar at et leasingselskap regnes som et firma når de kjøper bilen for å lease dem ut?

 

Bare for å være sikker, så fikk jeg bekreftet på sms av person A, at det dekkes på garanti, så den er vel på sitt rene nå. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...