Gå til innhold

Forumet skal oppgraderes! Utviklingsdagbok #1 - Design og feed


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det viktig å se hvem som gir upvote til andre eller liker ditt innlegg?

 

Fordi da vet man hvem som har klikket tommel opp. Det gjør det litt mer troverdig når man legger igjen en "signatur". Om det har noen spesielt større verdi enn det vet jeg ikke, men jeg foretrekker heller det enn slik det er i dag.

 

Eller evt. Fjerne tommel opp helt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir bra! Lenge sidan sist oppgradering.

 

Eg har brukt den nye versjonen på nokre andre forum ei stund og synest det fungerer veldig bra. Pass på at funksjonaliteten til Nye Innlegg/Mine Innlegg osv. blir gode frå dag ein. Erfarte på eitt forum at dette fungerte dårleg i starten og mange brukarar fekk eit dårleg førsteinntrykk.

 

Lag òg gjerne ein liten brukarguide annonsert i toppen som forklarar med bilete kvar du finn dei viktigaste funksjonane.

 

Ha gjerne plussteikn som standardreaksjon i staden for hjarta.

 

Om det er mogleg, tenk godt gjennom korleis standardoppsettet skal sjå ut. Det er unødvendig at 80% av brukarane skal gå inn og endre på ein innstilling for sin profil. Eit eksempel er om listene skal stå som Condensed eller Expanded som standard.

 

Ein detalj eg merka meg på nokre andre forum var at venstrekolonna på alle innlegg (med avatar osv) tok meir plass enn før, så eit kort innlegg på nokre få linjer tok like stor plass som eit innlegg på over ti linjer. I kva grad de kan modifisere dette veit eg ikkje, men mi oppfordring er å ikkje fylle den kolonna opp med meir enn strengt tatt nødvendig. Dette var kun eit "problem" på nettlesarversjonen sidan mobilversjonen har eit anna oppsett.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...] dette er ment humoristisk, men dette nye designet gir inntrykket av å være the brainchild til en eller annen hotshot i styret som har fått grandiose forestillinger om at diskusjon.no "skal bli det nye facebook!!, vi skal sette Norge på kartet, nå kaster jeg ballen videre her.." og alt det der :p Forumet trenger det ikke, det er flott som det er.

 

Det meste kommer med IPB, så vi har egentlig ikke tatt så veldig mange beslutninger på disse funksjonalitetene som kommer inn nå.

 

Men vi er også fast bestemt på at vi må modernisere oss for å kunne være relevante. Jeg ville ikke vært bekymret for dette, da jeg tror alle er på samme bølgelenge på hva diskusjon.no er og hva diskusjon.no ikke er. :)

 

I ny IPB så åpner vi blant annet for en "moderator curated" kalender der vi kan gjøre forumet mer IRL sosialt med blant annet arrangerte fototreff, nerdemøter, LAN og lignende. Dette f.eks. tror jeg vil kunne være et utelukkende positivt tillegg til vår plass her på internett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg digger dagens layout som den er jeg da. Liker de småflisene (knappesammensurium) av forumkategorier framfor disse enslige listene som det nye designet presenterer som et mulig utkast.

 

Vi vet ennå ikke hvordan det kommer til å se ut. Så det kan jo være at vi får noe som ligner på det vi har nå. 

Lenke til kommentar

Kunne veldig gjerne tenkt meg muligheten til trådet visning jeg.  Sånn som man hadde på SOL før feks. Veldig nyttig til å finne fram de svarene man vil lese i lange tråder. Da ser man mye enklere hva som er svar på hva i en lang tråd.
Men tror ikke det er så mange som bryr seg om det i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe som hadde vært skikkelig kult. Ville ha vært at innleggsoppretter, men også andre med-/motdebattanter og -onkler kunne ha kategorisert innlegg om de ville.

 

For eksempel man diskuterer et tema som fort blir vidløftig. Folk pleier jo å dra ting langt utenfor tema, og plutselig så diskuterer man noe helt annet enten dette sniker seg over dit, eller at man er en dårlig deltaker som med vilje bøyer diskusjonen i en annen retning.

 

Jeg kommer helt garantert til å få noen knagger på mine bidrag. Men for å belyse nøyaktig hva jeg mener:

 

1. Knaggene skal kunne funke som sorteringskriterie. Slik at man kan finne fram til det relevante for tråden raskt

2. Eksempel: Man diskuterer i AMD Zen / Ryzen tråden.

3. Noen skriver om GPU, ok, da blir GPU en fin knagg. Andre skriver om RAM og timings, ja da er begge de knaggene aktuelle for det innlegg. Og for å slippe late forumdeltakere, så kan motdebattantene merke knagg på innlegg. Så la oss si det sklidde over i kun humorinnhold på innlegg, så knagg: humor. Harselering: ja knagg harselering om innlegget ikke har noe mer vettugt bidrag.

 

Håper dere satte pris på idéen. Jeg vet hvor dyktige dere er. Så dere får til det meste. Så kommer spørsmålet om dette vil bidra til å senke eller øke graden av moderering som må til. Det går jo an å legge til utestengelse av knagg-moderering for de som misbruker det. Eller at forumet får en ny type undermoderatorer som legger knagger på alt de leser.

 

4. Når man åpner en diskusjonstråd, så kan disse knaggene flyte et sted med full oversikt over alle knagger for tråden. Når man så klikker på en enslig knagg eller fire, så dukker alle innlegg som kun har den knaggen opp  :wee:

Også et alternativ til bare det å kunne søke på det. Litt som webshops ala Proshop når man er f.eks. i RAM-kategorien og får opp alle merkene som knagger å filtrere på ved knapperad.. Knagger som ikke er aktive vil være grået ut, men fullt aktiverbare. Man vil dessuten ha alle knaggene (pluss ikke-knaggede innlegg) påslått før man gjør noe som helst ved første åpning av tråden, men når man klikker på en så begynner man å sortere, ved å bare aktivere en og en om gangen.

 

Jeg ser for meg at dette ville ha blitt et fortreffelig verktøy til å stramme opp brukere.

 

F.eks. i religion, politikk med mange flere tråder..

 

Brukeren kunne ha mulighet til å redigere bort knagger i tilfelle han / hun selv modererte sitt innlegg. Eller kom på at det var en god idé å legge på kildehenvisning til sine konspirasjonsteorier eller hva det måtte dreie seg om.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et helt annet tema:

 

Det hadde vært stilig dersom 2-3 forumbrukere kunne samarbeidet med å vedlikeholde enkelte tråder. Altså at førsteinnlegg blir gjort redigerbart av flere enn en person.

 

Det hadde selvsagt fordret spesiellt gode holde seg i skinnet oppførsel fra de som fikk lov. Men det hadde gjort jobben mye enklere dersom andre ivrige sjeler fikk lyst å oppdatere med nye detaljer. Kan jo bare dra et eksempel ut i fra hatten.

 

Vi har en større PSU-tråd. Det må jo være litt av en oppgave å holde noe slikt vedlike. Det kan jo også hende at trådstarter mister interessen, eller plutselig dør, blir innlagt på psykiatrisk og er borte i fra forumet på 4 år eller hva det nå måtte være..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er det viktig å se hvem som gir upvote til andre eller liker ditt innlegg?

Fint om du bruker reply, så ser man at man har fått en kommentar på innlegget sitt, og derved kan svare. Selv har jeg slått av all annen form for å følge tråder, da det fort blir for mye meldinger.

 

Men for å svare på spørsmålet, jeg liker å se hvem jeg har fått upvote fra, spesielt om man og får et svar fra samme person. Det kan si ganske mye om meningen med innlegget, og gjør at det er større sannsynlighet for å ikke mistolke det.

 

F.eks. får man en upvote samtidig som man får "kritikk", så vet man lettere at dette var mens som konstruktiv kritikk. Det gjør samtidig upvotes mer "personlig", vet at man vet hvem som likte innlegget nok til å gi en upvote.

 

Av og til kan det være kjekt å se hvem som "upvote'er" andre, men som sagt, det er av langt mindre betydning.

Lenke til kommentar

Et helt annet tema:

 

Det hadde vært stilig dersom 2-3 forumbrukere kunne samarbeidet med å vedlikeholde enkelte tråder. Altså at førsteinnlegg blir gjort redigerbart av flere enn en person.

 

God idé om flere kan redigere (første post) i en tråd. En utfordring blir fort hva hvis to eller flere redigerer samtidig, da kan det fort bli krøll. Enkleste er vel om posten låses slik at kun en av gangen får skrevet i posten.

 

Andre tråder som kunne ha nytt godt av dette er eks. Black Friday-tråder med oversikt over butikker med beste tilbud etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY

Designmessig så hadde det vært kult med flere tema (skins) å velge mellom, der Default-tema har svart bakgrunn og en lysere tekst, litt slik som funksjonen med å invertere farger fungerer. Da blir teksten mindre "glorete" å lese i lengden

Lenke til kommentar

Kvit bakgrunn som standard og mørkt tema som alternativ hadde vore topp. Eg brukar Dark Reader, som fungerer bra, men ikkje på mobil.

 

Ikkje høgkontrasttema med glorete fargar. Eit gjennomført tema med bakgrunnar i grått og svart og tekst i #CCC eller noko sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulighet for å velge mellom flere reaksjoner i IPB 4.4. Hjerter er bare det vi har på testsiden, så om dere brukere føler at pil opp eller plussing er mer passende så er det ingenting i veien for å beholde dette.

 

Hjerte eller tommel opp er langt mer beskrivende for hva funksjonen faktisk er enn en pil oppover. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har trykt på pilen når jeg egentlig skulle trykke på "svar".  Spesielt på mobil hvor svar-knappen er skjult til du trykker på innlegget. 

Lenke til kommentar

Fordi da vet man hvem som har klikket tommel opp. Det gjør det litt mer troverdig når man legger igjen en "signatur". Om det har noen spesielt større verdi enn det vet jeg ikke, men jeg foretrekker heller det enn slik det er i dag.

 

Eller evt. Fjerne tommel opp helt.

Jeg mener det er nettopp derfor man ikke bør trenge å vise det. Jeg kommer til å bli mer skeptisk til å stemme opp ting om alle ser hvem det er.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...